Sinds Google de meeste zoekwoorden in Google Analytics heeft verstopt onder de term Not Provided is het voor webanalisten een stuk lastiger geworden om te bepalen welke zoekwoorden hebben geleid tot de organische bezoeken aan een pagina. Een alternatief voor dit inzicht biedt Google Search Console. Weliswaar staat deze tool geheel los van Google Analytics, maar kun je wel inzicht krijgen in hoe goed jouw website scoort op bepaalde zoekwoorden.

Filters combineren in Search Console

In Search Console kun je de SEO data uit Google terugzien tot maximaal 90 dagen terug. Daarbinnen kun je gebruik maken van verschillende filters. Bijvoorbeeld het aantal dagen waarvan je de data wilt zien, de zoekopdrachten, pagina’s, apparaattype (desktop, tablet of mobiel), land of het zoektype (web, afbeelding of videobestand). Allemaal nuttige filters. Om de zoekwoorden per pagina te kunnen zien combineren wij hier de filters Pagina’s en Zoekopdrachten.

filters search console

De stappen

  1. Selecteer de belangrijkste pagina’s waarop jij (beter) gevonden wilt worden

Je kunt deze analyse in Search Console slechts per pagina uitvoeren. Daarom is het belang dat je je tijd zo nuttig mogelijk besteedt. Analyseer daarom eerst welke pagina’s het meest belangrijk zijn op gevonden te worden of waarop je hoger in Google wilt komen.

  1. Stel alle filters in Google Search Console opnieuw in

Om een zo zuiver mogelijk beeld te krijgen is het handig alle filters die je eventueel al hebt gebruikt opnieuw in te stellen. Zo kijk je in ieder geval niet alleen tegen data van mobiel of van afbeeldingen aan.

  1. Selecteer het filter Pagina’s en filter de url van de pagina die je wilt zien

Het is belangrijk nu eerst de pagina te selecteren waarvan je de zoekwoorden wilt zien.

search console filter pagina

In eerste instantie zie je dan alleen de SEO ontwikkeling van die pagina. We willen echter zien welke zoekwoorden hierbij horen.

  1. Selecteer het filter zoekopdrachten

Door nu  het filter zoekopdrachten te selecteren komen de zoekwoorden in beeld waarmee de bij stap 3 gekozen pagina werd gevonden. Je ziet daarmee direct waar het potentieel zit bij de zoekwoorden.

zoekwoorden filter search console

Je kijkt hier bijvoorbeeld naar zoekwoorden waarbij je met een groot aantal vertoningen niet bij de eerste 3 resultaten zit, of waar je met iets minder vertoningen op de tweede of derde pagina naar voren komt.

Aan de slag!

Herhaal deze stappen voor elke pagina die je bij stap 1 hebt genoteerd. Daarna beoordeel je de meta title, meta description, de pagina zelf en de concurrentie op punten waar je kunt verbeteren. Succes en ik ben benieuwd naar jouw resultaten!

About Erik

Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.
Zoekwoorden per pagina analyseren met Search Console

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren