Eye-openers van Aartjan Van Erkel

Eye-openers van Aartjan Van Erkel

eye-openers uit 10 jaar verkoopDeze maand volgde ik een webinar van Aartjan van Erkel. In dit webinar beloofde hij zijn 10 grootste eye-openers uit 10 jaar online verkopen met ons te delen. Natuurlijk kennen we Aartjan van zijn bestseller Verleiden op Internet en van www.schrijvenvoorinternet.nl. Getriggerd door de titel en als veelvuldig gebruiker van de tips uit zijn boek besloot ik het webinar te volgen.

Vermakelijk met een commerciële boodschap aan het eind

Het webinar zelf was zeer vermakelijk. Aartjan heeft een natuurlijke manier van praten en deelt veel anekdotes uit zijn eigen verleden. Van de projecten waar hij aan gewerkt heeft en de mensen die hij heeft ontmoet in zijn carriere. Helaas blijkt het verhaal aan het eind van het webinar uit te monden in een verkoopsessie voor zijn nieuwe training, waarin hij ondernemers aan de hand neemt om hun website te optimaliseren. Het is trouwens wel leuk om te zien hoe hij zijn eigen tips en trucs met succes toepast. De ene na de andere aanmelding kwam binnen.

De 10 grootste eye-openers uit 10 jaar online verkoop

Dan even terug naar de inhoud van het webinar. Naast vermakelijk bood Aartjan wel echt toegevoegde waarde. De 10 eye-openers waren niet allemaal verrassend, maar bij elkaar bood het wel genoeg stof tot nadenken en optimaliseren. Hieronder dan even de lijst:

    1. Klanten nemen de meeste beslissingen onbewust
      Dit geldt in minimaal 95% van de beslissingen. Jouw website moet dus zo in elkaar zitten dat klanten niet hoeven na te denken over de stappen die zij nemen en uiteindelijk het product of de dienst die ze afnemen.
    2. Klanten willen beïnvloed worden
      Dat klinkt eng, maar eigenlijk zeggen klanten: Neem mijn twijfel weg en help mij de juiste beslissing te nemen. Dat is dus juist heel goed.
    3. Een goed product verkoopt zichzelf niet
      Dat klinkt zo tegenstrijdig aan wat je altijd hoort. Maar ook een goed product moet je verkopen. Overtuig door de juiste argumenten op het juiste moment te gebruiken.
    4. Webdesigners en copywriters schrijven niet op verkoop
      Webdesigners en copywriters schrijven van nature niet op verkoop en zijn alleen maar bezig met een tekst of website die er mooi uit moet zien. Let hierop bij de teksten die je uiteindelijk plaatst.
    5. Pas als je problemen oplost heb je een business
      Mensen komen niet op jouw website omdat ze jouw product willen kopen. Ze komen op jouw website omdat ze een probleem hebben en jouw product of dienst lost dat op. Steek jouw website dus ook zo in.
    6. Klanten willen een klik voelen
      Klanten verwachten dezelfde beleving online als offline. Zorg er dus voor dat de tone of voice van jouw website gelijk is aan wie jij bent. Gebruik je hele formele taal op je website, terwijl jij eigenlijk heel anders bent, dan zul je minder verkopen.
    7. Verkooppagina’s zijn geen informatiepagina’s
      Een verkooppagina is gericht op verkoop. Je gebruikt argumenten zodat je klanten overtuigt jouw product sneller af te nemen (deze moeten natuurlijk wel waar zijn). Verwar een verkooppagina niet met een informatiepagina door deze vol met informatie te stoppen, zodat de klant eigenlijk niet meer weet waarom hij dit ook alweer zou moeten kopen.
    8. Woorden zeggen soms meer dan 1000 plaatjes
      Die klinkt ook raar. Vaak zeggen we namelijk het omgekeerde. Maar in de overtuigingswereld werkt het juist andersom. Door de juiste woorden te gebruiken kun je mensen heel goed helpen om een beslissing te nemen.
    9. Kies de juiste woorden in je tekst
      Deze sluit naadloos aan op het vorige punt. Een product verkoop je met woorden, maar dan wel de juiste. De meest succesvolle verkopers zijn diegenen die het beste in staat zijn de juiste woorden op het juiste moment te gebruiken. En nee, dat is niet makkelijk. Hiervoor geldt de stelregel: 10% inspiratie, 90% transpiratie.
    10. Besteed copywriting niet uit
      Copywriting kun je het beste zelf. Jij doet trouwens ook niet anders. Als je met iemand praat, als je een e-mail schrijft of als je nadenkt over je website of nieuwe campagne. Waarom zou je dan ook niet die toffe verkooptekst schrijven. Jij kent tenslotte jouw stijl het beste.

Een mooie set eye-openers, waarvoor dank aan Aartjan.

Mijn take-aways van dit webinar

Blijft natuurlijk aan het eind de vraag of dit webinar zinvol is geweest. Mijn conclusie is dat dit inderdaad zo is. Natuurlijk was er de sales pitch aan het einde, maar de waarde die daarvoor terug is gegeven is dat zeker waard. Ik schrijf zelf al mijn eigen teksten en vind dat ik daar best goed in ben. Toch denk ik dat ik er nog meer uit zou kunnen halen als ik me nog iets meer focus op het oplossen van het probleem van de bezoeker en iets langer nog na zou denken over de juiste woordkeuzes. Mijn eigen learning als toevoeging aan deze lijst zou nog zijn:

      • Beperk de klant in zijn keuzes

Het menselijk brein kan maar een beperkt aantal keuzes aan (maximaal 7). Zorg er dus voor dat je klanten niet uit teveel opties laat kiezen en highlight de keuze die jij het beste vindt voor de klant.

Jouw grootste eye-opener

Wat is jouw belangrijkste eye-opener die jij geleerd hebt tijdens jouw carrière? Staat deze in bovenstaande lijst of is deze geheel nieuw. Kun je ook een voorbeeld geven waarin je deze succesvol hebt toegepast?

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren