Google Alerts voor inspiratie in je mailbox

Google Alerts voor inspiratie in je mailbox

Relevantie is het magische woord voor succes met je website. Maar hoe zorg je ervoor dat jij altijd snel kunt inspelen op de interesses van jouw doelgroep. Daarvoor moet je weten waar ze naar zoeken, waar ze naar kijken en wat ze delen. Welke partij heeft daar beter inzicht in dan Google. Google snapt dit en heeft daarvoor Google Alerts bedacht. Met deze service kun jij alerts instellen op nieuws en artikelen die gaan over thema’s die jou en je doelgroep interesseren. En deze informatie gebruik jij natuurlijk om jouw website te optimaliseren. Hoe? Dat vertel ik je in dit artikel.

Hoe werkt Google Alerts

Nadat je Google Alerts hebt opgestart krijg je de mogelijkheid om een zoekwoord of combinatie van zoekwoorden op te geven. Daarna laat Google Alerts een aantal voorbeelden zien van nieuwsbronnen en artikelen die over jouw gekozen onderwerp gaan. Zo kun je zien of jouw zoekopdracht de gewenste resultaten oplevert. Komt het onderwerp goed uit de verf dan kun je binnen Google Alerts nog een aantal filters instellen. Zo kun je bepalen of je alleen nieuwsbronnen, blogs, video’s, boeken, discussies of natuurlijk uit alle bronnen meldingen wilt hebben. Je geeft ook aan met welke frequentie je de informatie wilt ontvangen. Tot slot geef je aan of je alle resultaten wilt ontvangen of alleen de meest relevante.

Google Alerts

Wat is de beste instelling voor Google Alerts

De beste instellingen voor Google Alerts zijn niet zonder meer te geven. Het hangt van jouw eigen behoefte en mogelijkheid om ermee aan de slag te gaan af. Begin je met Google Alerts dan zou ik adviseren om zo veel mogelijk informatie zo snel mogelijk te ontvangen. Ontvang je de informatie en blijkt dat je moet bijschaven dan kun je dat doen op basis van de data die je via Google Alerts hebt ontvangen. Je kunt beter informatie weglaten dan niet weten wat je mist.

Zo gebruik je Google Alerts bij jouw marketing

De makkelijkste manier om Google Alerts te gebruiken is om de informatie die jij krijgt te delen via social media. Door de relevante informatie aan jouw volgers door te geven laat jij zien dat jij weet wat er binnen jouw doelgroep speelt. Jij krijgt daarmee de rol van expert. Als men meer wil weten komen ze dit natuurlijk aan jou vragen. Een andere manier om deze nieuwe informatie te gebruiken is om artikelen op jouw website te schrijven over de onderwerpen die jij in je mailbox krijgt. Doe je dit snel dan ben jij instaat om bezoekers aan jou te binden en blijven binden.

Leuk extraatje: Google Alerts in nieuwsfeed

Er is een leuke extra mogelijkheid in Google Alerts. Je kunt in plaats van de alerts te verzenden naar jouw e-mailadres er ook voor kiezen om deze als RSS feed te importeren. Op deze manier kun je een leuke nieuwsfeed op je website zetten met informatie uit Google Alerts. Al het relevante nieuws dus direct op je website.

Hieronder nog een leuke video over hoe je Google Alerts kunt inzetten.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren