Conversie verhogen met de Lean Analytics Cycle

  • Home
  •  / 
  • Analytics
  •  / 
  • Conversie verhogen met de Lean Analytics Cycle

Conversie verhogen met de Lean Analytics Cycle

Elke internetmarketeer weet dat je alleen door middel van testen jouw website kunt optimaliseren. Daarvoor zijn heel veel tools, maar hoe zet je nu een goede test op? Welke tools gebruik je, en nog belangrijker, hoe meet je op de juiste manier of wat je doet wel zin heeft. In dit artikel laat ik je zien hoe analytics expert Alistair Croll de Lean Analytics Cycle inzet om het meeste uit een website te halen.

De Lean Analytics cycle

De Lean Analytics Cycle bestaat uit 4 stappen. Deze worden achter elkaar doorlopen en de cirkel blijft continu herhaald worden, want jouw website kan natuurlijk altijd beter.  De 4 stappen:

  • Wat wil je verbeteren
  • Hypothese
  • Testen
  • Actie

De Lean Analytics Cycle schematisch weergegeven door Kaushik:
Lean Analytics Cycle by Kaushik

Stap 1: Zoek naar verbetering op bedrijfskritische meetpunten

Het belangrijkste bij het optimaliseren van jouw website is dat je weet wat je wilt optimaliseren. Dat klinkt als een inkoppertje, maar dat is het zeker niet. Als je naar de cijfers van jouw analytics account kijkt dan zul je honderden punten vinden waar verbetering mogelijk is. Het is zaak die elementen daaruit te pikken waar jij echt meer uit jouw business gaat halen. Hoe beter jij in staat bent de juiste metrics te selecteren, hoe beter de Lean Analytics Cycle werkt. Je kunt dan denken aan meer conversie vanuit jouw sales funnel, meer inschrijvingen op je nieuwsbrief, bouncerate op jouw belangrijkste pagina’s of natuurlijk het aantal keer dat jouw content gedeeld wordt. Vind je het lastig deze punten te bedenken, kijk dan eens goed naar jouw business model. Zoek de bedrijfskritische meetpunten hierin, en ga daar op zoek naar verbeteringen. Door KPI’s op deze meetpunten te zetten weet je ook wat jouw doelen zijn.

Stap 2: Stel jouw hypothese

Bij het bepalen van jouw hypotheses ga je nadenken over wat de redenen kunnen zijn waarom jij jouw KPI’s niet haalt. Het is daarbij belangrijk dat je goed kijkt naar de personen die wel bijdragen aan jouw KPI’s. Wat hebben deze personen gemeenschappelijk, en waar verschillen zij van de andere personen. Als je denk te weten waar het om gaat dan stel je daar een hypothese op, die je gaat onderzoeken. Hoe creatiever je bent en hoe beter jij in het hoofd van jouw doelgroep kunt duiken, hoe gemakkelijker je dit af zal gaan.

Stap 3: Stel experimenten op

Als je een hypothese hebt opgesteld dan kun je via een experiment gaan onderzoeken of jouw verbetering gaat bijdragen aan jouw KPI’s. Bij het bedenken van jouw experiment moet je 3 dingen in de gaten houden. Je moet weten wie jouw doelgroep is. Deze moet je gaan benaderen. Daarbij moet je weten wat je wil dat jouw doelgroep gaat doen. Ofwel, welke actie moeten zij uitvoeren. De derde vraag is wellicht de lastigste. Vraag jezelf af waarom ze deze actie gaan uitvoeren.

Ofwel: WIE doet WAT WAAROM genoeg om jouw doelstelling op de KPI te behalen.

Stap 4: Meet, en bepaal wat je volgende stap is

Afhankelijk van de uitkomst van jouw experiment bepaal je wat jouw vervolgstap is. Is het experiment geslaagd en heb je de doelstelling gehaald, dan is het zaak naar de volgende belangrijke metric te kijken. Als het experiment volledig is mislukt dan zul je een nieuwe hypothese moeten stellen. Terug naar de tekentafel dus. Bedenk wel, dat je hiermee wel heel veel hebt geleerd. Heeft het experiment wel wat opgeleverd, maar nog niet voldoende, dan zul je het experiment moeten bijstellen, of een nieuw experiment moeten verzinnen. Deze uitkomst geeft dus aan dat je op de goede weg bent, maar dat er meer uit te halen is.

De Lean Analytics Cycle is nooit klaar

Het optimaliseren van jouw website is nooit klaar. Er zal altijd een metric zijn die je kunt verbeteren. Het is jouw taak te bepalen welke metric het meest belangrijk is, en wat jouw doelstellingen hierop zijn. Nadat je de uitkomsten van een experiment hebt bekeken weet je of je op dat moment klaar bent met die metric en dat je door kunt met de volgende. Bepaal na elk experiment opnieuw wat jouw volgende actie zal zijn. Hou je dit consequent aan, dan zul je zien dat jij succesvoller zult worden in jouw business!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren