Google Analytics User Conference: training day

  • Home
  •  / 
  • Analytics
  •  / 
  • Google Analytics User Conference: training day

Google Analytics User Conference: training day

Op 16 en 17 juni vond voor de x-e keer de Google Analytics User Conference (GAUC) plaats. 2 Dagen alles over het meest gebruikte webanalytics pakket. 16 juni was training day, 17 juni conference day. En georganiseerd door de 15 Nederlandse Google Partners, dus kwaliteit gegarandeerd. Ik was er deze keer voor het eerst bij en deel graag mijn ervaringen.

16 juni Training day

In tegenstelling tot eerdere edities van de GUAC stond op de trainig day ook een keynote op het programma. De eer was hierbij aan Joris Merks, Head Digital Transformation bij Google. Hij nam ons mee in de toekomst van cross media, of cross screen, zoals hij het zelf graag noemt. Traditionele webanalyse richt zich vooral op clickstream, de toekomst wordt cross device, veel koppelingen met offline en vooral programmatic buying. 80% van de media spend zal geautomatiseerd uitgegeven worden. Wel blijft de menselijke intelligentie de spil naar succes.

De presentatie van Joris (en andere presentaties van de google analytics user conference training day vind je hier. Let in het bijzonder even op de presentatie van iProspect “Monster Inc”. Een zeer goede en uitgebreide uiteenzetting van bronverwijzingen in Google Analytics om beter te snappen waar je verkeer vandaan komt.

Google Tag Manager

Daarna stonden de trainingssessie op het programma. De eerste sessie die ik volgde was van Adwise. De twee sprekers namen ons mee in een kennismaking met Google Tag Manager om zonder ook maar een regel code te schrijven zelf je analytics metingen juist en volledig te krijgen. Veelbelovend. Helaas vond ik de kwaliteit van de sessie onder de maat, zeker binnen de categorie advanced. Na een korte introductie van de tool gingen we inderdaad met een stappenplan aan de slag, maar essentiële zaken om op de juiste manier met Google Tag Manager te gaan werken ontbraken. Neem bijvoorbeeld het aanmaken van een variabele voor je tracking code, het controleren en debuggen via de voorbeeldmodus en het kiezen van de juiste add-ons in je browser om de werking van de tags te controleren. Een paar gemiste kansen waardoor vooral nieuwe gebruikers al met een 1-0 achterstand beginnen. Wel credits voor het delen van dit briljante script van Stephane Hamel om youtube video’s te tracken.

Daarna volgde een prima verzorgde lunch. Onder het genot van een lekker broodje en een glaasje jus even bijgepraat en kennisgemaakt.

Universal analytics

Na de lunch volgde een sessie van Oogst. Hierin werden 9 learnings van Universal Analytics besproken. En dat bleek zeker handig. Veel bedrijven werken namelijk nog op Classic Google Analytics en zelfs de bedrijven die over zijn gebruiken nog niet alle features van de versie van dit analytics pakket. Onderwerpen die naar voren kwamen was het gebruiken van een userid voor vooral device stitching en koppeling naar offline data bronnen, het toevoegen van offline data via het measurement protocol en enhanced e-commerce. Ook werd natuurlijk nog even de link gelegd naar de mogelijkheden van Google Tag Manager. In dit geval door via de tag manager een custom dimensie te laten vullen met de waarde van een parameter.

Na de pauze was nog een derde rond. Daar kon ik helaas niet bij zijn. Op naar dag 2, de conference day.

Ik vond vooral de sessie van Martijn Staal en Kevin Laan van Oogst erg goed. Mooi lijst met inzichten en daarna nog ruim de tijd om zelf te oefenen en van gedachten te wisselen over de ongebruikte features in Universal Analytics. Ik kende het measurement protocol nog niet zo goed en ook in de combinatie met Google Tag Manager heb ik leuke toepassingen gezien. Complimenten daarvoor.

Welke sessies heb jij bijgewoond en welke learnings zijn je bijgebleven?

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren