Heeft jouw webshop kans van slagen? Test jouw ROI!

  • Home
  •  / 
  • Website
  •  / 
  • Heeft jouw webshop kans van slagen? Test jouw ROI!

Heeft jouw webshop kans van slagen? Test jouw ROI!

Je kent dat wel. Je zit op een verjaardag en met een paar biertjes op bedenk jij hét gat in de markt. Je gaat winterjassen uit Nederland via een webshop verkopen in Rusland. Een goed idee natuurlijk want in Rusland is het over het algemeen erg koud en winterjassen uit Nederland zijn van erg goede kwaliteit. Daarnaast gaat het economisch goed met veel russen dus kunnen ze het ook gemakkelijk betalen. Dat klinkt goed natuurlijk, maar alleen op onderbuikgevoel kun je deze stap niet nemen. Je wilt dus weten of jouw concept kans van slagen heeft. Het omgekeerde ROI model helpt je hierbij.

Om de ROI te meten moeten je uitgangspunten helder zijn

omgekeerde roiHet startpunt van elke ROI meting is de omzet die je wilt gaan halen. Als je deze afzet tegen de gemiddelde bestelwaarde van jouw klanten dan weet je ook hoeveel bestellingen je nodig hebt. Op dat moment komt het eerste spannende punt in jouw berekening, het conversiepercentage.

Het conversiepercentage bepaalt grotendeels jouw succes

Het conversiepercentage is het percentage van jouw bezoekers die ook daadwerkelijk een bestelling plaatst. Als je een bestaande webshop hebt dan weet je dit percentage. Heb je een nieuw concept dan zul je dit moeten inschatten. Kies dan een percentage rond de 1%.

Waar komen jouw bezoekers vandaan

Als je het aantal benodigde bestellingen weet en je weet welk percentage van jouw bezoekers converteert dan weet je ook hoeveel bezoekers je op jouw webshop nodig hebt. Het liefst heb je dat jij zo bekend bent dat iedereen direct jouw webadres intypt en jouw producten komt kopen. Dat zal echter nooit lukken. Je hebt dus andere bronnen nodig. Google als zoekmachine gaat hierbij jouw grootste vriend worden.

Een ideale mix tussen “gratis” bezoek en betaald bezoek

Bezoekers op jouw webshop komen ruwweg uit 4 verschillende bronnen. Gemiddeld 20% zal (na verloop van tijd) komen uit het rechtstreeks intypen van jouw webadres. Met het gebruik van de juiste zoekwoorden zal 25% komen vanuit de organische resultaten uit Google. Adwords zal voor 35% (in het begin wellicht zelfs nog meer) van de bezoekers zorgen. Daarnaast zal 20% komen uit verwijzende sites, meestal betaal je voor de helft van deze bezoekers. Dit houdt in dat jij voor gemiddeld 45% van je bezoekers zult moeten betalen. Is deze verhouding voor jouw website anders hou daar dan in de berekening rekening mee!

Is de markt groot genoeg voor jouw concept

Adwords is de grootste bron voor betaald bezoek. Een van de zaken die je zult moeten onderzoeken of er, ongeacht hoeveel geld je erin pompt, genoeg mensen zijn die zoeken op jouw zoekwoordcombinaties. Als die er namelijk niet zijn dan kun je het percentage dat je wilt halen nooit waarmaken. In dat geval zal jouw ROI model nooit uitkomen. Om te onderzoeken of jouw zoekwoordcombinaties voldoende bezoekers opleveren gebruik je de Google Keyword Tool. Hier kun je het maandelijks zoekvolume zien van zoekwoordcombinaties die bij jouw concept passen. Mooie feature is dat je direct ook alternatieve zoekwoordcombinaties te zien krijgt met hun zoekvolume.

Wat mag een betaalde bezoeker kosten

Om een positieve ROI te krijgen op jouw webshop mag het totaal aan betaalde bezoekers dat je inkoopt nooit meer kosten dan het marketingbudget wat je hiervoor vrij maakt. Dit budget is meestal een percentage van jouw gewenste omzet. Hou hierbij rekening met een percentage tussen 2,5 en 7,5 procent. Deel het marketingbudget door het aantal aan te kopen bezoekers dan weet je wat een bezoeker je mag kosten.

Gaat jouw concept werken

Met het antwoord op de vraag of de kosten per bezoeker (CPC) opwegen tegen de opbrengsten per bezoeker weet je met een redelijke mate van zekerheid of jouw concept gaat werken. Blijf echter gedurende de eerste periode na de lancering van jouw concept dit model nog regelmatig gebruiken om te zien of jouw aannames de waarheid blijken. En nog mooier, wellicht laat het model zien dat er ruimte is om jouw doelstellingen al te verhogen!

note: het omgekeerde ROI model is een concept van scheltemeinsma.nl. Voor dit blogartikel is niet betaald. Ik vind het concept gewoon erg goed.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer

Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.


Related Posts

2 thoughts on “Heeft jouw webshop kans van slagen? Test jouw ROI!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren