Adwords: een introductie

Adwords: een introductie

Adwords zijn betaalde advertenties in de zoekmachine Google. Verwar Adwords niet met AdSense, een andere advertentiedienst van Google waarbij advertenties worden getoond op websites buiten Google. Als je zoekt in Google krijg je 2 soorten resultaten. De normale zoekresultaten (ook wel organische zoekresultaten genoemd) en de betaalde zoekresultaten. Adwords valt onder de betaalde zoekresultaten. Met Adwords kun je jezelf inkopen om getoond te worden als door jou gekozen zoekwoorden door een gebruiker ingetypt worden op Google.

Hoe werkt Adwords dan?

Als jij gevonden wilt worden in de betaalde resultaten dan bied jij Google aan een bepaald bedrag te bepalen als iemand op jouw advertentie klikt. Hoe groter de concurrentie op een bepaald zoekwoord hoe hoger het bedrag is dat je zult moeten betalen. Gelukkig betaal je dat bedrag ook alleen als iemand op jouw advertentie klikt (dit wordt CPC of Cost Per Click genoemd).

Wat bepaalt de volgorde van de betaalde resultaten

Zowel bij organische als betaalde resultaten loont het om bovenaan te staan. 70% van de mensen die zoeken op een woord dat jij inkoopt klikken op de eerste 3 resultaten. Maar hoe kom je dan bovenaan? Bovenaan komen is een combinatie van geld (hoe meer je bereid bent te betalen als iemand op jouw advertentie klikt hoe liever Google dat heeft) en de mate van relevantie die Google aan jouw achterliggende pagina toekent. Google drukt die relevantie uit in een kwaliteitsscore.

Kwaliteitsscore?

Google is erbij gebaat als mensen die zoeken ook op een relevante website uitkomen. Dat versterkt het imago van Google als zoekmachine. Google heeft daarom de kwaliteitsscore bedacht. Deze score, op een schaal van 0 tot 10 geeft aan hoe goed Google de pagina achter jouw advertentie vindt. Hierbij kijkt google of content van de pagina overeenkomt met de advertentie, of de pagina genoeg tekst heeft om relevant te kunnen zijn, of de pagina snel geladen worden en hoeveel mensen er nadat ze op de site komen op de site een vervolgactie uitvoeren. Ruwweg kun je zeggen dat:

 

“Geboden bedrag * kwaliteitsscore = positie in betaalde advertenties”

 

Goed om te weten is verder dat als jij een hoge kwaliteitsscore hebt Google jou dan waardeert en een korting geeft op de prijs die je daadwerkelijk per klik gaat betalen. Dit kan oplopen tot 30%!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren