5 Interessante remarketing gebieden uit Google Analytics

  • Home
  •  / 
  • Analytics
  •  / 
  • 5 Interessante remarketing gebieden uit Google Analytics

5 Interessante remarketing gebieden uit Google Analytics

Remarketing
image by Ronen Yaari

Ken je dat gevoel dat je achtervolgt wordt door die vakantie die je net bekeken hebt, door een roze stijltang, of dat boek uit de grootste online boekenwinkel? Dat is remarketing. Je herinnert hier jouw bezoeker nog een keer aan het bezoek aan jouw website en doet dat zo relevant mogelijk door iets te tonen dat deze bezoeker heeft bekeken. Op deze manier probeer je de bezoeker terug te halen naar je website. Ook jij als kleine ondernemer kunt gebruik maken van remarketing als je gebruik maakt van Google Adwords. In dit artikel laat ik je zien hoe je 5 interessante remarketing gebieden onderkent door gebruik te maken van Google Analytics.

5 remarketing gebieden om op te focussen

1) Bezoekers die jouw funnel voortijdig hebben verlaten

Deze groep bezoekers is de meest belangrijke om via remarketing terug te halen. Zij hebben koopbereidheid getoond, maar hebben om welke reden dan ook het proces niet afgemaakt. Mochten zij alsnog willen kopen dan is het goed hen hieraan te herinneren. Kijk hiervoor naar de funnel en bepaal welke bezoekers het einde niet hebben gehaald. Haal hen binnen door een superaanbieding te doen of bijvoorbeeld een kortingscoupon aan te bieden. Je zult zien dat je een groot gedeelte alsnog binnen kunt halen.

2) Gebruik de exitpage van de funnel voor remarketing

Wil je nog specifieker targetten dan kun je binnen de funnel zelfs kijken bij welke stap een gebruiker is afgehaakt. Dit kun je in jouw remarketing campagne kunnen gebruiken. Heeft iemand bijvoorbeeld een winkelmandje gevuld maar geen items gekocht dan kun je refereren aan dit winkelmandje. Dit maakt het de gebruiker wel erg makkelijk om alsnog jouw producten te kopen.

3) Gebruik gegevens uit de interne zoekmachine

Bezoekers die gezocht hebben naar een van jouw producten of diensten hebben bovengemiddelde interesse getoond en waarschijnlijk niet direct gevonden wat zij zochten. Je kunt remarketing inzetten om deze mensen (alsnog) op de juiste pagina terecht te laten komen. Op deze manier zullen ze sneller geneigd zijn alsnog jouw product te kopen.

4) Bezoekers die jouw contactpagina of de pagina “over ons” gezien hebben

Bezoekers die jouw contactpagina of de pagina “over ons” bekeken hebben waren geïnteresseerd in jou als bedrijf. Heb je hen niet direct kunnen overtuigen dan kun je via remarketing proberen ze weer terug te halen en alsnog te kopen.

5) Jouw kopers zijn het ideale target voor remarketing

Heeft iemand bij jou iets gekocht dan is deze in ieder geval overtuigd door jouw onderneming. Dat maakt de stap lager om nog eens terug te komen en weer wat te kopen. Daarom is het verstandig om kopers op jouw site na verloop van tijd nog eens een aanbieding, eventueel met korting, te doen en de kans is groot dat ze weer kopen.

Het is verstandig om bij remarketing zo goed mogelijk aan te sluiten bij de doelgroep. Maak dus bij voorkeur een advertentie die aansluit bij de achtergrond van de remarketing lijst. Hoe beter de advertentie aansluit, hoe groter jouw succes.

Dit artikel is gebaseerd op de praktische ideeën van Vinoaj Vijeyakumaar.

Hieronder nog een interessante video van Karel Geenen over Remarketing.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren