Aangepaste meldingen in Google Analytics: mis nooit meer iets!

  • Home
  •  / 
  • Analytics
  •  / 
  • Aangepaste meldingen in Google Analytics: mis nooit meer iets!

Aangepaste meldingen in Google Analytics: mis nooit meer iets!

Kijk jij als ondernemer elke dag in de analytics data van jouw website? Nee? Dat zou je wel moeten doen. Hoe vervelend zou het zijn als je er te laat achter komt dat jouw verkoopproces stokt door een update van de software of dat een belangrijke landingspagina vanuit jouw Adwords campagne verplaatst is en daardoor bezoekers op jouw 404-pagina terecht komen. Zomaar een paar voorbeelden die jou geld kosten als jij er niet bovenop zit. Alleen al daarom is het belangrijk je analytics data goed te volgen. Maar ik kan me voorstellen dat jij als ondernemer liever met je echte passie bezig wilt zijn. Daarom heeft Google in Google Analytics een handige feature ingebouwd: aangepaste meldingen. In dit artikel vertel ik je wat aangepaste meldingen zijn, hoe je ze aanmaakt en geef ik je voorbeelden in welke situatie ze een must zijn om in te zetten.

Wat zijn aangepaste meldingen

Aangepaste meldingen in Google Analytics zijn geautomatiseerde e-mails die naar jouw e-mailadres gestuurd worden als een vooraf gedefinieerde situatie voorkomt. Dat klinkt lastig, daarom een paar voorbeelden. Het kan voorkomen dat jouw shopping cart niet meer werkt en je geen verkopen meer binnenkrijgt. Je kunt dan instellen dat je een melding wilt krijgen als je op een dag minder dan X verkopen realiseert. Je krijgt dan de dag nadat dit is voorgekomen een e-mail waarin staat hoeveel (of weinig) verkopen je hebt gerealiseerd. Jij kunt dan met je webbouwer kijken wat er aan de hand is dit oplossen.

Hoe maak je aangepaste meldingen aan

aangepaste meldingenJe vindt de aangepaste meldingen in het beheerscherm van Google Analytics, onder de dataweergaves. Klik je op de link dan opent een pagina waar je een overzicht ziet van alle aangepaste meldingen die je al gemaakt hebt. Kom je hier voor het eerst dan is dit overzicht natuurlijk leeg. Om een nieuwe aangepaste melding te maken klik je op “nieuwe”.aangepaste meldingen overzicht

Om een aangepaste melding te maken kies je eerst een naam en kies je een periode waarover je de situatie wilt bekijken. Vaak kies je voor een dag, zodat je zo snel mogelijk met de inzichten aan de slag kunt. Geef ook aan dat je wilt dat het overzicht wordt gemaild. Je kunt daarbij eventueel ook andere e-mailadressen opgeven, bijvoorbeeld van je webbouwer of analist.aangepaste melding maken

Dan beschrijf je de situatie die je wilt monitoren. Bijvoorbeeld het aantal transacties op een dag. Daarna geef je de voorwaarde aan waarop de trigger af moet gaan. Daarna sla je de aangepaste melding op. Vanaf nu ga je op de dagen nadat de situatie zich heeft voorgedaan een bericht krijgen over wat er is gebeurd en kun je actie ondernemen.

Voorbeelden voor handige aangepaste meldingen

Zoals je hebt gezien is het aanmaken van een aangepaste melding heel makkelijk. Om zoveel mogelijk uit je aangepaste meldingen te halen geef ik je hierbij een aantal voorbeelden waarbij het handig is deze feature te gebruiken:

  • Als een 404-pagina wordt opgeroepen door een bezoeker. Deze wil je zo snel mogelijk herstellen.
  • Als er op een dag plotseling minder transacties worden gedaan. Je wilt natuurlijk niet dat jouw verkoopproces gefrustreerd wordt. Stel een reële drempelwaarde in.
  • Als het verkeer uit landen anders dan jouw targetland plots stijgt. Dit kan duiden op spam in je analytics profiel.
  • Een plotselinge verandering in verkeer via Adwords of Display. Dit kan duiden op een niet geoptimaliseerde campagne. Het is dan verstandig even in je campagnedata te duiken.

aangepaste meldingen voorbeeld

Maak jij al gebruik van aangepaste meldingen?

Maak jij in jouw analytics profiel al gebruik van aangepaste meldingen? Zo niet, ga hier dan direct mee aan de slag. Het kost je weinig tijd, maar kan je veel problemen schelen. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van aangepaste meldingen of met het analyseren van je data, dan help ik je graag verder. Neem dan even contact met me op!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer

Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.


Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren