De (nood)zaak van Marktonderzoek

De (nood)zaak van Marktonderzoek

Regelmatig wordt ons gevraagd waarom je marktonderzoek zou moeten uitvoeren, want ja, ‘dat kost toch wel wat’. Zeker voor de gemiddelde MKB-ondernemer is marktonderzoek als eerste van het to-do-lijstje afgevallen tijdens de crisis van een aantal jaren geleden. Nu merken wij, nadat sommigen een tijdje zelf met Google Forms en andere (veelal gratis) applicaties aan de gang zijn geweest, men toch weer vaker kiest voor een marktonderzoekbureau. Ze missen nou eenmaal de specialistische kennis die wij (na 20 jaar ervaring), of onze collega specialisten in huis hebben.

Argumenten die wij te horen krijgen

interview marktonderzoekEen aantal opmerkingen die wij regelmatig te horen krijgen, en meteen kunnen weerleggen:

  • Ik ken mijn klanten hartstikke goed! – Natuurlijk kennen veel ondernemers hun klanten (want anders waren ze geen klant van jou) en velen kennen ze ook goed. De mening van die klanten die jij goed kent, hoeft niet de mening van de overige klanten of de markt te zijn. Dus ga jij dan de organisatie leiden op basis van die paar klanten die jij goed kent?
  • In mijn branche is marktonderzoek niet gebruikelijk hoor! – Grijp die KANS (ja met hoofdletters, want dat is het) dan juist om vooruitstrevend te zijn en met kop en schouders boven je concurrentie uit te steken! We leven in een informatiemaatschappij, dus juist die informatie die jij hebt over je doelgroep / klanten / niet-klanten die de ander niet heeft is van onschatbare waarde.
  • Is dat wel iets voor mijn organisatie? – Natuurlijk wil je weten wat klanten of medewerkers vinden van jou als organisatie of jouw product of dienst? Of waar je goed in bent of wat je beter kan doen?
  • Dat is toch veel duur? – Wat voor de een duur is, is goedkoop voor de ander. Maar wat is het jou waard als jij potentiële klanten kan aantonen dat jouw klanten tevreden zijn? En wat als jij met hun opmerkingen en tips opmerkingen kan doorvoeren waardoor jij kosten kan besparen of risico’s te verminderen?

Dus waarom dan toch marktonderzoek?

De resultaten van marktonderzoek kan je op allerlei (beleids-)terreinen inzetten en zal je zóveel voordelen bieden. Als je eerst maar goed weet waar je naar op zoek bent. Hier kan de expertise van een marktonderzoekbureau je dus in adviseren. Maar waarvoor kan je het allemaal inzetten?

  1. Inzicht krijgen in de mening van de doelgroep: Bijvoorbeeld door producten onder verschillende doelgroepen te testen. Of bezoekers te vragen naar hun mening. Je hebt het dan echt over je (eind-)gebruikers. Jouw klanten helpen jou de mening en ervaringen over jouw product of dienst in kaart te brengen.
  2. Klantprofielen opstellen / toetsen: Marktonderzoek geeft inzicht in het type klant binnen de doelgroep van de ondernemer. Hierdoor kunnen klantprofielen worden opgesteld die je weer kunnen helpen om op een juiste manier de klanten te benaderen (communicatie, promotie, acties) of om het strategisch plan van de onderneming te bepalen.
  3. Imago van het bedrijf in kaart brengen / toetsen: Je kan door middel van marktonderzoek je imago vaststellen of toetsen. De uitkomsten van een imago-onderzoek zijn altijd waardevol voor een organisatie; op basis van de uitkomsten van een imago onderzoek kan worden bijgestuurd op zowel interne en externe factoren om het imago van de organisatie te verbeteren, en helpt jou op weg richting een sterk en succesvol merk.
  4. Beïnvloeden keuzegedrag van je doelgroep: Als je aan je eigen koopgedrag denkt: Stel je hebt de keuze tussen 2 partijen, die je beide niet kent, en je weet dat de ene partij door hun klanten met een 8,1 gemiddeld is beoordeeld of een mooie aanbevelingsscore heeft. De andere partij weet je verder niets over. Waar zou jij dan voor kiezen? Zorg dat jij die GUN-factor krijgt.
  5. Kostenbesparing realiseren: In sommige gevallen kan marktonderzoek ook bijdragen aan een kostenbesparing. Zijn die waardes waar jij zo aan vasthoudt wel zo belangrijk voor jou klanten? Vindt jouw klant die levertijd binnen 24 uur bijvoorbeeld wel zo belangrijk? Of kan de klant wel een extra dagje wachten?
  6. Betrokkenheid realiseren onder doelgroep: Je bestaansrecht hangt samen met de afname van producten en/of diensten door klanten, en juist die moet jij serieus nemen. Laat klanten weten dat je hun mening waardeert en luistert naar de adviezen die zij geven. Laat merken dat hun mening telt en dat zij onderdeel zijn van het besluitproces! Betrokkenheid leidt indirect tot meer succes. Maak hier gebruik van!
  7. Betrokkenheid realiseren onder medewerkers: Als we praten over de medewerkers dan is betrokkenheid minstens zo belangrijk als bij de doelgroep. Medewerkers die niet betrokken zijn bij een bedrijf zullen een veel lagere inzet tonen dan betrokken medewerkers. Maar hoe hou je die medewerkers betrokken? Door die medewerkers naar hun mening en ervaringen te vragen, te laten merken dat zij een onderdeel van het bedrijf zijn en dat er naar hen geluisterd wordt.

Dus waarom marktonderzoek?

Omdat jij als ondernemer een voordeel op je concurrent wilt behalen door informatie over de doelgroep te achterhalen die de ander niet heeft. Met die informatie kan jij gerichter sturen op interne- en externe factoren waardoor jij dan net even dat streepje voor hebt (GUN factor).
En ook…omdat het gewoon leuk en goed is om te weten wat je klanten van je vinden, waar je goed in bent en wat je beter kan doen!

En waarom door een specialistisch bureau?

Marktonderzoek krijgt een steeds prominentere rol in beslissingen van organisaties dus daarom moet het kloppen en dus correct worden uitgevoerd. Het komt zeker nog regelmatig voor dat organisaties verkeerde beslissingen nemen omdat ze géén marktonderzoek hebben gedaan. Maar bedenk eens wat het effect van slecht markonderzoek is? Sturende vraagstellingen kunnen respondenten al gauw een hoek in drijven, en in plaats van de objectieve mening van de respondent te achterhalen krijg je dan gestuurde meningen. Als je daarop dan je marketing inricht dan ben je verder van de klant verwijderd dan ooit.

Specialistische marktonderzoekbureaus kunnen je adviseren op basis van jouw onderzoeksvraag, om de juiste vragen te stellen en via de meest passende methode, antwoorden te krijgen waar je wat mee kan. Daarnaast kunnen zij het gehele proces voor jou begeleiden. Tegenover de klanten, bezoekers of medewerkers kan je aangeven dat jij hun mening en anonimiteit zo serieus neemt dat jij hier een bureau voor hebt ingehuurd. Ook voor nadere data-analyses en rapportages kan het inhuren van een bureau nuttig zijn, zij zijn hierin gespecialiseerd en doen dit dagelijks.

Kort samengevat

Marktonderzoek biedt jou inzicht in de organisatie en/of andere doelgroepen (klanten, voormalig klanten, potentiële klanten, medewerkers, stakeholders etc.) om je interne omgeving bij te sturen en extern uit te dragen. Gebruik marktonderzoek dan ook als leerproces voor de interne organisatie en als marketingmiddel voor de externe organisatie. De manier waarop je marktonderzoek het beste kunt inzetten is afhankelijk van je doel en vraagstelling, want zoals wij zeggen ‘Ieder onderzoek is maatwerk’.

Over de auteur

Carina Van der Koogh
Carina is directeur van Almere Marktonderzoek Advies. Almere Marktonderzoek Advies (AMA) viert dit jaar haar 20 jarig bestaan (2017) en heeft een zeer uitgebreide portefeuille van zorg tot vervoer en van retailer tot overheid. AMA werkt onder andere voor partijen als ARAG, NS, ProRail, diverse gemeentes (o.a. Almere, Den Haag, Rotterdam, Utrecht) maar ook MKB-bedrijven en zelfstandigen als Hein Koning administratiekantoor, De Kroes, StieVerk, SWECO.
Meest recente berichten

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren