Google Analytics User Conference: Conference day

  • Home
  •  / 
  • Analytics
  •  / 
  • Google Analytics User Conference: Conference day

Google Analytics User Conference: Conference day

De tweede dag van de Google Analytics User Conference was Conference day. Het beloofde een zeer interessante dag te worden met 3 keynotes en 3 inhoudelijke sessies door de Nederlandse Google Partners. Een deel van de bezoekers was gisteren ook op Training day en een deel was nieuw. In dit artikel mijn ervaringen van deze dag.

Een webanalist mag nooit alleen zijn

Even kort door de bocht, maar dat was wel waar het verhaal van de openingsspreker van de dag Peter O’Neill van L3 Analytics over ging. De kracht van de webanalist ligt in het aanwezig zijn binnen de organisatie. De webanalist stelt vragen over de doelstellingen van het bedrijf en de doelstellingen met de website. Met de antwoorden daarop gaat hij aan de slag en levert die inzichten die nodig zijn om hier antwoord op te geven. Daarbij richt hij zich niet op perfecte, maar juist om zo snel mogelijk slimme beslissingen te laten nemen. Is het fundament gezet, dan kun je de data uitbreiden. Wees daarbij vooral creatief en richt analytics zo in dat ook mensen die niet thuis zijn in webanalytics met weinig moeite toch de data snappen. Hier vind je de in zijn presentatie beloofde Excel sample dashboard.

Een overzicht van alle beschikbaar gestelde presentaties tijdens de Google Analytics User Conference Conference day vind je hier.

Actiegerichte KPI’s

Hoe mooi was het bruggetje van de eerste keynote naar de presentatie van Jesper Uittenbogaard van Orangevalley. Hij nam ons mee in de ontdekking die hij tijdens zijn detachering bij Philips had gedaan. Daar ontdekte hij dat het onmogelijk is om voor een veelheid aan websites de juiste inzichten boven tafel te krijgen. Dat resulteerde in een framework waarmee hij op een relatief eenvoudige manier KPI’s omzet in kwantitatieve en kwalitatieve metrics en op basis daarvan in gesprek gaat met de stakeholders en daar waar nodig de verdieping opzoekt. Ook mooi was te zien hoe hij van de jaartargets waar wij allemaal mee te maken hebben overzichtelijke en behapbare maandtargets maakt. Zeker de moeite waard om mee aan de slag te gaan.

Google Analytics Advocate op de Conference day

Na de weer prima verzorgde lunch was het de beurt aan Krista Seiden, Analytics Advocate bij Google. Zij hamerde erop vooral bij webanalyse aandacht te houden voor de mens en de processen. Een veelgebruikte stelregel: 90% mensen, 10% technologie, kwam weer duidelijk naar voren. Daarbij focuste zij zich in deze keynote vooral op de processen en structuur. Zij deelde bijvoorbeeld een handig framework om testideeen op te doen en liet zien dat je naast nerd skills ook sociaal gezien je mannetje (of vrouwtje) moet staan omdat je om echt succesvol te zijn veel stakeholders zult moeten overtuigen.

Google Analytics Premium

Daarna direct door naar de sessie van Arjen Hettinga van Oogst over de (extra) mogelijkheden van Google Analytics Premium. Na een ietwat lange introductie over het ontstaan van Google Analytics en de mogelijkheden van Universal Analytics was het wel goed om eens gezien te hebben wat de extra mogelijkheden van Google Analytics Premium zijn. Het meest spraken mij daar de custom funnels in aan. Dat is echt een gemis ten opzichte van de onbetaalde versie. Daarnaast ben je uiteraard wat minder beperkt in je datacollectie en krijg je ondersteuning bij de implementatie. Gezien de jaarlijkse fee van minimaal 75.000 dollar (als je via een bureau een licentie aanschaft) is de opmerking dat je eerst je data op orde moet hebben voordat je geld uitgeeft aan deze premium versie zeker een zeer goede tip.

Universal Analytics bij Grapeful

De laatste sessie van de Google Partners was voor mij de case van Grapeful door Laurens Meeuwsen van iProspect. Dit was een heel nuttig verhaal over hoe zij de nieuwe features van Universal Analytics hebben ingezet om meer inzicht te krijgen in het cross device gedrag van klanten van Grapeful. Mooi te zien hoe de customer ID, content groupings en enhanced e-commerce bijgedragen hebben aan het succes. Zeker de moeite waard om de mogelijkheden verder te onderzoeken.

Simo Ahava

Het hoogtepunt van de dag was de afsluitende keynote van Simo Ahava. Speciaal voor deze keynote overgevlogen vanuit Helsinki (en na afloop meteen weer terug) waarin hij zijn highlights van 2 jaar bloggen over Google Tag Manager in combinatie met Google Analytics voorbij liet komen. Hij deed dit aan de hand van een combinatie van vakantiefoto’s en zijn 10 meest waardevolle learnings om de datakwaliteit van Google Analytics via GTM te verbeteren. Hele handige inzichten en briljant hoe hij over de imperfecties van online data aankijkt. En deze natuurlijk via slimme trucs verbetert. Zeker de moeite waard om zijn presentatie even op te zoeken en de voorbeelden langs te lopen.

Borrel!

Daarna was het tijd voor de zeer welverdiende borrel. Onder het genot van een biertje nog even nagepraat over de sessies en geconstateerd dat het niveau prima was, maar dat er de volgende keer door sommigen wel iets meer aandacht aan het concreet toepassen van nieuwe features besteedt mag worden in plaats van alleen uitleggen dat het er is en hoe het werkt. Al met al twee zeer geslaagde dagen en ik zie uit naar de volgende editie!

Hoe heb jij de Google Analytics User Conference conference day ontvangen? Ik ben benieuwd naar de sessies die je gevolgd hebt en wat je ervan geleerd hebt.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren