Schaarste als middel voor conversieoptimalisatie

  • Home
  •  / 
  • Conversie
  •  / 
  • Schaarste als middel voor conversieoptimalisatie

Schaarste als middel voor conversieoptimalisatie

Schaarste is heel belangrijk binnen conversieoptimalisatie. Als wij mensen het gevoel krijgen dat we iets niet kunnen krijgen dan gaat er onbewust een knop om en willen we het hoe dan ook hebben. Het principe van schaarste is uitvoerig beschreven door gedragsdeskundige Robert Cialdini en kan uitstekend worden gebruikt om conversie te stimuleren op jouw website, zelfs als je uitverkocht bent. In dit blogartikel laat ik je aan de hand van een aantal voorbeelden zien hoe je dit gemakkelijk kunt doen.

Robert Cialdini over schaarste

Kortsluiting in je hersenen?

schaarste competitieAls wij zien dat iets dat wij graag willen hebben moeilijk verkrijgbaar wordt dan ontstaat fysieke onrust. Vooral als er sprake is van directe competitie met andere mensen die dat item ook graag willen hebben dan gaat ons bloed sterker stromen, wordt ons blikveld verruimd en beginnen de emoties op te spelen. Naarmate deze instinctieve reacties sterker worden delft onze cognitieve, rationele kant steeds meer het onderspit.

Verschijningsvormen van schaarste

schaarste onedayfly De 2 meest bekende vormen van het toepassen van de kracht van schaarste is gebruik te maken van beperkingen in aantal en door gebruik te maken van beperkingen in tijd. Bij beperkingen in aantal kun je denken aan de laatste paar stuks van een artikel dat je nog op voorraad hebt. Bij beperkingen in tijd kun je denken aan een aanbieding die nog maar beperkt geldig is. Een voorbeeld hiervan is de weekaanbieding van een supermarkt of op internet de aanbiedingen van OneDayFly.nl.

Op = Op!

schaarste iboodEen van de meest succesvolle trucs om verkoop te stimuleren zijn op = op  acties. Hiermee combineer je beperkingen in aantal en beperkingen in tijd. Je weet namelijk nooit wanneer het aanbod over is, maar wel dat het na deze actie niet meer terugkomt. Als je zeker wilt weten dat je het artikel hebt dan moet je het dus nu kopen (nu het nog kan).

Exclusiviteit als schaarstemiddel

Als jij de enige bent die over bepaalde informatie beschikt dan wordt deze informatie automatisch meer waard. Men heeft jou nodig om aan deze informatie te komen. Toch hoef je iemand alleen maar het gevoel te geven dat de informatie alleen aan hem (of een beperkte groep mensen) beschikbaar wordt gesteld om dit te laten werken. Je kunt dit heel goed toepassen in e-mailmarketing. Je kunt informatie speciaal beschikbaar maken voor jouw lezers. Hiermee vergroot je het gevoel dat zij meer weten dan anderen en zijn daarmee eerder geneigd op de call to action in jouw mail te klikken.

Uitverkocht en dan?

Uitverkocht zijn is de ultieme vorm van schaarste. Maar ja, dan heb je niets meer om te verkopen. Toch kan dit verkoopstimulerend werken. De Hema maakt hier online handig gebruik van. Als een artikel uit het normale assortiment even niet beschikbaar is dan zie je een melding dat het artikel binnenkort weer beschikbaar is en je kunt de Hema vragen je op de hoogte te houden als het artikel weer voorradig is. Hiermee combineren ze het principe van schaarste met het principe van commitment en consistentie. Door je te laten vertellen wanneer het artikel er weer is wil jij consistent zijn en het artikel dan ook kopen!

Samenvattend

  • Schaarste is een van de krachtigste overtuigings- en conversiemiddelen
  • De bekendste vormen zijn beperking in aantal en beperking in tijd
  • Maak slim gebruik van op = op
  • Geef jouw klanten het gevoel van exclusiviteit
  • Zelfs als je uitverkocht bent kun je conversie stimuleren

Heb jij voorbeelden of ken je andere tips om schaarste in te zetten als conversiemiddel vertel me dit dan in de reacties op dit artikel. Dank je wel alvast!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer

Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.


Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren