20 fouten waardoor je geen conversie hebt

  • Home
  •  / 
  • Conversie
  •  / 
  • 20 fouten waardoor je geen conversie hebt

20 fouten waardoor je geen conversie hebt

Praat over online marketing en iedereen heeft het over traffic genereren. Hoe meer traffic hoe beter. Deels klopt dit natuurlijk want zonder bezoekers zal je nooit iets verkopen. Maar hoeveel van deze bezoekers kopen iets op jouw website? Het antwoord hierop is altijd: het kan beter. Maar hoe? De meeste websites ontbreekt het aan een “killer” call-to-action. In deze serie van 3 blogs geef ik je 20 tips waarmee jouw call-to-action onweerstaandbaar wordt en jouw conversie ongetwijfeld zal stijgen. In de eerste stap komen 7 beginnersfouten aan de orde.

1)      Er is geen call-to-action

conversie-firefoxAls jouw site goed gevuld is met relevante content, geoptimaliseerd is voor de bezoeker en de bezoekers stromen binnen dan heb je de eerste stap gezet. Maar als ze eenmaal binnen zijn zul je ze iets moeten bieden om ze vast te houden, anders zijn ze weg en komen (vaak) niet meer terug. Bind jouw bezoekers door ze te laten inschrijven voor een nieuwsbrief of indien mogelijk een trial periode voor jouw dienst.

2)      De call-to-action zit onder de vouw

De meeste bezoekers van jouw website zullen nooit naar beneden scrollen. Niet voor niets staat bij bijna alle websites daardoor de belangrijkste informatie bovenaan de pagina. De call-to-action zou hier dus ook moeten staan. En nog een tip tussendoor: Leid jouw bezoekers niet af met te grote, irrelevante plaatjes boven de vouw, maar bied daar juist de relevante content.

3)      Jouw website straalt geen autoriteit uit

Schrijf jouw website in een toon die vertouwen en autoriteit uitstraalt. Geef dit vertouwen door aan jouw bezoekers en vertel ze exact wat ze zouden moeten doen.

4)      Jouw website is niet specifiek genoeg

conversie-maakaccountJouw bezoekers hebben geen tijd (of nemen deze in ieder geval niet) om uit te zoeken hoe ze verder moeten op jouw website. Wil je dat ze een emailadres invullen vertel dat dan ook en als ze ergens op moeten klikken noem de woorden “Klik hier” dan ook in de link. Of zoals Steve Krug zegt: “Don’t make me think”.

5)      Wees niet te vol van jezelf

Als anderen zeggen dat jij de grootste, beste, aantrekkelijkste producten hebt dan mag je het vertellen, vertel het echter zelf niet. Bezoekers prikken snel door deze woorden heen en gaan ze tegen je gebruiken. Ga op zoek naar autoriteiten binnen jouw branche en laat ze vertellen wat ze van jouw bedrijf en producten vinden.

6)      Je hebt meerdere call-to-actions op jouw site

conversie-2knoppenBedenk wat hetgene is dat jij wilt dat jouw bezoekers doen op jouw website. Als je meerdere call-to-actions op jouw website aanbiedt dan ontstaat keuzestress en dat zal ertoe leiden dat minder bezoekers zullen converteren. Wil je toch meerdere acties mogelijk maken zorg dan voor een duidelijk onderscheid in belangrijkheid.

7)      Je hebt een te kleine call-to-action

Een te kleine actieknop is eigenlijk hetzelfde als geen call-to-action hebben. Als bezoekers moeten zoeken waar ze moeten klikken dan zullen ze afgehaakt zijn voordat ze de moeite  nemen om te zoeken. Sterker nog een actieknop kan nooit te groot zijn ;-).

Kijk eens kritisch naar jouw site en controleer of jij deze 7 fouten niet maakt. Maak je ze niet of heb je ze inmiddels opgelost, gefeliciteerd! Je bent klaar voor stap 2 van de serie.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren