20 fouten waardoor je geen conversie hebt: Killer conversie

  • Home
  •  / 
  • Conversie
  •  / 
  • 20 fouten waardoor je geen conversie hebt: Killer conversie

20 fouten waardoor je geen conversie hebt: Killer conversie

In de eerste 2 stappen heb je jouw website aangepast zodat er een duidelijke call-to-action is en heb je jouw bezoeker ervan overtuigt dat jouw aanbod het beste is. Maar wat als de verkopen toch nog achter blijven op jouw verwachting? In dit artikel geef ik je de handvaten om jouw bezoekers dat laatste zetje te geven en de koop te sluiten!

1) Jouw website doet het verkeerde aanbod

Hoe goed jouw website ook is en hoe mooi jouw call-to-action ook is, als het aanbod niet aanspreekt bij jouw bezoekers dan zul je niets verkopen. Je zult je dus moeten verdiepen in waar jouw bezoekers naar op zoek zijn. En dan het liefste natuurlijk op het moment dat ze erop zitten te wachten en op de manier waarop zij dat willen.

2) Je sales funnel zit niet goed in elkaar

conversie-sales-funnelOm goed te kunnen verkopen moet je goed nadenken over jouw sales funnel. Welke stappen willen jouw klanten doorlopen voordat ze een product bij jou sluiten. Bij een simpel product kun je bijvoorbeeld een direct kopen knop zetten, maar als er iets meer tijd en informatie nodig is om het product te kopen dan zul je het proces in stapjes moeten opdelen. Laat dan bijvoorbeeld eerst informatie aanvragen of een e-book downloaden. Verzamel daar dan het e-mailadres en bouw het verkoopproces zo rustig op.

3) Jouw aanbod laat geen dromen uitkomen

Dit klinkt wat cryptisch maar om de binding met je bezoekers te vergroten en daarmee conversie nog hoger te krijgen moet je doordringen tot de diepere wensen die zij hebben. Men wil bijvoorbeeld geen nieuwe smaak frisdrank, maar een smaaksensatie waar ze het weken later nog over hebben, of een auto om van a naar b te komen, maar een rijervaring waardoor ze elke dag met de auto willen rijden. Laat jouw aanbod dus aansluiten op die diepere wensen

4) Jouw website biedt geen tastbaar bewijs

conversie-tastbaar-bewijsEen veel gehoorde kreet is dat je geen kenmerken van een product of dienst moet benoemen maar de voordelen die het voor de klant heeft. Vaak wordt hierin echter volstaan met kreten als: Krijg meer bezoekers op je website, verhoog je conversie, verlaag je kosten. Dit klinkt mooi, maar het zegt heel weinig. Bezoekers hebben er veel meer aan als je dit concreet maakt. Je kunt ook schrijven: Verdubbel je bezoekers binnen 14 dagen, Laat je conversie stijgen met 200% binnen 30 dagen, verlaag je kosten met 400 euro per maand. Dit maakt het heel duidelijk en tastbaar voor jouw bezoekers wat jouw product of dienst toevoegt.

5) Je maakt geen gebruik van a/b testen op jouw website

conversie-ab-testenJouw eerste idee over de beste titel, tekst, call-to-action en beeldmateriaal zullen nooit direct voor de hoogste conversie zorgen. Blijf dus testen en uitproberen totdat je die conversie hebt behaald waarmee je meer dan tevreden bent. Hou als stelregel aan dat je minimaal 1 keer per maand een test uitvoert.

6) Je hebt je nooit verdiept in copywriting

Je hebt experts in schrijven voor websites, maar natuurlijk kun je jij een groot gedeelte ook zelf. Belangrijk is dat je je verplaatst in jouw bezoeker en wat hij of zij wil lezen. Als je dit combineert met het indelen en opbouwen van jouw website op de juiste manier dan kan het niet meer misgaan.

Heb je ook deze 6 tips nageleefd? Gefeliciteerd! Jouw website is nu helemaal klaar, of in ieder geval voor de eerste test want vergeet vooral niet om jouw website te blijven testen en up-to-date te houden. Zeker bij websites is stilstand achteruitgang, dus blijf vernieuwen.

Heb je nog tips of trucs die ik aan deze serie kan toevoegen? Schroom niet en laat het me weten. Alvast dank daarvoor.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren