Actiegerichte dashboards in Excel: best practices

  • Home
  •  / 
  • Analytics
  •  / 
  • Actiegerichte dashboards in Excel: best practices

Actiegerichte dashboards in Excel: best practices

Elk analytics pakket biedt de mogelijkheid om dashboards te maken. Echter hoe goed de poging ook, deze dashboards zijn alleen leuk voor snel een hoogover inzicht te geven in hoe jouw website ervoor staat. Wil je echt nuttige inzichten waaruit je direct acties kunt formuleren dan zul je jouw eigen custom dashboards moeten maken. Excel blijft daarvoor de meest geschikte tool. In dit artikel mijn bevindingen over hoe je dit het beste aanpakt.

Voorwaarden voor actiegerichte dashboards

Je hebt dashboards en je hebt actiegerichte dashboards. Het verschil? Een dashboard laat zien hoe bepaalde onderdelen van jouw website ervoor staat; een actiegericht dashboard daagt je uit actie te ondernemen op wat je ziet in het dashboard. Om zo’n actiegericht dashboard te maken zijn er een paar basisregels waar je je aan moet houden.

  • Toon maximaal 7 onderdelen in het dashboard. Dit dwingt je te focussen op de belangrijkste elementen van jouw website.
  • Maak gebruik van kleur om goed en slecht te onderscheiden. Gebruik de business goals om te bepalen wanneer je de goede kant op beweegt.
  • Maak gebruik van overzichten over een lange periode om trends te zien. Markeer trendbreuken en verklaar deze. Neem deze verklaringen op in de bijlage van jouw dashboard.
  • Combineer verschillende dimensies om niet direct zichtbare kansen te vinden. Experimenteer hiermee voordat je dit opneemt in je dashboard
  • Creëer fans voor je dashboards. Niets vervelender dan dat jij de hele dag bezig bent met het vinden van nieuwe kansen en dat je daarna jouw stakeholders moet overtuigen dit aan te pakken. Laat ze onderdeel van jouw dashboard zijn en bij wijze van spreken zelf de kansen herkennen.

Automatiseer jouw dashboards

Natuurlijk kun je voor elk dashboards periodiek de cijfers bijwerken. Niet alleen kost dit veel tijd, er is ook een grotere kans dat je typefouten maakt bij het overnemen van de gegevens en daardoor verkeerde aanbevelingen doet. Kies er als het enigszins kan voor om de input in jouw dashboard te automatiseren. Ik maak in mijn werk veel gebruik van Webtrends en Google Analytics. Webtrends heeft een API waarmee je queries rechtstreeks inleest in Excel. Deze gegevens werk je automatisch bij bij het openen van Excel of handmatig als jij dat wilt. Google Analytics heeft die mogelijkheid op dit moment nog niet. Hiervoor gebruik ik Excellent Analytics Pro. Deze invoegtoepassing voor Excel laat je vanuit Excel inloggen in Google Analytics en custom reports samenstellen op basis van alle informatie die in Google Analytics is opgeslagen. Ook met 1 druk op de knop werkt deze invoegtoepassing alle gegevens bij. Alle tijd die je bespaart met het bijwerken kun je nu steken in het vinden van verbeteringen voor je website!

Beste practises

  1. Vraag naar business doelstellingen
    Word je gevraagd een dashboard te maken vraag dan niet wat je wilt dat er op een dashboard komt te staan. Vraag juist naar de business doelstellingen. Als analist weet jij wat hieraan bijdraagt en hoe je dit het beste op het scherm kunt laten zien.
  2. Gebruik indicatoren om te laten zien hoe de website ervoor staat
    Begin bij het maken van een dashboard altijd met een indicator hoe jouw website ervoor staat. Gebruik hier kleur bij om te laten zien of het goed of slecht gaat. Gebruik je een getal als indicator maak dan gebruik van voorwaardelijke opmaak om dit getal groen, oranje of rood te maken om te laten zien wat dit getal betekent. Ik maak zelf vaak gebruik van metertjes om de status te laten zien. Dit spreekt mensen vaak eerder aan.
  3. Maak vooral gebruik van grafieken in plaats van tabellen
    Om snel inzicht te geven werkt een grafiek veel beter dan een tabel omdat de grafiek al een verklaring van de onderlinge samenhang tussen de getallen en je dit bij een tabel zelf nog moet doen.
  4. Denk goed na over welke soort grafiek je gebruikt
    Bedenk goed welk inzicht je wilt overbrengen voordat je een soort grafiek kiest. Kies bijvoorbeeld voor een lijngrafiek om de trend over een bepaalde tijd te zien en een staafdiagram om bijvoorbeeld verschillende labels of vestigingen te vergelijken. Een taartdiagram is uitermate geschikt om de relatieve groepsgrootte weer te geven. Maak je een dashboard voor iemand die niet dagelijks met cijfers bezig is probeer dan niet teveel verschillende soorten grafieken te gebruiken. Jouw lezer zal bij elke vorm weer even moeten nadenken over hoe hij dit moet lezen.
  5. Actiegerichte dashboards sparklinesKies voor sparklines om de ontwikkeling te laten zien
    Kies je er wel voor om een tabel op te nemen in jouw dashboard dan is het verstandig om een indicator op te nemen of het getal goed of slecht is. Meestal worden hiervoor pijltjes gebruik die omhoog of omlaag wijzen. Een pijltje is slechts een momentopname. Is het enigszins mogelijk kies dan voor sparklines. Deze geven inzicht over langere termijn en bieden daarmee meer inzicht.

Tot slot nog een dringende oproep. Maak je een dashboard schets deze dan eerst even op papier. Je krijgt dan snel het gevoel of je op de goede weg zit en je kunt alvast jouw manager voorbereiden op wat hij zal krijgen. Ook scheelt het je veel werk als je alle inzichten hebt gemaakt en dan blijkt dat je toch net iets anders nodig hebt.

Ik ben benieuwd naar jouw eigen best practises over analytics dashboards. Heb je learnings over wat goed werkt of wat juist niet. Laat het me weten, onze managers zullen er blij mee zijn ;-).

Dit artikel is deels ontleend aan de aanbevelingen op webanalisten.nl

Note. Excellent Analytics Pro is inmiddels overgenomen door Next Analytics. Dit pakket biedt dezelfde functionaliteit en daarnaast ook de mogelijkheid om data uit Adwords, Facebook, Youtube en Twitter toe te voegen.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren