Adsense advertentieblokken: beste blokken en locaties

  • Home
  •  / 
  • Advertising
  •  / 
  • Adsense advertentieblokken: beste blokken en locaties

Adsense advertentieblokken: beste blokken en locaties

Zoals al eerder geschreven mag je Adsense advertentieblokken niet overal neerzetten. Dit moet ik iets nuanceren. Je mag ze wel overal neerzetten, maar je moet goed kijken naar de omringende elementen. Zo mag je bijvoorbeeld advertentieblokken niet direct tegen andere klikbare elementen aan plaatsen en mag je deze niet uitlijnen met andere afbeeldingen. Het moet duidelijk zijn dat een advertentieblok geen onderdeel is van de content van de website. Daarbij mag je alleen de tekst advertentie plaatsen bij de het advertentieblok en zeker geen opmerkingen als: Steun ons, of Onze partners.

Verschillende typen Adsense advertentieblokken

Binnen Adsense heb je verschillende mogelijkheden binnen de advertentieblokken. Je kunt advertentieblokken plaatsen in eigenlijk alle formaten die gebruikelijk zijn binnen de advertentie-industrie, zoals het Leaderboard of de Skyscraper. Daarnaast kun je een advertentie plaatsen met aangepaste afmetingen. Bedenk daarbij dat sommige afmetingen populairder zijn bij adverteerders en zij daar dus hogere bedragen op bieden. Daarnaast is er meer concurrentie op de populaire afmetingen. Dit drijft de prijs ook op. De meest populaire afmetingen zijn:

  • 728*90 (Leaderboard)
  • 300*250 (Medium rechthoek)
  • 120*600 (Skyscraper)

adsense advertentieblokkenMet de opkomst van responsive websites is het daarbij juist belangrijk geworden de advertentie aan te laten sluiten bij het device. Daarop heeft Google Adsense een nieuwe afmeting banner ontwikkeld: de responsive banner. Deze past zijn afmetingen aan aan de ruimte die op het scherm wordt geboden. Op dezelfde plek op een desktop wordt dan bijvoorbeeld een Leaderboard geplaatst, terwijl op mobiel juist een 300*250 banner wordt vertoond. Afhankelijk van het device en de verwachte opbrengst (CTR * geboden bedrag) bepaald Google welke advertentie wordt vertoond. Dit levert uiteindelijk dus meer geld op voor jou als website eigenaar.

Naast de standaard Adsense advertentieblokken zijn er nog 2 andere typen advertentieblokken die je op jouw website kunt plaatsen. Dit is de Links advertentie. Deze toont geen banner, maar een aantal relevante links op basis van de inhoud van jouw website. De tweede is de zoek banner. Hiermee toon je een zoekbalk. Als iemand deze gebruikt wordt een deel van de inkomsten van de betaalde links op de resultatenpagina op jouw account bijgeschreven. Let wel even op dat de verwachte inkomsten vanuit een links advertentie en zoekbox waarschijnlijk lager uitvallen omdat de biedingen daarop minder hoog zijn.

Je kunt slechts een beperkt aantal advertenties op je website plaatsen. Dit is natuurlijk om te voorkomen dat bezoekers meer advertenties zien dan relevante content. De huidige maximale aantallen zijn:

  • 3 standaard Adsense advertentieblokken
  • 3 links advertenties
  • 2 zoekblokken

Ik adviseer je sterk deze niet alle 8 te plaatsen, maar het te houden op maximaal 3 advertenties.

De beste locaties voor ads op je website

Met het maximum van 3 advertentieblokken op je website in gedachten is het belangrijk een goede afweging te maken waar je de advertentieblokken toont. Op basis van jarenlang onderzoek zijn daarbij een drietal posities gevonden die, over het algemeen, het beste converteren. Hou er wel rekening mee dat elke website anders is, en het in jouw geval dus kan zijn dat andere posities beter werken. Neem de posities in dit artikel dan ook vooral als uitgangspunt en start met experimenteren wat voor jou het beste werkt.

Locatie advertentieblok 1: Bovenaan de pagina

Op een advertentie kan alleen worden geklikt als deze wordt gezien. Daarom is het belangrijk een advertentie bovenaan de pagina te laten zien. Dit is het liefst een grote advertentie (Leaderboard) die rechts bovenaan de header staat. Is daar geen ruimte voor in je website dan kun je deze direct onder je navigatie plaatsen of direct onder de titel van je artikel. Een kanttekening daarbij is dat Google Adsense het niet fijn vindt als de advertentie zo groot is dat hij jouw content uit beeld drukt. Let daar dus op. Kies er ook niet voor om meer dan 1 advertentie direct boven de vouw te laten zien.

adsense beste locatie 1

Locatie advertentieblok 2: Rechts in de sidebar

Is iemand jouw content aan het lezen dan werkt het erg goed om in de sidebar nog een advertentie te laten zien. Men is dan bezig met jouw content en ziet daarnaast direct meer relevante informatie. Je kunt hier kiezen voor een 300*250 banner of links advertentie. Heb je geen sidebar dan kun je er ook voor kiezen het blok te plaatsen in het midden van je artikel.

adsense locatie 2

Locatie advertentieblok 3: onderaan je artikel

Adsense toont relevante advertenties aan de hand van onder andere de inhoud van jouw pagina. Een derde ideale plek om advertenties te laten zien is daarmee onderaan jouw artikel. Men is klaar met het lezen van jouw artikel en wil dan wellicht nog meer relevante informatie vinden. De kans dat iemand doorklikt op een artikel wordt daarmee groter. Plaats hier een iets kleinere horizontale banner (468*60).

Mijn eigen ervaringen met Adsense advertentieblokken is dat op mijn websites ik het meeste geld verdien met kliks op de leaderboard bovenaan de pagina. Deze heeft het hoogste aantal vertoningen en het absolute aantal kliks hierop is dan ook hoger. De hoogste CTR heb ik echter op de advertenties in het midden van het artikel. Men heeft dan het belangrijkste deel van mijn content gelezen en kiest er dan voor om verder te klikken naar andere content. De advertentie onderaan de pagina heeft eveneens een hoge CTR, maar heeft relatief weinig vertoningen, waardoor die in het midden van het artikel efficiënter is.

Experimenten met Adsense

google adsense experimentenBinnen Google Adsense kun je ook experimenteren met je advertenties. Je kunt bijvoorbeeld kijken of het helpt om alleen banners te plaatsen in plaats van ook tekstadvertenties of je kunt kijken of het aanpassen van de stijl werkt. Ook kun je experimenteren met het uit- en aanzetten van bepaalde gevoelige content. Ik zou je zeker aanraden dit te doen. Je leert ervan welke stijl het beste aansluit bij jouw bezoekers. Google Adsense is zelf zo slim om de bezoekers te leidennaar de advertentiesvariant die het meeste geld oplevert. Waar je helaas nog niet mee kunt testen is de afmeting van een advertentie of de locatie waar deze staat. Hiervoor heb je een externe tool nodig zoals Visual Website Optimizer of Optimizely.

Samenvattend

  • Kies ervoor om maximaal 3 Adsense advertentieblokken op je website te plaatsen
  • Volg de ervaring van anderen als startpunt voor het plaatsen van je advertenties
  • Experimenteer met de stijl van je Google Adsense advertenties

Jouw eigen ervaringen

Wat zijn jouw ervaringen met het type advertentieblok en de locatie hiervan? Herken jij de adviezen die ik hier geef of heb je met jouw website hele andere ervaringen? Deel ze via de reacties.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren