Autoriteit: overtuig net als WC-eend

Autoriteit: overtuig net als WC-eend

autoriteit wc eend cialdiniAutoriteit is een van de belangrijkste conversie verhogende technieken die Robert Cialdini beschreven heeft in zijn boek Invloed. Wie kent deze slogan niet: Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Tegenwoordig wordt de slogan van wij van wc-eend adviseren wc-eend vaak gebruikt om de betrouwbaarheid van mensen in twijfel te trekken. Toch is autoriteit een van de belangrijkste graadmeters voor mensen bij het maken van een keuze.  De meeste mensen volgen namelijk automatisch andere mensen die zij als belangrijk op een bepaald gebied zien. Is iemand arts, dan neem je al vrij snel aan dat als hij een diagnose stelt dit klopt. Roept Herman den Blijker dat een pan goed is, dan zal deze vaker worden gekocht. Autoriteit is dan ook niet voor niets een van de sterkste overtuigingstechnieken van Cialdini. En omdat het principe universeel is kun jij het ook toepassen op jouw website of webshop. In dit artikel voorbeelden hoe jij online laat zien dat je een autoriteit bent.

Meer reclames van Wij van wc eend.

Robert Cialdini over autoriteit

Gebruik hiërarchie om autoriteit te tonen

De makkelijkste manier om gebruik te maken van autoriteit als overtuigingstechniek is hiërarchie. Dit hoeft niet per se iemand te zijn die hoger in rang is, maar ook hoger als iemand een hogere opleiding heeft, of meer verdient gaat dit verschijnsel op. Je zult niet zo vaak twijfelen aan de diagnose van een arts, en als een kok een bepaald recept aanbeveelt dan is de kans groter dat je het ook maakt. Het bizarre is dat je voor een oordeel van een arts niet eens zijn diploma bekijkt, het feit dat hij een doktersjas aanheeft maakt al genoeg indruk.

autoriteit online drogistOp jouw website kun je dit doen door het uiterlijk van jouw site bij jouw product te laten aansluiten. Verkoop jij in jouw webshop drogisterijartikelen, laat dan foto’s zien van artsen, apothekers, en andere mensen in de medische sector. Laat ook bijvoorbeeld een arts jouw webshop aanbevelen.

Laat zien dat jij expert bent

Een andere manier om autoriteit uit te stralen is door te laten zien dat jij expert bent op een bepaald gebied. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld belangeloos waardevolle informatie weg te geven. Je combineert dan jouw autoriteit met het principe van wederkerigheid. Door het laten zien wat jij weet laat je andere mensen zien hoe goed jij bent. Een blog kan je hierbij erg goed helpen.

Een andere manier om te laten zien dat jij expert bent is door het tonen van gewonnen awards en keurmerken waaraan jij voldoet. Laat deze prominent zien op jouw website, en bij voorkeur dicht bij jouw call-to-action. Dit wekt nog meer vertrouwen dat bezoekers op jouw website op de goede plek zijn. Ibood laat bijvoorbeeld zien dat zij al 7 jaar op rij de Website van het jaar award hebben gewonnen. En dat is natuurlijk een prestatie om trots op te zijn.

autoriteit ibood awards

Autoriteiten zijn onafhankelijk en handelen soms tegen eigen belang in

Ben jij geen expert, en heb je geen awards gewonnen, dan kun je toch jezelf als autoriteit verkopen. Je moet dan laten zien dat jij onafhankelijk bent, en het belang van jouw bezoeker hoger stelt dan dat van jouzelf. Geef open en transparant informatie, en wees ook niet bang om jouw kwetsbare kant te laten zien. Niet elk product past evengoed bij jouw bezoeker, wees daar eerlijk in. Op die manier zul jij jouw bezoeker ervan overtuigen dat zijn keuze de juiste is.

autoriteit reisbranche bookingEen van de branches die erg ver is met het toepassen van de overtuigingstechnieken van Cialdini, waaronder dus ook autoriteit, is de reisbranche. Op de grotere websites in dit segment vind je vele voorbeelden terug. Kijk jij de volgende keer op booking.com of zoover.nl, hou dan eens in de gaten op welke manieren zij jou proberen te overtuigen!

Heb jij trouwens nog een mooi voorbeeld van een hedendaagse reclame in de stijl van Wij van wc-eend adviseren wc-eend, laat me dat dan weten. Alvast dank!

Ben je op zoek naar een partij die een fantastische reclamefilmpjes voor je kan maken dan moet je bij het bedrijf onepapertv zijn!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren