301 redirect of canonical url

  • Home
  •  / 
  • SEO
  •  / 
  • 301 redirect of canonical url

301 redirect of canonical url

Een 301 redirect of canonical url gebruik je op het moment dat je content op een andere locatie neer gaat zetten. Veel mensen vragen zich daarbij af hoe ze dit op de beste manier doen om hun SEO waarde te behouden. In dit artikel leg ik je uit wanneer je een 301 redirect gebruikt of wanneer het beter is om een canonical url te gebruiken.

Het verschil tussen een 301 redirect en een canonical url

seo waarde 301 redirectHet doel van een 301 redirect en een canonical url is feitelijk hetzelfde. Je vertelt zoekmachines dat jouw content op een andere locatie te vinden is en dat je de opgebouwde SEO waarde van een bestaande pagina daarnaartoe wilt overhevelen. Het belangrijkste verschil tussen beide is:

  • 301 redirect: De pagina die je had bestaat niet meer en de content daarvan is nu op een andere url te vinden. Met de 301 redirect stuur je bezoekers op de oude pagina door naar de nieuwe en laat je de zoekmachine de SEO waarde overhevelen naar de nieuwe pagina.
  • Canonical url: De oude pagina bestaat nog steeds (of je hebt meerdere pagina’s met vergelijkbare content), maar je wilt graag aangeven welke pagina het belangrijkste is en die je dus in de zoekmachine naar voren wilt laten komen. En waar dus de SEO waarde naar overgeheveld moet worden. Dit werkt goed in de meeste zoekmachines.

Wanneer gebruik je een 301 redirect

Een 301 redirect is de standaard manier om van oude naar nieuwe content te verwijzen. In sommige gevallen kun je ook een canonical url gebruiken, maar in onderstaande gevallen nooit:301 redirect 404 pagina niet gevonden

  • Als een pagina permanent vervangen wordt
  • Als een domeinnaam verandert
  • Als een pagina niet meer bestaat

Bekende problemen met een 301 redirect

In sommige gevallen kun je geen 301 redirect gebruiken of is het gewoon niet handig. Dat is heel vervelend, maar in die gevallen zul je een canonical url moeten inzetten. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • Als je geen server side toegang tot je website hebt. Je plaatste een 301 redirect namelijk in het .htaccess bestand van je website. Op die manier wordt iemand al verwezen voordat hij op de oude pagina komt.
  • Als je het resultaat van de wijziging snel nodig hebt. Bij een 301 redirect ben je namelijk afhankelijk van het crawlen van de website door de zoekmachines. Heb je een website die niet zoveel wordt bezocht dan kan dit best even duren. Je kunt dit dus niet inzetten voor last minute campagnes.

Ook gebeurt het regelmatig dat een 301 redirect verkeerd wordt ingezet. Bijvoorbeeld als een website op een nieuw domein wordt geplaatst en alle 301 redirects verwijzen naar de homepage van de nieuwe website. In dit geval zullen de verwachtingen van de bezoekers vaak niet uitkomen en resulteren in een hoge bouncerate. Dit gaat ook ten koste van jouw SEO waarde.

Wanneer gebruik je een canonical url

Bij een canonical url plaats je een het rel=”canonical” attribuut op de pagina waarvan je de SEO waarde wilt doorgeven. Het is daarom belangrijk dat de oude pagina nog steeds bestaat. Hiermee heb je ook het grootste verschil te pakken. In tegenstelling tot een 301 redirect bestaat in het geval van een canonical url de oude pagina nog steeds. Je geeft echter alleen aan dat je een pagina met gelijkwaardige content hebt die belangrijker is als zoekresultaat. Op die manier voorkom je een mogelijk penalty van Google op basis van duplicate content.

Hou bij een canonical url rekening met het volgende

Er zijn een aantal gevallen bekend waarin een canonical url niet goed werkt of lijkt te werken. Het is voor zoekmachines namelijk niet verplicht om naar het canonical attribuut te kijken. In sommige gevallen zie je dus zowel de oude als de nieuwe content in de zoekmachines terugkomen.

Daarnaast wordt de canonical url vaak verkeerd gebruikt. Er wordt bijvoorbeeld naar pagina’s verwzen die niet veel op elkaar lijken, maar juist aanvullend zijn op elkaar. Dit komt voor als je een lange blogpost schrijft en die uiteindelijk in een aantal stukken opknipt. Een voorbeeld hiervan is mijn serie van 4 artikelen over Adsense. Als ik deze via een canonical url allemaal had verwezen naar het eerste bericht dan was dat het enige artikel dat gerankt zou worden in een zoekmachine. Hiermee komen de andere delen van het artikel dus nooit in de zoekresultaten voor, terwijl dat juist de onderwerpen kunnen zijn die iemand zoekt.

Even nog de momenten dat je een canonical url gebruikt op een rijtje:

  • Als een 301 redirect niet mogelijk is
  • Als je beide pagina’s met gelijkwaardige content wilt behouden
  • Als je gebruik maakt van dynamische pagina’s met parameters in de url voor bijvoorbeeld sorteren
  • Als je 2 websites hebt met gelijkwaardige content en beide websites in de lucht wilt houden

 Samenvattend

Om in zoekmachines gevonden te blijven worden als je content op een andere locatie wordt geplaatst of als je meerdere pagina’s hebt met ongeveer dezelfde content is het belangrijk de juiste verwijzingen te plaatsen. Kies altijd in eerste instantie voor een 301 redirect. Is dat niet mogelijk kijk dan wat je met een canonical url nog kunt oplossen.

Dit artikel is gebaseerd op een erg goed artikel over dit onderwerp op searchenginewatch.

 

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren