Google Trends geeft een blik in de toekomst

Google Trends geeft een blik in de toekomst

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Deze slogan kent iedereen van de reclames waarin financiële producten met een zeker risico werden aangeboden. Toch is het verleden de beste graadmeter voor wat er op korte termijn te gebeuren staat. Dit geldt zeker voor de trend in zoekopdrachten in de zoekmachine van Google. Google Trends helpt je met jouw zoekwoordonderzoek en laat zien hoe populair zoekwoorden in het verleden waren EN hoe vaak Google verwacht dat deze het komend jaar gezocht zullen worden. Dat wil jij toch ook?

Hoe werkt Google Trends

Als je Google Trends geopend hebt voer je het zoekwoord in waarvan je wilt weten wat de ontwikkeling is. Nadat je op het vergrootglas hebt geklikt krijg je de ontwikkeling in een grafiek te zien. Hieronder een voorbeeld van het zoekwoord SEO.

Google Trends Grafiek

Je ziet dat de populariteit van SEO gestegen is sinds 2004 en rond 2011 is gestabiliseerd. Je ziet ook, aangegeven door letters, een aantal krantenkoppen gelieerd aan SEO. Ook zie je in stippellijntjes de prognose voor het komend jaar. Wel even belangrijk is dat Google Trends geen absolute aantallen laat zien, maar werkt met een index. Dit houdt in dat de hoogste waarde van de grafiek een waarde van 100 krijgt en dat alle andere waarden hieraan gerelateerd zijn. Voor de exacte aantallen kun je natuurlijk wel gebruik maken van de Google Adwords Zoekwoord Planner. Combineer je deze tool met Google Trends dan weet je de exacte verwachte aantallen.

Fact-Based-Marketing

Maar er is meer in Google Trends

Bovenstaand inzicht biedt al heel veel informatie. Maar Google Trends biedt nog veel meer. Je kunt bijvoorbeeld ook de populariteitsontwikkeling van 2 of meer termen tegen elkaar afzetten. Zo kun je bepalen welke van een aantal zoekwoorden of zoekwoordcombinaties de beste keuze voor jouw website is. Gebruik hiervoor de button +Term toevoegen.

Ook kun je regionale populariteit onderzoeken. Je kunt namelijk een zoekwoord koppelen aan een of meerdere locaties. Zo weet je of voor jouw lokale of regionale markt de ontwikkeling van het zoekwoord gelijk is of juist afwijkt. En dat is vooral handig voor Nederland. Wij lopen wat betreft ontwikkelingen weliswaar achter op Amerika, maar op heel veel andere landen lopen wij voor. Daarom kan de trend in vooral Engelstalige zoekwoorden behoorlijk afwijken. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar ons voorbeeld voor SEO. De ontwikkeling hierin blijkt vooral bepaald te worden door Aziatische landen.

Google Trends Regionaal

Door locatie Nederland toe te voegen krijg je de ontwikkeling binnen Nederland. Gelukkig laat deze hetzelfde verloop zien. Door de lagere aantallen zoekopdrachten zie je wel een grilliger verloop.

Inspiratie voor nieuwe zoekwoorden met Google Trends

Tot slot nog een laatste heel handige optie in Google Trends. Als je nog verder naar beneden scrollt, onder de regionale interesse zie je Gerelateerde zoekopdrachten. Hier geeft Google Trends een aantal zoekwoorden weer die verband houden met jouw ingevoerde zoekwoord. Ook geeft de tool hier aan of de populariteit voor deze term toe- of afneemt. Zo kun je nog beter inspelen op de toekomstige behoeften van jouw bezoeker.

Ik hoop je met dit artikel weer de nodige inspiratie gegeven te hebben om nieuwe artikelen te schrijven en de oude nog eens onder de loep te nemen. Laat je me weten welke resultaten jij met Google Trends hebt behaald?

Als uitsmijter nog een leuke video waarin je te zien krijgt hoe je Google Trends en de Google Adwords Keyword Planner goed laat samenwerken.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer

Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.


Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren