Remarketing: Achtervolgd worden door een roze stijltang

  • Home
  •  / 
  • SEA
  •  / 
  • Remarketing: Achtervolgd worden door een roze stijltang

Remarketing: Achtervolgd worden door een roze stijltang

Heb jij dat ook wel eens. Je hebt op een website, zoals wehkamp of bol.com gezocht op een item en hebt dat niet gekocht. Daarna lijkt het dat op heel internet datgene dat jij zocht in de aanbieding is. Je komt de roze stijltang tegen op de site van de Telegraaf, Zoover en eigenlijk op elke site die je daarna bezoekt. En dan niet alleen vandaag, maar wekenlang…

Remarketing

Je bent het slachtoffer geworden van remarketing (ook wel retargeting genoemd). Ofwel slachtoffer… dat is natuurlijk een groot woord. Zie het meer als je hebt je keuze nog niet gemaakt en de marketeer helpt je nog eens aan het product te denken (om het in ieder geval bij hem te kopen). Zo wordt de kans dat uiteindelijk het product verkocht wordt vergroot. Het is niet voor niets dat op internet vaak eerst wordt vergeleken op verschillende sites voordat men koopt.

Op de site die remarketing heeft ingezet wordt een cookie geplaatst op jouw computer. Als je daarna een website opent waarop remarketingadvertenties worden getoond wordt gesignaleerd dat er een cookie op jouw computer staat. In dat cookie staat precies wat jij hebt bekeken en weet de website welke advertentie hij aan jou moet tonen. Als je als bezoeker op de banner klikt ga je weer terug naar de website waarvandaan het cookie komt en koop je (idealiter) het product. Een goede marketeer verwijdert daarna ook direct het cookie van jouw computer, anders wordt je nog wekenlang achtervolgt door de roze stijltang.

Google en remarketing

Het grootste netwerk waarop remarketing plaatsvindt is het netwerk van Google. Dit wordt uitgevoerd via Adwords. Hieronder een video van Google die uitlegt hoe je remarketing uitvoert.

Wanneer zet je remarketing in?

Je kunt voor elk product op elk moment remarketing inzetten. Het loont echter de meeste moeite als je dit doet voor producten waarbij het beslisproces over het algemeen langer is. Je blijft dan top-of-mind bij de potentiële koper. Natuurlijk kun je het ook inzetten om herhalingsaankopen te stimuleren. In dat geval toon je niet steeds de roze stijltang, maar juist andere, gerelateerd, producten.

remarketing-roze-stijltang-weeronline

Remarketing gebruiken voor branding

Remarketing wordt het meest gebruikt bij webshops. Daar is het ook gemakkelijk te meten. Je kunt het echter ook heel goed gebruiken voor branding. Dit gebeurt in B2B steeds meer. Je laat dan een bezoeker aan jouw website jouw bedrijf nog een aantal keer langskomen terwijl hij op een andere site zit. Dit zorgt ervoor dat hij jou beter onthoudt!

Conversie

Het is inmiddels ontegenzeggelijk bewezen dat remarketing conversieverhogend werkt. Je kunt dat alleen niet altijd goed meten aan het aantal kliks op de advertentie. Men klikt in 80% van de gevallen namelijk niet op de advertentie maar surft naar de site van de verkoper. Remarketing heeft er dan wel voor gezorgd dat men het product wilde aanschaffen bij de verkoper, maar wordt uiteindelijk niet toegekend aan de remarketing campagne.

roze-stijltang-remarketing
Was je op zoek naar een roze stijltang? Klik dan op bovenstaande afbeelding en koop hem direct!

Tips (of eigenlijk eisen) aan remarketing

  • Verwijder de cookie direct bij de aankoop
  • Zorg dat er geen overkill aan vertoningen plaatsvindt (je zou spontaan de roze stijltang niet meer kopen)
  • Beperk de tijd dat de advertentie getoond wordt tot de “normale” bedenktijd van een klant voor jouw product

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer

Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.


Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren