Hotjar: website optimalisatie via feedback

  • Home
  •  / 
  • Analytics
  •  / 
  • Hotjar: website optimalisatie via feedback

Hotjar: website optimalisatie via feedback

Hotjar is een briljante tool om via feedback van gebruikers inzicht te krijgen in het gebruik van je website. En bovendien is de tool nog gratis ook. Maar wat doet Hotjar dan? Hotjar biedt tools om inzicht te krijgen in het gebruik van jouw website en ideeën te krijgen voor verbetering. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van heatmaps, funnel analyses, polls en feedbackformulieren.

Hotjar is gratis.

Tenminste voor maximaal 3 heatmaps, polls, feedback formulieren, Et cetera. Daarnaast wordt in de formulieren het logo van Hotjar getoond. Is dat erg? Kies er gewoon voor om met de belangrijkste pagina’s en processen te starten. Ik weet zeker dat je genoeg ideeën zult opdoen om te optimaliseren. Ik ben erg benieuwd hoe je deze tool ingezet hebt en wat het je heeft opgeleverd!

De features van Hotjar

Heatmaps

hotjar heatmapHotjar installeer je door een script op je website te implementeren. Dit kun je eventueel ook via een tag manager doen. Daarna krijg je een aantal mooie tools beschikbaar voor optimalisatie. De makkelijkst inzetbare tool is de heatmap. Een heatmap is vergelijkbaar met de inpage analytics van Google Analytics, maar dan veel mooier, uitgebreider en meer bruikbaar. Je geeft de url op van de pagina die je wilt onderzoeken en dan is het klaar. Vanaf dat moment wordt elk bezoek aan de pagina gelogd.

hotjar-heatmap-moveEr wordt bijgehouden of het bezoek via mobiel, tablet of desktop is en hoe de interactie op de pagina is per device. Hoe vaak en exact waar wordt klikt of getabd (niet welk element, maar waarop het scherm), hoe ver wordt gescrolld en, bij dekstops, waar beweegt de muis langs. Uit onderzoek is gebleken dat dit een goede indicatie is van waar mensen naar gekeken hebben.

Je leert hieruit hoe jouw pagina gebruikt wordt per device. Welk deel van jouw content of call to actions wordt bijvoorbeeld niet bekeken. Wordt op de button of link die jij verwacht geklikt? Dit geeft je mooie inzichten voor aanpassing van je site of een a/b test.

Polls

hotjar-pollMet een poll kun je op een door jouw gewenst moment (bijvoorbeeld als iemand meer dan 30 seconden op de pagina is, of juist de pagina dreigt te verlaten) een feedback blokje in beeld geschoven. Hier kun je een vraag stellen aan de bezoeker. Bijvoorbeeld of hij alles heeft kunnen vinden op de site wat hij nodig heeft of waar je de site nog verder mee zou kunnen verbeteren. Optioneel kun je ook hier het e-mailadres uitvragen van de bezoeker, zodat jij hem of haar direct kunt bedanken en kunt aangeven hoe waardevol deze feedback voor je is.

Met polls kun je gemakkelijk de reden achter gedrag achterhalen. Dit ontbreekt als je puur alleen naar de data kijkt. Door te weten waarom mensen bepaald gedrag vertonen kun jij direct de juiste acties uitzetten om een verbetering in te voeren. Let wel op dat bij deze vorm van kwalitatief onderzoek je een aanpassing niet slechts uitvoert aan de hand van 1 observatie. De mening van deze persoon kan afwijken van de rest van je bezoekers. Wil je zekerder weten of een aanpassing het juiste effect heeft dan kun je het beste eerst een test doen.

Funnelanalyse

hotjar funnelsIn Hotjar kun je ook een analyse doen op jouw funnel. Je voert hier heel simpel de urls van de verschillende stappen in. Op basis van het gedrag in deze funnelstappen helpt Hotjar je met het bepalen van stappen waar je uitval kunt verminderen, en daarmee conversie kunt verhogen. Je vult hier simpelweg de urls van de verschillende stappen in en de funnel wordt gemaakt. Hebben de stappen van jouw funnel niet allemaal een eigen url, dan niet getreurd. Je kunt in Hotjar ook met virtuele paginaweergaves werken. Voeg daar (eventueel met de tag manager) een stukje code voor toe aan de panels. De functionaliteit van Hotjar is wel iets beperkt ten opzichte van bijvoorbeeld Google Analytics. Hotjar kan bijvoorbeeld alleen omgaan met funnels waarin elke stap verplicht is.

Ondanks de beperkte functionaliteit kun je toch snel inzicht krijgen in je drop off points in de funnel en daar op optimaliseren.

Opnames van sessies op je website

In Google Analytics kun je sinds kort het klikgedrag van individuele bezoekers volgen. Je ziet dan precies in welke volgorde pagina’s zijn doorlopen. Hotjar gaat nog net even een stapje verder. Je krijgt van een bezoek een volledige opname. Je ziet de schermen zoals de bezoeker, het scrollgedrag, muisgedrag en klikgedrag. Usability testen op afstand. Ideaal om bepaalde proces onder de loep te nemen.

Met de opnames van je website heb je een middel in handen om jouw stakeholders te laten zien hoe een proces gebruikt wordt op de site. Jij kunt exact zien, en laten zien, waar een proces knelt en waar je moet optimaliseren. Zorg er natuurlijk voor dat je meerdere bezoekers hebt gezien die tegen een probleem aanliepen en test je voorgestelde oplossing.

Formulieren optimaliseren

Met Hotjar is het ook simpel om het invullen van formulieren te monitoren. Je ziet simpel waar in het formulier iemand is afgehaakt. Kijk hiernaar en bedenk waarom dat juist het afhaakmoment is. Vraag je iets wat iemand niet bij de hand heeft of stel je een vraag waar iemand geen antwoord op wil geven.

Hoe beter jij inzicht hebt in hoe jouw formulieren worden ingevuld hoe beter jij uitval weet te voorkomen en hoe meer succes jij zult hebben. Je kunt bijvoorbeeld het optimum bepalen tussen het aantal ingevulde formulieren en de hoeveelheid informatie die jij uitvraagt.

Feedback formulieren

Wil je meer aandacht trekken dan een poll onderin beeld dan kun je er ook voor kiezen om feedback formulier te gebruiken. Jouw feedback formulier komt op een aparte pagina. Via een link in e-mails of een popup in de website zorgt ervoor dat mensen hier naartoe klikken. Voordeel van het feedback formulier is dat mensen niet meer afgeleid zijn door de website en je daardoor meer informatie kunt achterhalen. De respons zal waarschijnlijk wel iets lager liggen dan bij de poll.

Respondenten werven

Een laatste mooie feature van hotjar is het kunnen werven van respondenten voor usability onderzoek. Je kunt mensen zich gemakkelijk laten opgeven en dan een test voorleggen. Zo krijg je snel inzicht in wat de sterke en zwakke kanten van jouw website zijn. En je krijgt direct meer binding met jouw bezoekers.

Hotjar leren gebruiken

Hotjar heeft een heel uitgebreide kennisbank en je kunt een webinar volgen waarin de functionaliteiten worden toegelicht en als je je inschrijft voor de nieuwsbrief krijg je wekelijks tips hoe jij jouw website kunt optimaliseren. Let vooral op dat je bezoekers niet overspoelt met feedbackverzoeken. Kies in ieder geval voor heatmaps, die zien bezoekers niet. Dat geldt ook voor funnelanalyse en formuliervelden. Kies daarnaast voor danwel feedbackformulieren of een poll. Met beiden overspoel je bezoekers en zullen ze sneller afhaken. Vraag ook alleen feedback op de belangrijkste knelpunten in je website.

Hotjar uitbesteden?

Zie je de voordelen van Hotjar, maar wil je liever je tijd aan andere zaken besteden dan is uitbesteden van Hotjar een prima idee. Als de code is geïmplementeerd kun je iedereen die jij wilt machtigen om feedback voor je te gaan verzamelen. Ik kan dat natuurlijk ook voor je doen. Wil je hier meer over weten, neem dan even contact op.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer

Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.


Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren