20 fouten waardoor je geen conversie hebt: Stap 2!

  • Home
  •  / 
  • Conversie
  •  / 
  • 20 fouten waardoor je geen conversie hebt: Stap 2!

20 fouten waardoor je geen conversie hebt: Stap 2!

In stap 1 heb je de beginnersfouten uit jouw website gehaald. We hebben daarbij de call-to-action groot genoeg gemaakt, op de juiste plek gezet en de toon van jouw website geoptimaliseerd. De conversie zal nu stijgen, maar je komt nog steeds niet boven het maaiveld uit. In dit tweede deel gaan we een stapje verder en zorg jij dat jouw website beter wordt dan die van de meeste van jouw concurrenten.

 1)      Je maakt geen gebruik van sociale bewijskracht

Een van de meest effectieve manieren om bezoekers acties te laten uitvoeren is door ze te vertellen dat anderen het ook hebben gedaan. Als veel bezoekers iets hebben gedaan dan kan het niet verkeerd zijn en wil jij dat natuurlijk ook. Let wel op dat dit gegeven ook tegen je kan werken. Zijn er nog weinig bezoekers die een actie hebben uitgevoerd vertel het dan niet en zoek andere manieren om sociale bewijskracht in te voeren.

2)      Je vertelt niet “what’s in it for me” aan de bezoeker

conversie-moneybirdLet goed op wat je de bezoeker vertelt bij de call-to-action. “Schrijf je in voor de nieuwsbrief” is een verkapte manier om te vertellen dat je ze gaat spammen met producten die je wilt verkopen en met “Bel voor een gratis consult” vertel je eigenlijk dat je het verkoopproces ingaat. Je zult dus echt iets moeten bieden waar de bezoeker wat aan heeft. Denk eens aan “Ontvang wekelijks 3 tips op jouw conversie te verhogen” of “Download ons E-book over conversie en ontvang gratis daarbij onze nieuwsbrief”. Daarmee maak je het heel concreet wat de bezoeker kan verwachten.

3)      Jouw bezoekers nemen een risico

conversie-gratis-proberenDe mens is van nature risicovermijdend. Biedt jij op jouw website een product of dienst aan dan wil men het liefst dit eerst eens uitproberen zonder dat men het risico loopt hier aan vast te zitten. Het helpt om een trial periode aan te bieden, of als dat kan een aantrekkelijke geld teruggarantie. Hoe meer risico je wegneemt hoe eerder de bezoeker zal converteren. Ben jij overtuigd van de kwaliteit van jouw product of dienst dan is de kans dat de koper alsnog afhaakt natuurlijk heel klein.

4)      Jouw website straalt geen urgentie uit

De mens is van nature bang om iets kwijt te raken. Dit gevoel is zelfs sterker dan het winnen van iets van dezelfde waarde. Biedt een product of dienst voor een bepaalde tijd en wellicht in combinatie met een korting in die periode aan. Ook helpt het om slechts een bepaald aantal van iets aan te bieden.

5)      Jouw website maakt onvoldoende gebruik van contrast

Een actieknop moet direct opvallen. Zoals Aartjan van Erkel het beschrijft: De banaan moet zichtbaar zijn. Maak een schermprint van jouw pagina. Hang deze aan de muur en ga er10 metervandaan staan. Als je nu jouw call-to-action nog steeds duidelijk ziet dan is het goed.

6)      Jouw site mist geloofwaardigheid

conversie-awardsVooral als je nog niet zo bekend bent zullen bezoekers jouw aanbod niet zonder meer als goed ervaren. Het is dan ook belangrijk om jouw kwaliteit te laten zien. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld logo’s van grote klanten neer te zetten, testimonials te plaatsen of awards die je gewonnen hebt te tonen. Een andere manier om geloofwaardigheid op te bouwen is om gastblogs te schrijven op websites die als autoriteit in jouw vakgebied gelden. Hiermee spreek je direct een groot publiek aan en je kunt er ook op jouw eigen website aan refereren.

7)      Jouw website staat vol met vaktaal

Bezoekers waarderen jouw site meer als deze geschreven is in de taal die zij ook spreken. Hiermee bedoel ik natuurlijk niet of deze in engels of nederlands is geschreven, maar de tone-of-voice waarin de bezoeker zich herkent. Probeer zo ver mogelijk weg te blijven van vaktaal of jargon.

Met deze 7 tips ben je alweer een stuk dichterbij de ultieme website die niet alleen de call-to-action op een juiste plek heeft, maar heb je ook de stap gezet naar het aanspreken van jouw klant op de juiste manier, waarbij je ook voorzichtig de eerste stapjes op het gebied van overtuigen hebt gezet. In de laatste stap ga je ook het juiste aanbod op de juiste manier aanbieden. Geloof me, hiermee wordt jouw aanbod onweerstaanbaar.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren