Urgentiebesef als kritieke succesfactor voor webanalyse

  • Home
  •  / 
  • Analytics
  •  / 
  • Urgentiebesef als kritieke succesfactor voor webanalyse

Urgentiebesef als kritieke succesfactor voor webanalyse

Zonder webanalyse is een online onderneming gedoemd te mislukken. Dat klinkt wellicht hard, maar maak het vergelijk maar eens met een fysieke winkel. Als men geen onderzoek doet naar het gedrag van mensen in de winkel, de beste schapindeling, het juiste assortiment en prijsstelling dan zullen klanten afhaken en naar de concurrent gaan. En aangezien er geen fysieke beperkingen zijn is die stap naar de concurrent online is nog veel kleiner. Het is dus belangrijk dit besef van urgentie bij iedereen achter de oren te krijgen.

Webanalyse essentieel in elke stap in de klantcyclus

events - google analyticsEen online klant maakt verschillende stadia door. Eerst is deze op zoek naar een leverancier. Op dat moment wil je als bedrijf weten welke behoeften de klant heeft. Als de klant eenmaal klant is wil je weten hoe je de klant tevreden houdt en het liefst ook dat hij vaker bij je koopt. De frequentie hiervan hangt natuurlijk af van het product of de dienst die je verkoopt. Leer daarom de klant kennen en weet waar zijn behoeften liggen. Tot slot komt er een moment dat de relatie met de klant eindigt. Je wilt het liefst zo snel mogelijk de signalen oppakken dat de klant eraan denkt de relatie te beëindigen. Dan is de kans het grootst dat je hem alsnog kunt behouden. Webanalyse is in al deze fasen van levensbelang.

De kracht van webanalyse voor prospects

De algemene marketing stelregel is dat het 7 keer meer geld kost om een klant binnen te halen dan een bestaande klant te behouden. Kennis over de klant kan dit bedrag behoorlijk omlaag brengen. Hoe meer jij namelijk van een klant weet, en hoeveel deze voor jou waard is, dan weet je ook wat het jou waard is om deze klant binnen te halen. Segmenteren is daarvoor het toverwoord. Kijk naar elementen als de bron waar iemand vandaan komt, hoe vaak iemand terugkomt, hoelang iemand op je website blijft, welke pagina’s hij bekijkt, of hij documenten download, en uiteraard nog veel meer bepalen hoe groot de kans is dat hij iets koopt en hoe lang hij klant blijft. En dat bepaalt bijvoorbeeld hoeveel jij bereid bent te betalen voor een klik op een banner of advertentie, in welke content jij moet investeren, en hoe het koopproces is ingericht.

Webanalyse als iemand al klant is

Als een klant eenmaal bij je in de boeken staat dan wil deze behouden. Niet alleen is dat veel voordeliger dan een nieuwe klant aantrekken, ook betekent langer blijven dat je meer kunt investeren in nieuwe klanten. Ben jij hier beter in dan jouw concurrent dan ben jij spekkoper.

Als iemand eenmaal klant is dan weet je veel meer over hem. Je weet vaak zijn adres, gezinssituatie, koopgedrag, leeftijd, en wat verder relevant is voor de producten of diensten die je verkoopt. Het mooie van webanalyse is dat je dit kunt koppelen aan het online gedrag. Heb jij een geavanceerde website dan kun je de content van jouw website aanpassen aan wat jij weet over de bezoeker. Dit doe je door de gegevens aan het cookie te koppelen. Universal analytics kan de online gegevens zelfs koppelen aan het klant id van jouw klant. Doe je dit wees je dan wel even bewust van de privacy issues die kunnen ontstaan. Wat ik je wil meegeven is dat het kennen van je klant een hele goede basis is om het productbezit uit te breiden en daarmee de klantduur te verlengen.

Webanalyse als retentiemiddel

Er komt altijd een moment dat de relatie tussen ondernemer en klant eindigt. Als ondernemer stel je dit moment het liefste zo lang mogelijk uit. Webanalyse biedt hier mooie kansen voor. Je kunt namelijk niet alleen de signalen oppikken, maar er ook actief iets mee doen. Bij deze signalen moet je denken aan het zoeken op de site naar woorden als, beëindigen, afkopen, opzeggen, maar ook klacht, ervaringen, en nog meer woorden die een negatieve lading hebben. Door dit gedrag vroegtijdig te herkennen kun je erop inspelen door de juiste content aan te bieden of zelfs een speciale aanbieding alleen voor deze klant te doen. Hij zal hierdoor zo verrast zijn dat de kans dat hij lijft groter is.

Maak daarom webanalyse ook binnen jouw onderneming belangrijk

Via dit artikel heb ik je laten zien dat in elk onderdeel van klantlevenscyclus het belangrijk is te analyseren wat jouw klanten doen op jouw website. Steek daarom tijd en energie in het analyseren van jouw website of huur er iemand voor in. Je hebt deze investering snel terugverdiend.

 

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

2 thoughts on “Urgentiebesef als kritieke succesfactor voor webanalyse

  1. Pingback: Urgentiebesef als kritieke succesfactor voor webanalyse - Businessupdates

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren