6 Tips voor een soepele upgrade naar Universal Analytics

  • Home
  •  / 
  • Analytics
  •  / 
  • 6 Tips voor een soepele upgrade naar Universal Analytics

6 Tips voor een soepele upgrade naar Universal Analytics

Sinds kort is Universal Analytics van Google Analytics uit de beta-versie. Dat houdt in dat in ieder geval alle functionaliteiten vanuit Google Analytics weer werken en dat er natuurlijk een paar nieuwe functies zijn bijgekomen. Denk dan bijvoorbeeld aan het gemakkelijk toevoegen van eigen metrics en dimensies, je kunt gemakkelijker jouw settings aanpassen en je kunt eindelijk jouw eigen site uitsluiten uit het overzicht met verwijzend verkeer. Maar Google zal Google niet zijn als ze de upgrade naar Universal Analytics niet iets moeilijker hebben gemaakt dan nodig… In dit artikel de kneepjes hoe jij jouw migratie zo gemakkelijk mogelijk uitvoert.

Maar eerst even mijn persoonlijke noot waarom de upgrade moeilijker is dan nodig. Voor de basisfuncties zoals het weergeven van een virtual pageview, event en e-commerce transacties is het javascript dat aangeroepen moet worden aangepast. Dat zou logisch kunnen zijn, ware het niet dat nog steeds dezelfde gegevens uitgevraagd worden. Waarom is er dan niet voor gekozen die functies ook in het nieuwe script op dezelfde manier uit te voeren. Wie het weet mag het me vertellen. Maar dan de 6 tips om de migratie zo goed mogelijk te laten verlopen.

6 tips voor een soepele upgrade naar Universal Analytics

  1. Realiseer je dat de upgrade een keer gedaan moet worden
    Een simpele maar belangrijke tip om te beginnen. De ondersteuning op de oude Google Analytics code gaat stoppen. Neem daarom nu de tijd om de migratie rustig en goed uit te voeren. Zo ga je straks niet tegen de deadline werken. Daarnaast zal jouw site waarschijnlijk groeien en moet je alle wijzigingen en toevoegingen die je nu al doet straks nog een keer overdoen. Niet handig dus.
  2. Maak een grondige analyse van jouw website
    Universal Analytics maakt gebruik van andere javascripts om functies uit te voeren. Maak daarom een overzicht van het soort functies je gebruikt en waar je dat doet. Zo hou je overzicht.
  3. Maak een migratieplan
    Neem alle bevindingen uit jouw analyse op in een migratieplan. Zo weet je zeker dat je alles raakt en kun je afvinken welke aanpassingen al zijn gedaan. Ook neem in je in dit migratieplan de tijdslijn op waarin je alles wilt realiseren. Daarmee geef je jezelf ook een stok achter de deur om het ook daadwerkelijk te doen.
  4.  Upgrade eerst en optimaliseer daarna
    In sommige gevallen lijkt het handig om bij de migratie ook direct een optimalisatieslag in jouw analytics door te voeren. Dit raad ik af. Natuurlijk ben je al in de code bezig en krijg je daarbij allerlei ideeën om te verbeteren. Schrijf ze vooral op! Wat bij de upgrade vooral belangrijk is is dat je voor en na de aanpassing nog hetzelfde meet. Door andere zaken aan te passen kan je blik hierop vertroebeld raken. Ceteris paribus de oude Romeinen vroeger zeiden, de overige omstandigheden gelijkblijvend.
  5. Laat de oude en nieuwe code eerst beide op jouw website staan
    Het klinkt dubbel, maar ik raad je aan om de oude code niet eerst weg te gooien. Sowieso staat Google dit ook toe (ze raden het zelfs in sommige gevallen ook aan) en je kunt daarmee echt de vergelijking maken of je met beide methodes hetzelfde meet. Daarbij zorg je er op deze manier voor dat je altijd voorzien zult zijn van analytics van jouw website. Pas als je geconstateerd hebt dat de code goed werkt verwijder je oude code.
  6. Maak gebruik van experts!
    Heb je een simpele website met daarom de standaard tracking code en een aantal events, virtual pageviews en wellicht e-commerce tracking, dan is de upgrade waarschijnlijk niet zo ingewikkeld. Is jouw site groter en heb je aardig wat maatwerk in de code zitten dan kan het best lastig worden. Laat je budget het toe, maak dan gebruik van de diensten en een gecertificeerd partner van Google. Zij kennen de ins en outs van de oude en nieuwe code en kunnen de upgrade simpeler uitvoeren. Heb je geen budget hiervoor, maar toch een grote website dan kan het lonen de upgrade nog even niet uit te voeren, in afwachting van hulp die Google wellicht zelf gaat bieden als veel websites niet uit zichzelf overgaan op Universal Analytics.

Heb jij de upgrade naar Universal Analytics al uitgevoerd, of wacht je er juist mee? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en of je nog tips hebt die je met ons wilt delen. Alvast dank! Wil je meer weten van Google over de upgrade, lees dan even dit artikel. Ben je meer visueel ingesteld, dan laat deze video jou zien hoe je upgrade naar Universal Analytics uitvoert.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren