5 bronnen voor content curatie die voor het oprapen liggen

5 bronnen voor content curatie die voor het oprapen liggen

Social media wordt steeds vaker ingezet om kennis en informatie te delen. Het is daarbij allang niet meer zo dat je er daarmee wegkomt om alleen jouw eigen content te delen. Je krijgt pas echte engaged volgers als jij elke keer weer weet te verbazen met relevante content van jezelf, maar vooral ook wat anderen gezegd hebben. Vergeet daar echter niet iets van jezelf aan toe te voegen, want pas dan creëer je toegevoegde waarde. We hebben het dan over content curatie. In dit artikel 5 bronnen voor content curatie die zomaar voor het oprapen liggen.

Hoe werkt content curatie?

content curatieHet principe van content curatie werkt als volgt. Je zoekt informatie over een onderwerp waar jij in geïnteresseerd bent. Het liefst kijk je daarbij naar meerdere bronnen. Je voegt die samen en vult dit aan met jouw eigen kennis en interpretatie. Daar maak je een nieuw geheel van en dat deel je met jouw publiek. Simpel en doeltreffend, maar alleen als je het goed doet natuurlijk.

Bij content curatie is het belangrijk te weten wat de interesses zijn van jouw publiek. Als je daarop weet aan te sluiten is de kans groot dat ze jouw artikel lezen en gaan delen met hun eigen publiek. Hoe vaker en beter je aansluit, hoe sneller jouw netwerk van geïnteresseerde volgers zal groeien.

5 bronnen voor content curatie

Om te weten wat er speelt binnen jouw interessegebied is het belangrijk de laatste trends en inzichten op de voet te volgen. Ken je die, dan weet je ook waar je jouw informatie voor content curatie vandaan moet halen. Hieronder 5 bronnen voor content curatie die jij moet raadplegen om het optimale uit content curatie te halen.

Google Alerts

Ik schreef al eerder over Google Alerts en blijf erbij dat dit een van de simpelste, maar vooral ook doeltreffendste manieren is om op de hoogte te blijven van wat er speelt in jouw vakgebied. Je stelt verschillende alerts in en de nieuwe frisse content komt automatisch jouw kant op. Weten hoe je Google Alerts het beste instelt, lees dat dan even hier.

Social media

Social media is niet alleen handig om jouw kennis te delen, maar ook voor content curatie is social media heel handig. Op platforms zoals Twitter, Facebook, Google+ of LinkedIn lees je heel snel waar men mee bezig is en je haalt er ook hele goede content vandaan om te cureren en te delen. Let er wel op dat je bij het doorsturen van informatie van anderen er wel jouw sausje overheen gooit, anders zal het je nooit lukken om jezelf te onderscheiden.

Content curatie engines

Wil je zelf minder tijd kwijt zijn aan het zoeken van de juiste content en monitoren wat werkt dan kun je gebruik maken van curation engines. Dit zijn websites die nieuws uit jouw interessegebied verzamelen, ordenen en zelfs voor je kunnen delen. Daarbij houden ze bij welke content het meeste aanspreekt bij de ontvangers. Bijvoorbeeld aan de hand van het aantal keer dat op een bericht wordt geklikt of dit verder wordt gedeeld. Een mooi voorbeeld van een dergelijke curation engine is Oktopost.com.

RSS readers

Ben je gerichter op zoek naar informatie dan kun je gebruik maken van RSS readers. Maak een overzichtje van jouw favoriete websites over jouw interessegebied. Zoek daar de RSS feed van op. Laat deze inlezen in een RSS reader en de interessante content komt automatisch bij je binnen. Voordeel van deze techniek is dat sites met lage kwaliteit uit de resultaten worden gefilterd. Nadeel is dat je wellicht interessante content mist doordat je je blikveld vernauwt. Voorbeelden zijn DIGG reader en The Old reader. Beiden zijn voortgekomen uit Google Reader, die enige tijd geleden is gestopt.

Nieuwsverzamelaars

Nieuwsverzamelaars zijn een hele mooie vernieuwing op de traditionele RSS reader. Je leest nog steeds vaak een RSS feed in (of meerdere natuurlijk) en de nieuwsverzamelaar laat dit op een grafisch aantrekkelijke manier zien. Zo ga je makkelijk door de aangeboden content heen en kun je makkelijk kiezen wat populair voor je is. Voorbeelden van dit soort websites en apps zijn Flipboard en Pulse.

Doe jij al aan content curatie?

Ik ben benieuwd of jij al aan content curatie doet en welke methodes jij daarbij gebruikt? Merk jij dat mensen de dialoog met je aangaan als jij jouw mening en ideeën aan de content toevoegt? Ik zou het leuk vinden als je voorbeelden zou willen geven in de reacties.

Ow ja, ik zou het bijna vergeten. Dit artikel is ontleend aan dit artikel van Mark Lerner.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer

Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.


Related Posts

One thought on “5 bronnen voor content curatie die voor het oprapen liggen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren