7 online-marketing tips voor Magento-webshops

  • Home
  •  / 
  • Conversie
  •  / 
  • 7 online-marketing tips voor Magento-webshops

7 online-marketing tips voor Magento-webshops

Een Magento-webshop biedt op commercieel vlak enorm veel mogelijkheden. Magento is namelijk het populairste en snelst groeiende e-commerce platform ter wereld. Maar om maximaal te profiteren van de voordelen van Magento, is het ook belangrijk om je shop actief te promoten en optimaal in te richten. Wij laten zien hoe je dat doet aan de hand van een aantal concrete online-marketingtips.

Zorg voor een snelle site

Diverse onderzoeken en enquêtes geven aan dat snelheid bovenaan het wensenlijstje staat van de meeste moderne internetgebruikers. Een trage website zorgt er geheid voor dat mensen snel afhaken. Hier moet je dus ook rekening mee houden bij het hosten en inrichten van jouw webshop. Gelukkig herbergt Magento veel hulpmiddelen waarmee je de snelheid van jouw website positief kunt beïnvloeden.

  • Magento heeft verschillende cache-instellingen die je website sneller maken. Naast de standaard functionaliteit zijn er ook diverse modules beschikbaar die de caching
    verder verbeteren.
  • Kies een professioneel en SEO-vriendelijk template. Dit heeft een voordelige invloed op de snelheid en vindbaarheid van je webshop.
  • Optimaliseer de afbeeldingen op de webshop. Te zware afbeeldingen leiden tot langere laadtijden en een tragere site. Afbeeldingen die worden weergegeven op het internet hoeven lang niet zo’n hoge resolutie te hebben als foto’s die worden gebruikt voor drukwerk.
  • Optimaliseer Javascript- en CSS-bestanden, bijvoorbeeld door ze te combineren tot één bestand.
  • Probeer ook de checkout in je shop te optimaliseren, bijvoorbeeld met Aheadworks One Step Checkout. Een traag checkout-proces zorgt voor meer niet-afgeronde bestellingen en ontevreden klanten.

Zet een blog op

Het opzetten en bijhouden van een blog is een prima manier om meer traffic naar jouw webshop te dirigeren. Zorg er wel altijd voor dat je content voldoende meerwaarde heeft. Kies dus voor artikelen over belangrijke trends en ontwikkelingen binnen jouw vak- en productgebied of blogs die bezoekers antwoord geven op prangende vragen (bijvoorbeeld over de werking of voordelen van bepaalde producten). Wees ook origineel en vermijd dubbele content. Dubbele content krijgt namelijk minder waarde van Google. Een blog opzetten kan heel gemakkelijk met WordPress of de Magento Blog Extension vanMageplaza.

Maak gebruik van e-mailmarketing

Magento 2 webshopVeel mensen denken dat e-mailmarketing misschien een verouderde vorm van online marketing is, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Mits goed ingezet, functioneert deze manier van klanten benaderen nog steeds prima. Er zijn twee soorten mails die erg geschikt zijn voor marketingdoeleinden.

  • Mails die fungeren als een trigger. Zulke mails kunnen verschillende vormen aannemen en gericht zijn op een divers spectrum aan speciale gelegenheden. Denk bijvoorbeeld aan feesten zoals Kerstmis en Sinterklaas, verjaardagen, Vader- en Moederdag, de seizoenen, speciale acties in je webshop of verlaten winkelwagentjes. Met een extensie als MageMonkey (die wordt geïntegreerd met het populaire MailChimp) kun je deze mails gemakkelijk automatiseren en centraal beheren.
  • Nieuwsbrieven zijn ook nog steeds nuttige instrumenten voor online marketing. Vooral integratie met eerder gekochte producten of productsuggesties, upsells en crosssells met een korting of gepersonaliseerde aanbiedingen werken perfect. De herkenning wekt vertrouwen, terwijl op de individuele klant toegespitste informatie mensen het gevoel geeft dat ze persoonlijk worden aangesproken.

Verzamel reviews

Het verzamelen van reviews is een goede manier om de geloofwaardigheid van je webshop te vergroten. Klanten lezen ze graag en zien reviews vaak als een betrouwbare vorm van feedback. Je kunt zelf klantreviews verzamelen en plaatsen, maar bijvoorbeeld ook terugvallen op onafhankelijke partijen als Trustpilot of eKomi.

Gebruik sociale media

Sociale media zijn eigenlijk niet meer weg te denken uit onze moderne samenleving. Kanalen als Facebook, Instagram, Twitter of Pinterest kunnen dan ook een belangrijke rol spelen bij online marketing. Via Facebook kun je bijvoorbeeld een enorm publiek en compleet nieuwe klanten bereiken doordat mensen jouw artikelen, productbeschrijvingen en reviews met hun vrienden delen. Het is wel belangrijk dat je sociale media goed en gericht inzet.

  • Mensen moeten zich met jouw shop of bedrijf kunnen identificeren. Zorg dus voor een originele en authentieke boodschap.
  • Sociale media staan niet op zichzelf, maar vormen een (centraal) onderdeel van je totale online marketing strategie. Zorg er dus altijd voor dat de toon die je hanteert op sociale media overeenkomt met de identiteit die je ook op je website, in nieuwsbrieven en in andere content uitdraagt.
  • Marketing op sociale media wordt idealiter uitgevoerd op verschillende kanalen en is geen kwestie van zomaar iets het web op slingeren. Het is belangrijk om een goede strategie voor marketing op sociale media uit te stippelen en hier ook de nodige tijd en aandacht aan te besteden.

Optimaliseer campagnes

Je kunt campagnes op je Magento-shop gemakkelijk integreren en optimaliseren door gebruik te maken van een aantal handige tools en affiliate-partijen. Met de Koongo-extensie kun je bijvoorbeeld productfeeds maken, bijhouden en personaliseren. De extensie biedt ook ondersteuning voor het vervangen van teksten of default-teksten en het strippen van html-codes. Ook Google AdWords, AdRoll en Facebook zijn goede remarketing-opties.

Gebruik goede zoekwoorden en product tags

Online marketing staat of valt met de vindbaarheid van jouw Magento-webshop en de producten die je verkoopt. Doe dus goed zoekwoordenonderzoek (dat kan bijvoorbeeld prima via Google Search Console of Analytics) en voorzie de producten in je webwinkel van goede omschrijvingen, product tags en meta-omschrijvingen. Overweeg ook het gebruik van de extensie Sphinx Search. Met deze module maak je zoekresultaten relevanter. Daarnaast heeft de extensie een type- en spellingscontrole en suggesties voor alternatieve termen.

Conclusie

Je ziet het, er zijn heel wat manieren om de online marketing voor jouw Magento-webshop concreet vorm te geven. Door een goede basis op poten te zetten met een Magento 2 webshop en gebruik te maken van een breed spectrum aan marketingtechnieken en -tools, combineer je het beste van verschillende werelden en bereik je uiteindelijk het breedste publiek.

Over de auteur

Wendy Klunder
Wendy Klunder
Wendy werkt bij Contany, een gerenomeerde speler in de creatie en promotie van content. Met meer dan 1000 geschreven blogs weten zij hoe je content gewaardeerd wordt door zowel klanten als Google. Meer weten, neem dan even contact op met Wendy.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren