Content marketing geen hype maar noodzaak!

Content marketing geen hype maar noodzaak!

content marketing boeien en binden —Personeelsnet (Flickr.com)Content marketing is inmiddels geen hype meer, maar pure noodzaak om jouw lezer te blijven boeien. Nauw samenhangend met deze marketingvorm is content curatie. De kern van content curatie is dat je nieuwe content genereert op basis van wat anderen al gepubliceerd hebben en daar jouw eigen toevoeging aan doet. Op deze manier maak je unieke content en door jouw persoonlijke toevoeging maak je het ook nog eens ontzettend relevant. In dit artikel tips voor content marketing en content curatie.

De kern van content marketing

Bij content marketing draait het om het boeien en binden van jouw lezer door relevante en unieke content, waarbij jouw lezers dit graag delen met hun achterban. Nu is dit een vrij korte weergave, maar geeft wel de essentie weer. Een recent artikel op de weblog van Karel Geenen bevestigt dit.

Heb je goede content, deel dit met de juiste mensen!

Hoe goed jouw content ook is, het moet wel de juiste mensen bereiken. Een van de manieren om dit te doen is door social media te gebruiken. Social media is een laagdrempelige manier voor content marketing. Je stuurt gemakkelijk een tweet de lucht in, of plaatst een stukje op Facebook of Google+. De ware kracht zit er echter in om jouw content onder de aandacht te brengen van de social influencers. Dit zijn de personen die als autoriteit worden gezien op een bepaald onderwerp en door veel mensen gevolgd worden. Gebruik bijvoorbeeld de gratis online tools Followermonk en Topsy om hier inzicht in te krijgen.

Creëer relevante content door content curatie

Het is belangrijk om te weten welke onderwerpen mensen op dit moment bezighouden. Hierover schrijven levert de meeste relevantie. Zeker als jij hier jouw eigen draai aan en visie op geeft. Er zijn verschillende bronnen waar je leert wat hot is waar je content ideeën vandaan kunt halen. Kijk bijvoorbeeld eens in Google Trends of Google Alert. Andere goede bronnen zijn de meest populaire video’s op Youtube of de meest bekeken presentaties op Slideshare. Vergeet daarnaast natuurlijk niet te kijken waar de social influencers die je net geïdentificeerd hebt over schrijven. Door voort te borduren op wat zij schrijven heb je direct ook een haakje om hen jouw content te laten delen!

Gebruik jij WordPress als content management systeem dan zijn er verschillende plugins die jouw helpen bij content marketing en content curatie. Twee van mijn favoriete tools zijn Curation Fire en Pushbutton SEO. Deze laatste is daarnaast ook nog eens een erg goede tool voor SEO. Beide bespreek ik in dit artikel over Content curatie plugins.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer

Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.


Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren