De beste zoekwoorden voor Adwords

  • Home
  •  / 
  • SEA
  •  / 
  • De beste zoekwoorden voor Adwords

De beste zoekwoorden voor Adwords

Bij Adwords draait het allemaal om ROI. Een advertentie kost geld, dus je moet er iets aan overhouden. Dat overhouden kan simpelweg bekendheid zijn, maar vaker gaat het om het stimuleren van de verkoop van jouw producten. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken welke woorden voor jou de beste zoekwoorden zijn en daarmee de beste conversie voor het minste geld opleveren.

 

Verplaats je in jouw bezoeker!

Verplaats je bij het bepalen van de beste zoekwoorden voornamelijk in de persoon waarvan jij wilt dat hij op je website komt. Waarop zou deze persoon zoeken en wat verwacht deze aan te treffen. In het begin zul je dit moeten gokken, maar hoe langer je bezig bent hoe beter je in staat bent om dit in kaart te brengen. Kijk bijvoorbeeld eens naar je interne zoekbox. Waarop zoekt men in jouw site, dat zou een goede indicator zijn waarop ook buiten jouw site gezocht wordt (waarbij ik er even vanuit ga dat jouw site goed is opgebouwd en men niet zoekt omdat de navigatie niet goed werkt).

 

Zoekwoord tools

Voor extern zoekverkeer heeft Google zelf een aantal handige hulpmiddellen gemaakt om je te helpen de juiste zoekwoorden te bepalen. Een hiervan is de Adwords Keyword Tool. Deze is onderdeel van jouw adwords account. Leef je bij het gebruik van deze tool in in de persoon van wie jij wil dat deze op jouw advertentie klikt. Op welke (combinatie van) zoekwoorden zal hij zoeken en vooral ook: waar zoeken personen op die jij liever niet wilt laten klikken op jouw advertentie. Laten we eerlijk zijn, elke klik kost geld en dat wil je liever laten doen door jouw doelgroep dan door personen daarbuiten.

De keyword tool van Google zelf heeft de neiging alleen de (voor google) commercieel interessante zoekwoorden te laten zien. Een mooi alternatief is dan om zeker ook naar Ubersuggest te kijken. Met deze tool krijg je een overzicht van alle gezochte combinaties rondom jouw zoekwoord. Er wordt hierbij geen inzicht gegeven in aantallen en CPC, maar je kunt er mooie ideeën mee opdoen.

Op iets hoger niveau zijn Google Insights en Google Trends een bron van informatie. Hier kun je inzicht krijgen in historisch en geprognosticeerd gebruik van bepaalde zoekwoorden. Zie je een dalende of juist een stijgende trend rondom jouw zoekwoorden?

 

De beste zoekwoorden gevonden en dan?

Als je eenmaal jouw set met zoekwoorden hebt gevonden kun je deze invoeren in jouw adwords account en hier advertenties omheen maken. Kijk even welke van de 4 verschijningsvormen van jouw zoekwoorden je gebruikt:

 

–         Breed (het zoekwoord moet voorkomen in de zoekopdracht)

–         Zinsdeel (de combinatie van zoekwoorden moet in de opgegeven volgorde worden ingetypt)

–         Exact (alleen de gekozen zoekwoorden mogen ingetypt worden)

–         Typefouten (bij typefouten op het gekozen zoekwoord wordt jouw advertentie getoond)

 

Kijk bij je zoekwoorden naar het aantal keer dat het maandelijks wordt ingetypt, maar zeker ook naar de prijs (CPC). Bij elk zoekwoord is een inschatting gemaakt welke prijs je moet bieden om bovenaan te staan. Hierbij geldt dat hoe dichter het zoekwoord naar conversie gaat, hoe duurder het wordt. Vergelijk maar eens “hypotheek” ten opzichte van “hypotheek afsluiten”.

 

Long tail kan nuttig zijn

Toon jij jouw advertenties als men meer dan 3 zoekwoorden intypt dan zoek je “long tail”. Hiermee zoek je heel specifiek en zijn de kosten per advertentie vaak laag. Het zoekverkeer is eveneens niet hoog, maar past wel exact bij jouw advertenties. Hierdoor zal de conversie vaak ook hoger zijn. Een combinatie van meerdere long tail advertenties kan dus meer opleveren dan 1 advertentie op een breder zoekwoord (met meer verkeer).

 

Blijf testen!

Het belangrijkste advies bij het verkrijgen van de beste zoekwoorden is het blijven testen. Pas continue je advertenties aan en behoudt de best converterende. Doe ook eens een campagne – out-of-the-box, ofwel kies zoekwoorden waarvan je in eerste instantie niet verwacht dat ze je veel opleveren. Wellicht ontsluit je een volledig nieuwe doelgroep!

 

Dit artikel is deels geïnspireerd op een artikel op Marketingfacts

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer

Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.


Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren