Content strategie: zodat losse flodders plaatsmaken voor voltreffers

Content strategie: zodat losse flodders plaatsmaken voor voltreffers

Dus content marketing is vandaag de dag de gouden tip voor meer online succes. Als we al het optimisme over content marketing mogen geloven, blijft de vraag naar content voorlopig nog wel even toenemen. Tegelijkertijd wordt er online ook steeds meer gezocht naar de definitie van content strategie. Want net als met de meeste plannen haal je pas rendement uit je content marketing als hier een strategie achter zit. Logisch zou je denken, maar toch zetten veel ondernemingen content lukraak in. Zonde, want content creëren is tijdsintensief en kost geld. Daarom gaan we het hebben over content strategie. Zodat de losse flodders plaatsmaken voor voltreffers.

Het verschil tussen content marketing en content strategie

Elk zichzelf respecterende bedrijf heeft er één: een contentstrategie. Maar wat is eigenlijk het verschil met content marketing? In het kort komt het erop neer dat content marketing een paraplubegrip is voor verschillende disciplines: communicatie, SEO en social media. Content marketing is de verbindende factor en een gedegen content strategie helpt om deze met elkaar te laten samenwerken. Met content marketing streef je ernaar om gezien te worden als een autoriteit. Dat doe je door gericht te werk te gaan, volgens een strategie. Door onder meer de juiste mensen op de juiste plek neer te zetten en door een strijdplan te hebben. Als content marketing het wat is, dan is contentstrategie het hoe. Voor iedereen die hier meer uitleg over wenst, hebben we 6 stappen voor een gedegen content strategie.

Stap 1: Topicselectie

Ga na op welke manier jouw organisatie voor interessante content kan zorgen. Hierbij is het verstandig om zowel naar de eigen expertise te kijken als de behoeften uit de markt. Zoek uit naar welke topics wordt gezocht. Het uitgangspunt is om een topic te vinden waarin een informatietekort bestaat en waar veel mensen naar zoeken. Op deze manier spreek je een geïnteresseerd publiek aan dat bereikt wil worden. Dat betekent tegelijkertijd om geen moeite te verspillen aan topics waar weinig vraag naar is en waarin je niet uniek bent. Hulp nodig bij het uitzoeken van je onderwerp? Bekijk AnswerThePublic.com om inzicht te krijgen in waar je doelgroep naar zoekt.

Stap 2: Conversiedoelen

Een van de doelstellingen van content marketing is het genereren van meer conversie. Het is dan ook belangrijk om vooraf een plan te hebben van hoe deze content voor conversies moet zorgen. De kernvraag is om te beslissen op welk moment de conversie zal moeten plaatsvinden. Daarna is het de kunst om via de verschillende ‘touchpoints’ de juiste content aan te bieden om de bezoeker over te laten gaan naar een conversie.

Stap 3: Contentplanning

content strategieNa het vaststellen van de topics is de volgende stap het plannen van de content. Daarbij kun je aan drie content levels denken: updates, projecten en campagnes.

  • Updates: dit zijn berichten die met een bepaalde regelmaat verstuurd worden. Je kunt deze berichten zien als content speldenprikken, waarin de doelgroep op de hoogte wordt gehouden over allerlei zaken die ook veelal worden gedeeld via sociale media. Updates zorgen ervoor dat je organisatie levendig en top-of-mind
  • Projecten: lopen door over een langere periode en staan in het teken van een bepaald onderwerp. Tijdens projecten zorg je op regelmatige basis voor content gedurende een periode variërend tussen één week en drie maanden. Projecten werken naar een duidelijk doel en de content verspreiding is uitvoerig gepland.
  • Campagnes: campagnes zijn van kortere duur, maar een stuk intensiever dan projecten en krijgen vaak bijval van offline media. Met deze content wordt vaak gewerkt aan het bewustzijn. De verschillende media worden ingezet om op korte termijn zichtbare resultaten te forceren, zoals naamsbekendheid en meer verkopen.

Stap 4: Content die het delen waard is

Je bent niet de enige die het internet overspoelt met informatie, dus het is niet eenvoudig om op te vallen in de wirwar van online content. Maar welke content is anno 2017 nog steeds conversatiewaardig? De klassiekers werken nog steeds: wedstrijden en spellen. Content met een spelelement brengen nog altijd conversaties op gang. Samen met de nodige grafische ondersteuning worden nog altijd likes, retweets en shares binnengehaald. Ook gratis doet het goed. Als mensen iets gratis kunnen krijgen, dan zorgt dat doorgaans voor interactie. Daarnaast dien je met jouw content in te spelen op:

  • Interactie: als je online gebruikers actief betrekt bij jouw organisatie dan stijgt het aantal conversaties. Dat hoeft niet eens zo heel moeilijk te zijn. Een simpele vraag aan jouw volgers op Facebook of Twitter kan al flink wat interactie teweeg brengen.
  • Actualiteit: mensen blijven graag op de hoogte van alle nieuwtjes. Zorg er dus voor dat je met jouw content meepraat over de actualiteit. Want de kunst is om te boeien en te blijven boeien.
  • Positiviteit: mensen delen veel liever iets positiefs dan een negatief bericht. Consumenten houden nou eenmaal van positieve verhalen en ook als bedrijf zijnde wil je alles behalve een negatief gevoel oproepen.

Stap 5: Vervolgacties

Op het moment dat de content eenmaal gedeeld is door de doelgroep betekent het niet dat jouw taak erop zit. Als je jezelf als autoriteit opstelt, dan wordt er van je verwacht dat je actief deelneemt aan de interactie. Dit doe je door te observeren, participeren en faciliteren.

  • Observeren: luister naar de reacties op de verspreide content. Meet hoeveel interactie er is ontstaan en of de content voor impact heeft gezorgd.
  • Faciliteer: maak het jouw volgers zo eenvoudig mogelijk om de content te delen. Plaats share buttons op jouw website en zorg voor zoveel mogelijk digitale content.
  • Participeer: neem actief deel aan de ontstane discussie. Zijn er vragen? Probeer die dan zoveel mogelijk te beantwoorden en het zo persoonlijk mogelijk te houden.

Stap 6: Het meten van de resultaten

Nadat je eenmaal de content het net hebt opgestuurd is het cruciaal om hier regelmaat in te houden. Het is dan ook belangrijk om de inspanningen actief op te volgen. Het meten van de resultaten hangt af van de doelen die je zelf hebt vastgesteld. Deze zullen in de meeste gevallen gerelateerd moeten zijn aan conversie. Voor veel organisaties is een x-aantal likes of kliks vaak al voldoende, maar probeer vooral verder te denken dan dat. Want uiteindelijk is het doel van de contentstrategie dat losse flodders plaatsmaken voor voltreffers.

 

Begin vandaag zelf nog met een contentstrategie. Bedenk goed wie je aan wil spreken en ga op onderzoek uit waar onbeantwoorde vragen liggen.

Over de auteur

Myrthe KuipersContent marketeer

Al sinds haar studietijd heeft Myrthe een passie voor Online Marketing. Nu gebruikt zij deze passie bij het online marketing bureau Whello; waarbij haar focus ligt op creativiteit, concrete resultaten en uitvoerbare adviezen!


Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren