Context is king in Adwords: geoptimaliseerde campagnes

  • Home
  •  / 
  • SEA
  •  / 
  • Context is king in Adwords: geoptimaliseerde campagnes

Context is king in Adwords: geoptimaliseerde campagnes

geoptimaliseerde-campagnes-adwordsGoogle is een aantal vergaande aanpassingen aan het doorvoeren in hun Adwords product. Volgens het bedrijf gaat het om de grootste veranderingen voor het programma in de afgelopen vijf jaar. De aanpassingen voor Adwords zijn door Google naar buiten gebracht onder de naam enhanced campaigns (geoptimaliseerde campagnes).

Geoptimaliseerde campagnes

Geoptimaliseerde campagnes moeten er voor gaan zorgen dat adverteerders makkelijker hun campagnes kunnen beheren en deze gerichter kunnen toepassen op de context. Die context kan bijvoorbeeld bestaan uit de locatie, tijd van de dag of het gebruikte apparaat. Mensen wisselen tegenwoordig voortdurend tussen apparaten zoals desktop pc’s, smartphones en tablets. Geoptimaliseerde campagnes maken het dus gemakkelijker voor adverteerders om hun campagnes aan te passen voor al die verschillende apparaten.

Omdat de focus zo nog meer op de context wordt gericht stijgt de relevantie van de aangeboden advertenties. Die relevantie wordt ook door het advertentieprogramma gemeten met een kwaliteitsscore. Scores worden onder andere gemeten voor advertentieteksten en zoekwoorden, en bestaan uit een cijfer tussen de 1 en 10. Hogere kwaliteitsscores zorgen voor hogere advertentieposities en lagere advertentiekosten.

Andere aanpassingen

Een andere aanpassing voor het advertentieprogramma is de uitbreiding van het aantal meetbare conversietypes. Zo kunnen er nu bijvoorbeeld ook applicatie downloads en telefoongesprekken worden gemeten. Er zijn de afgelopen tijd ook meer target mogelijkheden voor Adwords bijgekomen. Zo is remarketing ook mogelijk geworden binnen de zoekmachine van Google zelf, en niet meer voorbehouden aan het display netwerk. Het bod binnen de campagne kan nu zo bepaald worden dat iemand die de advertentie al een keer gezien heeft hoger of juist lager is. Hiermee kun je dus stimuleren om meer nieuwe bezoekers te trekken, of herhalingsbezoekers nog een keer extra proberen te overtuigen.

Een aantal verbeteringen in geoptimaliseerde campagnes op een rij

  1. Gerichter bieden afhankelijk van wanneer, door wie, en op welk device iemand zoekt
  2. Slimmer advertenties tonen afhankelijk van de locatie van iemand
  3. Meten van nieuwe conversietypen, zoals apps, pdf’s of telefonisch contact

De invoering van geoptimaliseerde campagnes

Sinds februari 2013 hebben adverteerders de keuze om geoptimaliseerde campagnes te gebruiken. Halverwege 2013 gaat Google alle campagnes omzetten naar geoptimaliseerde campagnes.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

One thought on “Context is king in Adwords: geoptimaliseerde campagnes

  1. Pingback: Zonder segmentatie geen conversie optimalisatie - Businessupdates

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren