klant centraal? Maak dit dan jouw lijflied!

klant centraal? Maak dit dan jouw lijflied!

Bijna elk bedrijf heeft zichzelf als doel gesteld “de klant centraal” te stellen. Op die manier kan namelijk elke werknemer alles wat hij doet tegen deze meetlat aanhouden. Maar hoeveel bedrijven slagen hier echt in? Vanochtend hoorde ik Always on my mind van de Pet Shop Boys. En bij elke zin van dit liedje moest ik hieraan denken. Vandaag dus een artikel over klantbelang en de klant centraal stellen. En tot slot de vraag hoe ik jou als klant centraal kan stellen.

Altijd in mijn gedachten

Always on my mind begint met een heerlijk retrospectief waarin de zanger terugdenkt aan hoe hij zijn grote geliefde de laatste tijd heeft behandeld.

Maybe I didn’t treat you quite as good as I should
Maybe I didn’t love you quite as often as I could
Little things I should’ve said and done, I never took the time
You were always on my mind
You were always on my mind

En daarbij komt hij er niet zo goed vanaf. Dat moet ook het gevoel zijn waar veel bedrijven tegenaan lopen. Zeker in de tijd dat het economisch goed ging werd heerlijk geprofiteerd. Maar nu het minder gaat komt het besef dat de klant harder nodig is dan ooit. De klant staat nog niet centraal.

Het tij keren door de klant centraal te stellen

Gelukkig komt ook bij meer bedrijven de  notie naar voren dat overleven alleen mogelijk is door het tij te keren en echt naar klantbelang te kijken. Dat dit een moeilijke en lange weg is blijkt telkens weer. Veel bedrijven vervallen namelijk snel weer in hun oude patroon van bestaande procedures en systemen, en natuurlijk ook in zichzelf in goede tijden toegeëigende beloningen. Daarom nog maar een schuldbewust couplet.

Maybe I didn’t hold you all those lonely, lonely times
And I guess I never told you, I’m so happy that you’re mine
If I made you feel second best, I’m so sorry, I was blind
You were always on my mind
You were always on my mind

Geef me nog een laatste kans!

de klant centraalMet het besef dat het in het verleden niet goed is gegaan, en het besef dat het beter kan en moet moeten bedrijven hun klanten een laatste kans vragen. Bij deze kans om de klant centraal te stellen is het noodzakelijk dat bedrijven hun oude patronen verlaten. Gelukkig hoeven ze dat niet alleen te doen. Klanten blijken namelijk maar wat graag te helpen. Vraag vooral om feedback. Wat doe je goed, wat kan beter en waar moet je direct mee stoppen. Luister ernaar en vooral handel ernaar. Niets zo frustrerend voor een klant als hij om feedback wordt gevraagd en je doet er niets mee.

Tell me, tell me that your sweet love hasn’t died
Give me one more chance to keep you satisfied
Satisfied

Little things I should’ve said and done, I never took the time
You were always on my mind
You were always on my mind

Tell me, tell me that your sweet love hasn’t died
Give me one more chance to keep you satisfied

You were always on my mind
You were always on my mind
You were always on my mind
You were always on my mind
You were always on my mind
You were always on my mind

Ik ben blij dat je mijn klant bent!

Op het moment dat je de feedback van klanten krijgt dat ze blij zijn klant bij je te zijn dan heb je het goed gedaan. Jij hebt jouw bedrijf in een klantgerichte organisatie weten te veranderen. Je hebt niet alleen geroepen dat je de klant centraal stelt, maar de klant heeft ook het gevoel dat zijn klantbelang voorop staat. En dat is de basis voor een gezonde langetermijn relatie.

Maybe I didn’t treat you quite as good as I should
Maybe I didn’t love you quite as often as I could
Maybe I didn’t hold you all those lonely, lonely times
And I guess I never told you, I’m so happy that you’re mine

(Maybe I didn’t love you…)

Credits lyrics: LyricsFreak

Hoe stel ik jou centraal?

Natuurlijk is mijn blog geen onderneming waar je jouw inkopen doet. Toch zie ik jou als klant want ik wil graag dat jij terugkomt om meer van mijn artikelen te lezen. Daarom ben ik wel benieuwd hoe ik jou als klant centraal kan stellen. Welke informatie ben jij naar op zoek en op welke manier wil jij op de hoogte gebracht worden van nieuwe artikelen? Laat het me vooral weten. You are always on my mind!

O ja, altijd leuk om de video even bekijken en luisteren 😉

Photo Credit stopbord: Viewminder via Compfight cc
Photo Credit stelletje op bank: Brandon Christopher Warren via Compfight cc

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer

Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.


Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren