Bruikbare SEO tools voor ondernemers

  • Home
  •  / 
  • SEO
  •  / 
  • Bruikbare SEO tools voor ondernemers

Bruikbare SEO tools voor ondernemers

Het liefste wat ondernemers doen, is doen waar zij goed in zijn. Maar hoe weten klanten
dat dan? Het is wel zo fijn als je gevonden wordt met de informatie die relevant is voor je
klanten. “Door de bomen het bos niet meer zien” is een veel gehoorde kreet van
ondernemers. Maar met de juiste handvaten ga ook jij de lol ervan inzien om SEO tools
voor ondernemers te gebruiken.

SEO tools uitgelegd: welke tool gebruik je voor welk onderdeel?

Met de juiste SEO tools werk je een stuk efficiënter. Google verwerkt zo’n 40.000
zoekopdrachten per seconde en daar tussen wil jij als ondernemer gevonden worden.
Het algoritme van Google werkt nou eenmaal op zo’n manier dat je de juiste tools moet
gebruiken om de zoekmachine beter te begrijpen en daar je voordeel uit te halen. Je kan
ervan uitgaan dat het algoritme van Google websites in positie laat zien op basis van de
onderstaande vier punten. Zie het als een soort blender waarin gegevens gemixt worden.

  • De leeftijd van een domein
  • De laadsnelheid van een website
  • Staan er keywords in de domeinnaam/ url structuur?
  • De kwaliteit van tekst/content op een website

Als je op SEO tools gaat zoeken op Google wordt je overspoeld met informatie. In dit
artikel bespreken wij de 5 echt bruikbare SEO tools voor ondernemers.

Hoe wordt jij gevonden? Voer een zoekwoordenonderzoek uit

Bruikbare SEO toolsDit is het begin voor elke ondernemer met een website. Je moet de basis van
zoekmachinemarketing onder de knie krijgen en starten met een zoekwoorden
onderzoek. Stel jezelf de vragen;

  • Waar word ik op gevonden?
  • Waar wil ik op gevonden worden?

Zie een zoekwoorden onderzoek als een marktonderzoek. Mensen tikken hun behoeftes
in op Google en daar rolt een resultaat uit. In de Google Search Console kan je hier
gemakkelijk een overzicht van zien hoe mensen op jouw website terecht komen. De
onderstaande drie websites kunnen je goed helpen bij het zoekwoordenonderzoek.

  • Google Keyword Planner
  • Google Suggested Searches
  • Ubersuggest

Tools voor Rank Tracking

Het zoekwoordenonderzoek is afgerond en je gaat je nu richten op de tools voor rank
checking. Rank tracking? Naar aanleiding van het zoekwoordenonderzoek ga jij kijken
hoe je ‘rankt’ op bepaalde zoekwoorden. Wij noemen drie tools die je daarvoor kan
gebruiken.

  • Agency Analytics
  • ProRankTracker
  • SEMRush

Tools voor technische SEO

user experienceSEO ken je, maar dan bestaat er ook nog technische SEO. Goede content blijft King maar
gebruikerservaring en optimalisatie van een website is een must. Goede content die
vindbaar is en een duidelijke sitestructuur is van groot belang. Een paar tips;

  • Check regelmatig de indexeerbaarheid van de website
  • Vermijd ‘duplicate content’
  • Gebruik leesbare URLS, dus check je titels
  • Ga je een pagina anders inrichten, vergeet niet goed te redirecten
  • Zorg ervoor dat je website snel laad
  • Gebruik je WordPress? De plugin van Yoast is handig om de basis te checken

Heb je jouw website geheel geoptimaliseerd? Check dan met bijvoorbeeld; Screaming
Frog SEO, GTMetrix en/of Pagespeed insights wat de resultaten zijn of de eventuele
verbeterpunten.

Tools voor backlink analyse

De backlink analyse geeft aan wie er naar jouw website verwijst. De tools die hiervoor
vaak gebruikt worden zijn Ahrefs, Majestic en Moz. Het zijn betaalde tools maar de
moeite waard om te gebruiken. Een zuiver linkprofiel is namelijk een van de belangrijkste
elementen in de wereld van zoekmachineoptimalisatie. Onderzoek wie er naar je
verwijst. Betreft het een goede verwijzing of wil je eigenlijk niet dat de betreffende
website naar jou verwijst omdat het niet goed is voor je linkprofiel? Onthoudt hierbij; zet
altijd de bezoeker centraal, die is het belangrijkste.

Tools voor linkbuilding

Als je alle stappen hier boven hebt doorlopen is het tijd om te gaan linkbuilden. Zie je
bedrijfswebsite als een soort bol die in het midden staat waarnaar je wilt laten verwijzen
door andere relevante partijen. Linkbuilding, link opbouw genoemd heeft als uiteindelijk
doel om hoger in zoekmachines te komen. Het is dus van belang dat je zorg dat je goede
links krijgt van betrouwbare websites en dat je varieert tussen do- en no follow links.
Waarom? Omdat Google dat zegt! Buzzstream, Pitchbox en Ninjaoutreach kunnen je
helpen bij de selectie van relevante websites en publishers voor jou linkbuilding.

Over de auteur

Bryn van Nuissenburg
Bryn van Nuissenburg is oprichter en eigenaar van SEO Bryn. SEO Bryn is een succesvol SEO specialist die je graag helpt jouw website met de juiste zoekwoorden op de eerste pagina van Google te krijgen. Ook succesvol worden met je website? Neem dan even contact op!
Meest recente berichten

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren