ROI Online

ROI Online

roi-onlineVoor elke ondernemer is het belangrijk te weten wat zijn ROI is. Alleen met het meten ervan kom je erachter komen of je goed bezig bent. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor je offline activiteiten, maar vooral ook voor je online activiteiten. Maar hoe meet je dat dan? ROI online kun je op verschillende manieren meten. In dit artikel laat ik een aantal hulpmiddelen om online jouw ROI te meten zien.

ROI van online marketing

In de meeste gevallen wordt ROI achteraf gemeten. Er wordt dan gekeken naar de investering die gedaan is, en wat er aan omzet en winst is binnengekomen. Hierbij wordt dan in kaart gebracht hoeveel bezoekers er zijn geweest en welk deel van die bezoekers gerespondeerd en gekocht heeft. Door naar deze achterliggende waardes te kijken kun je zien waar je voor de toekomst nog verbeteringen kunt doorvoeren.

Tools om ROI online te meten

Er zijn verschillende tools om ROI online te meten. Voor de ROI van social media campagnes maak je bijvoorbeeld gratis gebruik van Hootsuite. De ROI van e-mailmarketing kun je vaak herleiden uit de analysesoftware van je e-mailmarketingpakket. Verder zijn er op internet een aantal simpele gratis ROI online bereken modules, en heb je behoefte aan meer inzicht dan kun je gaan voor de meer geavanceerde modules. Een goed voorbeeld hiervan is de tool van ION Interactive.

Vooraf de ROI online van jouw website meten

In de meeste gevallen wordt de ROI online achteraf gemeten. Er wordt dan gekeken naar de uitgaven en de inkomsten die zijn geweest. Daar kun je echter voor nare verrassingen komen te staan. Waarom zou je dan niet vooraf jouw ROI berekenen? Natuurlijk weet je nooit zeker of dat uitkomt, maar je krijgt wel al een goed beeld. Een van de beste manieren om de ROI online te meten voor jouw website is om gebruik te maken van het omgekeerde ROI model.

Hoe bepaal jij de ROI online van jouw online campagnes? Laat het me weten via de reacties!

 

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

2 thoughts on “ROI Online

  1. Vooraf stel ik doelen met mijn klanten over wat ze willen realiseren. Vervolgens kun je deze prima meten, ook door vooraf al een inzicht te geven in de concurrentie.

    Bedankt verder voor je heldere artikel Erik. En bedankt voor de handige tool van blitz media design :).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren