De cookiewet in de praktijk

De cookiewet in de praktijk

Op 5 juni is de nieuwe Telecomwet ingegaan. Een van de maatregelen hierin is de cookiewet. Deze stelt dat, uit het oogpunt van privacy, een website expliciet toestemming moet vragen voordat het cookies plaatst op de computer van de bezoeker. En laten nu bijna alle websites cookies plaatsen. Al was het maar om via analytics klikgedrag te meten, of op een webshop om artikelen in het winkelmandje te bewaren. Ook al weet bijna elke internetter wel dat cookies worden geplaatst, en doet deze internetter er niets aan, op het moment dat hem gevraagd wordt hier expliciet toestemming voor te geven zullen toch naar verwachting veel bezoekers op “nee” klikken. Hoe gaan websites hier op dit moment mee om?

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestanden waarmee vastgelegd wordt welke computer op een website is geweest. Hiermee worden bijvoorbeeld jouw gebruikersnaam en wachtwoord onthouden, bezoekersaantallen gemeten, en vastgelegd op welke advertenties op een website jij hebt geklikt. Dit laatste is op dit moment essentieel voor affiliate marketing bedrijven.

De Telecomwet wil wil de macht van affiliate netwerken inperken

Advertenties worden steeds belangrijker op internet. Er zijn heel veel sites die leven op bezoekers die via advertenties op hun websites komen. Al deze websites plaatsen cookies. Hiermee worden hele profielen aangelegd met bezoekgedrag van internetters. De websites die advertenties plaatsen verdienen geld als jij op deze advertenties klikt. Als jij echter geen toestemming geeft om cookies te mogen plaatsen valt het verdienmodel weg, en hebben deze websites geen inkomsten meer.

De cookiewet heeft ook “collateral damage”

Met de cookiewet beoogt de Telecomwet het verzamelen van gegevens van internetters voor commerciële doeleinden in te perken. Hiermee raakt de wet echter ook alle websites die zonder winstoogmerk gebruik maken van cookies. Deze websites gebruiken het alleen om bijvoorbeeld klikgedrag van bezoekers vast te leggen, of om jouw gebruikersnaam op een website voor je te onthouden. Ook voor deze, voor jou nuttige, informatie moet je vanaf nu om toestemming vragen.

Hoe vraag je dan toestemming?

Volgens de letter van de Europese wet moet een website aan twee voorwaarden voldoen. Er moet voldoende informatie worden gegeven over de geplaatste cookies, en er moet toestemming voor het plaatsen worden gevraagd. Er wordt een uitzondering gemaakt voor cookies die nodig zijn om de goede werking van een website te garanderen. Dit zijn bijvoorbeeld cookies die nodig zijn om de artikelen in een winkelmandje te onthouden. Nederland volgt de Europese wetgeving, met een essentieel verschil. In Nederland moet een website expliciet toestemming vragen welke cookies geplaatst mogen worden. De browserinstellingen zijn niet voldoende. Ook moet een website-eigenaar een logbestand kunnen overleggen met welke ip-adressen toestemming hebben gegeven, en wanneer zij dat hebben gedaan.

Hoe gaan grote websites om met de cookiewet?

De enige juiste manier, volgens de wet, om toestemming te vragen om cookies te mogen plaatsen is hier expliciet om te vragen. Geeft een bezoeker deze toestemming niet dan kun je een bezoeker op jouw website laten, maar dan mag je voor deze gebruiker geen cookies plaatsen, voor zover deze niet essentieel zijn voor de werking van de website. Wil, of kun, je dat niet, dan mag de bezoeker jouw site niet op. Je zult hem dan moeten doorsturen naar een pagina zonder cookies. Hieronder zie je 4 voorbeelden hoe websites omgaan met de cookiewet, en ik vertel je of dit volgens de letter van de wet akkoord is.

  1. Je wordt geinformeerd over de geplaatste cookies. Pas na het lezen van meer informatie wordt je erop gewezen dat je cookies ook kunt weigeren.  Deze manier van informeren is niet cookiewet compliant. Deze optie wordt onder andere gebruikt door De Telegraaf.cookiewet-alleen-informatie-telegraaf
  2.  Je krijgt voordat je de website zelf ziet de vraag of je cookies wilt accepteren of dat je deze weigert. Als je op weigeren klikt kom je op de website, zonder dat er cookies worden geplaatst. Alleen de functioneel verplichte cookies, mochten die er zijn, worden geplaatst. Deze optie is wel cookiewet compliant. Wil je het helemaal goed doen, hou dan ook een log bij met ip-adressen die geaccepteerd hebben, en wanneer ze dat hebben gedaan. Deze optie wordt onder andere gebruikt door www.snipdex.org/ns. Dit is een website van de Universiteit Twente.cookiewet-accepteren-weigeren-snipdex-org-ns
  3. Je ziet op de website een popup die je informeert over het gebruik van Cookies. Je krijgt hier de kans om actief aan te geven dat je Cookies wilt accepeteren. De wettelijk juiste manier zou in dit geval zijn dat, totdat je op accepteren klikt, er geen cookies worden geplaatst. Helaas is dit in de meeste gevallen niet zo. Deze manier van uitvragen voldoet daarmee niet aan de wet.cookiewet-alleen-accepteren-ictrecht
  4. De meest rigoureuze manier om te voorkomen dat er cookies geplaatst worden terwijl jouw bezoekers hier geen toestemming voor hebben gegeven is door ze uberhaupt geen toegang te geven als zij niet akkoord gaan. Dit is de beste manier als je geen mogelijkheid hebt om het plaatsen van cookies te voorkomen als iemand weigert. Dit is van toepassing op nagenoeg alle WordPress websites. www.bootjesgek.nl maakt hier bijvoorbeeld gebruik van. Deze variant volgt de cookiewet wel.

cookiewet-geen-toegang

De cookiewet is er, maar hoe nu verder?

De wet is er, en de OPTA is begonnen met het handhaven. Hierbij is zij begonnen met het aanschrijven van overheidsinstellingen waarvan de websites nog niet aan de wet voldoen. Toch lijken de meeste websites nog niet de urgentie te proeven volledig aan de wet te gaan voldoen. Dat is niet voor niets natuurlijk. De Nederlandse uitleg van de wet is veel strenger dan die van de ons omringende landen. Er wordt stiekem gehoopt op alsnog een aanpassing hiervan. De Europese Unie zelf probeert dit ook te bereiken door te ageren tegen het concurrentienadeel dat Europese bedrijven hebben die ook bezoekers uit Nederland hebben. Dit proces wordt vervolgd, en hopelijk met een positieve uitkomst.

Hoe ga jij om met de nieuwe cookiewet op jouw website? Deel je ervaringen en leer van elkaar!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer

Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.


Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren