Betalen om je klant te irriteren

  • Home
  •  / 
  • SEA
  •  / 
  • Betalen om je klant te irriteren

Betalen om je klant te irriteren

Het klinkt toch raar: betalen om je klant te irriteren. Als ondernemer wil je jouw budget zo efficiënt mogelijk besteden; laat staan dat je jouw budget wilt inzetten om jouw klant te frustreren. Toch zijn er veel ondernemers die dit (onbewust) doen. Dit gebeurt namelijk vaak als je remarketing inzet om bezoekers aan jouw website wilt verleiden jouw website opnieuw te bezoeken. Zet jij ook remarketing in, lees dan vooral verder. Je klant zal je dankbaar zijn!

Wat is remarketing ook alweer?

remarketing frustratieVoordat ik je help jouw klanten blij te maken en te houden nog even terug naar de basis. Wat is remarketing ook alweer? Remarketing is de techniek waarmee je bezoekers aan jouw website die bepaald gedrag vertonen via een advertentie op een andere website probeert te verleiden terug te komen op jouw website. Dit wordt vaak gebruikt voor bezoekers die artikelen in het winkelmandje hebben gestopt, maar uiteindelijk niet hebben gekocht. Je herkent dit vast wel van sites als Zalando, Wehkamp of Coolblue (maar eigenlijk doen bijna alle webshops dit). En niet zonder succes. Het conversiepercentage op remarketing ligt vaak hoog.

Remarketing roept ook irritatie op

Het voordeel van remarketing is dat bezoekers die eigenlijk wel wilden kopen hier nogmaals aan herinnerd worden. Vaak wordt echter een vrij agressieve techniek gebruikt waarbij je de advertentie vele malen per dag op verschillende sites voorbijkomen. Dit levert naast extra conversie vaak ook irritatie op en gelukkig is dit makkelijk te verhelpen door de periode waarin de advertentie wordt geplaatst en het aantal keer dat deze wordt vertoond te beperken. Maar goed, zolang het product nog niet is gekocht is is de tactiek nog enigszins verdedigbaar en heeft het zin als bezoekers op je advertentie klikken.

Wat als je bezoeker al gekocht heeft

De grootste irritatie zit er echter in als je bezoeker het item al heeft gekocht. Veel ondernemers of SEA markteers stellen remarketing in op het bekijken van producten. Echter, daarbij vergeten zij op te nemen dat als een bezoeker het artikel al heeft gekocht dat dan de remarketing cookie verwijderd moet worden. Wat hoe vervelend is het als je het artikel al gekocht hebt je toch nog weken lastig wordt gevallen met advertenties voor dat artikel. En daarbij zit er ook nog een nadeel aan, zoals ik vanmorgen iemand hoorde vertellen. Heb je als vrouw bijvoorbeeld een mooie jurk gekocht via een niet nader genoemde webshop dan hoeft je partner niet nog weken te zien hoe duur de jurk eigenlijk was…*

Zet remarketing uit als een klant heeft gekocht

De oplossing is simpel. Verwijder het remarketing cookie op het moment dat een klant het item koopt. Dat is eigenlijk helemaal niet moeilijk. Net als bij het opnemen van de remarketing pixel als iemand een item bekijkt kun je ook een pixel plaatsen als iemand koopt. Binnen Adwords kies je daarna bij remarketing voor een berekend segment waarbij je aangeeft dat je remarketing wilt toepassen op bezoekers die wel de pixel hebben geraakt van het kijken naar een artikel, maar nog niet de pixel hebben geraakt van het daadwerkelijk aanschaffen van het artikel. Jij blij, want de klant heeft gekocht. De klant blij, want hij krijgt geen irrelevante advertenties meer te zien.

Een bonustip van mij

Verkoop je ook aanverwante artikelen van hetgeen de klant heeft gekocht dan kan remarketing alsnog zinvol zijn. Laat dan echter niet meer het item zelf zien, maar juist de accessoires of aanverwante producten die hierbij passen. Technisch krijg je dan een nieuwe campagne die wordt uitgevoerd als iemand zowel de pixel van het item als de pixel op de bedanktpagina heeft gezien. Succes gegarandeerd!

Zet jij ook remarketing in binnnen Adwords?

Zet jij ook remarketing in dan hoop ik dat je de tips uit dit artikel ter harte neemt. Doe je dit al, top! Doe je dit nog niet, ga er dan direct mee aan de slag. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken neem dan contact met mij op. Dan help ik je verder.

* Wil je voorkomen dat jouw partner ziet wat je gekocht hebt en hoe duur het is verwijder dan even je cookies. Dan zul je de advertenties niet meer zien

 

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer

Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.


Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren