Consistent gedrag zorgt voor meer verkopen!

  • Home
  •  / 
  • Conversie
  •  / 
  • Consistent gedrag zorgt voor meer verkopen!

Consistent gedrag zorgt voor meer verkopen!

Consistent gedrag is iets dat de mens van nature vertoont. Je hoeft hier namelijk niet over na te denken en kunt dit op de automatische piloot. Daarnaast kost het ook geen energie omdat het vanzelf gaat. Ook vinden andere mensen het prettig als iemand zich consistent gedraagt. Denk maar eens aan jezelf. Als jij steeds hetzelfde gedrag vertoont weet een ander wat hij van je kan verwachten en kom je betrouwbaar over. Het principe van consistent gedrag kun je gemakkelijk inzetten om conversie te realiseren op jouw website. Hoe dat werkt laat ik je zien.

Het gevoel van consistent gedrag

Als je aan consistent gedrag denkt dan krijg je al snel het gevoel van “Wie A zegt moet B zeggen”, “Kom je beloftes na” en “Afspraak is afspraak”. Als je iets aan iemand beloofd hebt te doen dan knaagt er iets als je dat niet nakomt. Dat gevoel is erg sterk.

consistent gedrag diefEen experiment om de kracht van consistent gedrag te bewijzen Robert Cialdini geeft hierbij als voorbeeld in zijn boek “Invloed” een experiment met een persoon op een druk strand. Deze persoon heeft een draagbare radio bij zich. De persoon laat in het eerste experiment zijn radio aanstaan en loopt zonder iets te zeggen naar de zee. De onderzoeker loopt langs de handdoek en steelt de radio. Slechts een enkeling neemt de moeite om in te grijpen. In het tweede experiment vraagt de persoon op het strand aan zijn “buurman” even op zijn spullen te letten. Als de onderzoeker nu de radio steelt blijkt meer dan 90% van de proefpersonen de dief in zijn kraag te grijpen. De belofte om op de spullen te letten zorgde voor daadkrachtige actie!

Hoe zet je dan consistent gedrag in op jouw website?

Om dit principe toe te passen op jouw website zorg je ervoor dat je de conversie in kleine stapjes laat uitvoeren. De potentiële klant moet in de “ja-modus” komen. Cialdini noemt dit Commitment krijgen. Stel bijvoorbeeld aan het begin van je pagina consistent gedrag ja zeggeneen paar vragen waar eigenlijk iemand alleen maar ja op kan zeggen. Hiermee bepaal je de stemming van de klant. Je kunt ook potentiele klanten een poll in laten vullen of een filmpje over jouw product of dienst laten kijken. Als je daarna bijvoorbeeld klanten vraagt zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief of emailupdates is de kans erg groot dat zij dat doen. Als eenmaal de stap gezet is naar inschrijving op jouw nieuwsbrief dan heeft de klant zich ervan al overtuigd dat jouw website hem aanspreekt.

Doordat de klant zich al ingeschreven heeft voor jouw nieuwsbrief is zijn mindset al positief beïnvloed en zal de kans groter zijn dat hij daadwerkelijk een product bij jou koopt! Hij heeft zich immers gecommitteerd aan jouw website. Het is nu jouw taak aan de hand van surfgedrag van de klant op jouw website het product aan te bieden dat het best aansluit bij de behoefte van de klant.

Samenvattend:

  • Consistent gedrag is voorgeprogrammeerd bij de mens
  • Het geeft een gevoel van betrouwbaarheid en je wilt je beloftes nakomen
  • Gebruik dit op jouw website om de klant in stapjes gecommitteerd te krijgen
  • Sla toe als de klant er klaar voor is

Heb jij op jouw website al eens gebruik gemaakt van consistent gedrag om je conversie te vergroten? Ik ben benieuwd naar je voorbeelden. Mocht je het op andere websites tegenkomen dan is dat natuurlijk ook leuk. Deel ze in de reacties!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer

Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.


Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren