Campagnetracking met Google Analytics

Campagnetracking met Google Analytics

campagnetrackingGoogle Analytics is een perfecte tool om campagnes te meten. Standaard wordt al informatie uit veel kanalen meegenomen. Vaak is dit echter niet voldoende. Zeker niet als je e-mail of bannering inzet. Dan is campagnetracking van Google Analytics uitermate geschikt. In dit artikel laat ik je zien wat je met campagneparameters kunt en hoe je ze op de beste manier samenstelt.

Niet al het bezoek juist gemeten

Niet al het bezoek aan je website wordt op de juiste manier gemeten. Dit geldt bijvoorbeeld voor e-mailverkeer. Ook geldt dit voor displayadvertising als je dit via een bureau laat doen, zoals Platform161. Die advertenties geven altijd als referral de site van het bureau door in plaats van de pagina waar de advertentie op staat.

Wanneer gebruik je campagnetracking en wanneer niet?

De belangrijkste redenen om campagnes te meten via campagnetracking lees je hieronder:

  • Als je gebruik maakt van e-mailmarketing. Linkjes in e-mails wordt standaard onder direct verkeer getoond. Met campagnetracking voorkom je dat.
  • Als je gebruikt maakt van display advertising. Je kunt dan in campagnetracking opnemen welke site/pagina de referral is, welke campagne het betreft en op welk type banner is geklikt.
  • Als je gebruik maakt van multichannel campagnes. Zet je meerdere kanalen in dan is het handig om deze dezelfde campagnenaam mee te geven. Zo kun je het succes van de campagne gemakkelijk meten en hoef je niet de resultaten van de individuele campagnes op te tellen.

Gebruik campagnetracking niet bij onderstaande gevallen:

  • Als je het succes van een banner op je eigen website wilt meten. Door campagnetracking te gebruiken op je eigen banners overschrijf je de informatie waarmee iemand op je site is gekomen en dat is zonde. Het is dan beter om event tracking hiervoor in te zetten.
  • Als je vanuit je campagne linkt naar externe websites. Op deze pagina’s staat geen Google Analytics code van jou, dus je krijgt de data toch niet te zien. Je kunt dit hooguit gebruiken als je met de ontvangende website afgesproken hebt om verkeer via jouw linkje te meten.

Hoe stel je campaigntracking in?

Je hoeft voor campaigntracking niets in te stellen in Google Analytics. Het enige dat je hoeft te doen is extra parameters aan de url te plakken waar je naar verwijst. Een voorbeeld van een url met campagnetracking is:
[stextbox id=”info”]www.url.nl/landingspagina?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=e-mail&utm_term=campagnetracking&utm_content=artikel_campagnetracking&utm_campaign=mijncampagne[/stextbox] Je ziet hier de url van de pagina: www.url.nl/landingspagina. Daarachter komt een vraagteken gevolgd door maximaal 5 parameters. Een aantal zijn verplicht, een aantal optioneel.

  • utm_source (verplicht): de bron van de campagne. Hier vul je in waar het verkeer vandaan komt. Dit kan een nieuwsbrief zijn of Google of een retentiecampagne.
  • utm_medium (verplicht): het kanaal dat je inzet. Bijvoorbeeld e-mail, social of display. Wees consistent in de schrijfwijze van het medium dat je gebruikt.Gebruik je e-mail en email door elkaar dan kun je dit niet gemakkelijk in 1 overzicht krijgen.
  • utm_campaign (verplicht): de naam van de campagne. Zorg ervoor dat deze naam herkenbaar is en dat je dit voor alle onderdelen van je campagne dezelfde naam aanhoudt.
  • utm_content (optioneel): Hiermee kun je differentieren binnen je campagne. Bijvoorbeeld als je in een e-mail meerdere linkjes hebt of als je gebruikt maakt van meerdere bannerformaten in een display campagne.
  • utm_term: de zoekwoorden waarop je bent gevonden. Deze parameter wordt eigenlijk alleen gebruikt vanuit Adwords en dan automatisch gevuld. Voor andere campagnes zul je deze weinig gebruiken.

Je kunt de url zelf samenstellen. Let daarbij op de juiste schrijfwijze van de utm parameters, start de string met een vraagteken en scheidt de parameters door een ampersand (&). Op zoek naar gemak? Dan heeft Google hier ook een handige tool voor gemaakt: De Google Url Builder. Hier vul je de url van de landingspagina in en geef je op welke parameters je met welke waarden wilt gebruiken. Daarna wordt de url door google zelf gegenereerd en hoef je deze alleen maar te plaatsen.

Handige tips voor het campagnetracking

Hieronder een paar handige tips bij het maken van de url voor campagnetracking:

  • Wees consistent in de schrijfwijze van de waarde van jouw parameters. Zo kun je campagnes en onderdelen gemakkelijk met elkaar vergelijken. E-mail en email zijn voor Google Analytics twee verschillende waardes.
  • Gebruik alleen kleine letters. Google ziet kleine en hoofdletters als verschillend. Gebruik je bijvoorbeeld Email en email dan ziet Google Analytics dit als twee verschillende waardes.
  • Heb je een url gemaakt (zelf of via Google Url Builder) test deze dan altijd even voordat je deze ook echt gebruikt. Zo weet je zeker dat de juiste landingspagina wordt geladen en dat de waardes juist in je campagneoverzicht terecht komen.
  • Maak een overzicht van alle campagnes en de parameters die je hebt gebruikt. Zo kun je gemakkelijk terugzoeken in jouw advertenties en is het makkelijker om nieuwe campagnes van de juiste waardes te voorzien.
  • Maak in Google Analytics een doel aan voor de campagne. Zo maak je het voor jezelf makkelijker het resultaat van de campagne te meten.

Campagnes terug vinden in Google Analytics

Heb je eenmaal een campagne gemaakt dan wil je de resultaten hiervan natuurlijk terugzien in Google Analytics. Je volgt hiervoor de volgende stappen:

  • Open Google Analytics en ga naar het onderdeel Acquisitie
  • Ga naar Campagnes > Alle campagnes

Hier zie je een overzicht van alle campagnes die bezoek naar je site hebben opgeleverd, in de door jou gekozen periode. Je kunt hier switchen tussen inzicht per campagne, bron en medium, advertentie-inhoud (utm_content) en zoekwoorden. Je kunt ook dimensies combineren door een tweede dimensie aan het overzicht toe te voegen. Wil je meer dimensies tegelijkertijd in beeld krijgen, maak dan gebruik van een tool zoals Analytics Edge of De Google Analytics extensie in Google Sheets.
[stextbox id=”info”]NB. Op dit overzicht in Google Analytics zie je ook je doelen en e-commerce transacties, zodat als je je doelen goed hebt ingesteld je direct ook per campagne of onderdeel het succes kunt meten![/stextbox] Heb jij nog goede tips hoe je meer uit campagnetracking kunt halen? Laat het me dan weten!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer

Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.


Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren