Display Advertising via het Google Display Netwerk

  • Home
  •  / 
  • Advertising
  •  / 
  • Display Advertising via het Google Display Netwerk

Display Advertising via het Google Display Netwerk

Wil jij ook leren hoe je kunt adverteren via Display Advertising? Dan is het slim om dit te doen via het Google Display Netwerk. Hiermee kun je namelijk meer bekendheid creëren voor je merk en bedrijf. Maar daarnaast is het ook mogelijk om website bezoekers die al eens op je site hebben gezeten terug te halen. Wanneer ze bijvoorbeeld een verkoop op je website vroegtijdig hebben gestaakt, kun je ze terug halen met een advertentie zodat ze toch de koop kunnen afronden. Hieronder zijn wat tips beschreven hoe je hiermee aan de slag kunt gaan!

Wat is het Google Display Netwerk?

Dit is een netwerk bestaande uit Google websites en andere websites die aangesloten zijn. Je kunt met dit netwerk meer dan 90% van het hele publiek op het internet bereiken. Het netwerk bestaat namelijk uit een totaal van meer dan 2.000.000 websites.

Hoe werkt een campagne?

Misschien ben je wel bekend met adverteren via het Google Search netwerk. Adverteren via het Display netwerk werkt ook op basis van een veiling model. Als je de standaard instelling hebt ingesteld, betaal je dus niet voor hoe vaak iemand de advertentie heeft gezien, maar voor hoe vaak iemand daadwerkelijk op de advertentie klikt. Dit heet een Pay Per Click (PPC) campagne. Het is mogelijk om in te stellen hoeveel je maximaal wilt betalen voor een klik. Je advertentie wordt getoond wanneer jij de veiling wint, en de het hoogste hebt geboden!

Google display netwerk

Natuurlijk is PPC niet de enige optie en zijn er meerdere mogelijkheden. Een andere hele bekende en veel gebruikte optie is Cost per Impression (CPM). Dit wordt gebruikt wanneer je vooral wilt dat de advertentie gezien wordt. Je betaalt dan dus niet per klik, maar een bedrag per 1000 vertoningen.

Wat is doel van het Google Display Netwerk

Er zijn een aantal interessante doelstellingen. Dit hangt af van het doel van de campagne. Voorbeelden zijn:

  • Een grotere naamsbekendheid: je kunt met het Display Netwerk een hele grote en brede doelgroep bereiken
  • Meer verkopen genereren: je kunt advertenties richten op bezoekers die al eerder op je website zijn geweest
  • Klantenbinding: als je Display Advertising richt op bestaande klanten, dan is het goed om bijvoorbeeld nieuwe diensten of producten te promoten

Stappenplan voor het instellen van Google Display Advertising

Het is belangrijk om een Google Adwords account te hebben. Hiermee kun je automatisch het Google Display Netwerk gebruiken. Het stappenplan ziet er zo uit:

  1. Log in op Google.nl/Adwords
  2. Klik op ‘Displaycampagnes’
  3. Klik op ‘Campagnes’
  4. Klik op het + symbool
  5. Je ziet nu een aantal mogelijkheden. Kies het Display Netwerk.
  6. Je ziet nu verschillende doelen die je kan kiezen. Kies welk doel het beste past bij de campagne die je wilt opzetten
  7. Je ziet nu een aantal mogelijke biedstrategieën waar je uit kunt kiezen en een dagbudget dat je moet invullen. De makkelijkste biedstrategieën zijn handmatige CPC en zichtbare CPM. Een tip voor het dagbudget is om redelijk klein te beginnen. Hiermee raak je een beetje bekend en kun je zien wat er allemaal gebeurt. Je kan ervaring opdoen door de campagne te testen en optimaliseren
  8. Aansluitend kies je de doelgroep. Hier zijn ook weer vele mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld mensen targeten die al eens op je website zijn geweest (remarketing). Maar je kunt ook segmenteren op demografische of geografische gegevens. Zoek je iemand in een bepaalde leeftijdscategorie en regio? Geen probleem!
  9. Nu is het tijd om de advertentie te maken! Klik daarna op ‘campagne maken’ en hij staat live!

Heb je hulp nodig bij Display Advertising? Heb je zelf weinig tijd, of wil je weten hoe je er optimaal gebruik kunt maken? Digital Inside helpt je hier graag bij!

Over de auteur

Katarina Lardot

Katarina werkt bij Digital Inside, een Digital Marketing Bedrijf in hartje Utrecht. Haar focus ligt hier op zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA) en Web Analytics voor haar klanten. Ook schrijft ze regelmatig blogs. Dit zijn vaak handige tips of tools, maar kunnen ook leuke weetjes of interessante onderwerpen zijn!


Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren