De 5 regels voor SEO schrijven

  • Home
  •  / 
  • SEO
  •  / 
  • De 5 regels voor SEO schrijven

De 5 regels voor SEO schrijven

Seo schrijven is de techniek waarbij je een webpagina op zo’n manier schrijft dat deze zowel goed scoort in zoekmachines alswel aanspreekt en overtuigt bij de lezer. Let op dat je een juiste balans vindt tussen hoog scoren in zoekmachines en leesbaar blijven voor de gebruiker. Laat in geval van twijfel altijd de leesbaarheid voor de gebruiker voorgaan. Uiteindelijk zullen zoekmachines dit waarderen doordat je bouncepercentage omlaag zal gaan.

 

1. Seo schrijven vraagt om gedegen zoekwoordonderzoek

seo-schrijven-vergrootglasOm jouw doelgroep te bereiken zul je eerst moeten onderzoeken op welke manier zij zoeken op internet. Denk hierbij vanuit de doelgroep en welke woorden (of nog beter: woordcombinaties) zij intypen in zoekmachines. Kijk hierbij bijvoorbeeld naar het aantal keer dat per maand gezocht wordt op het zoekwoord (via google adwords keyword tool). Focus per pagina op 1 zoekwoord (of zoekwoordcombinatie). Probeer combinaties te vinden die een lage concurrentie hebben en toch minimaal tussen de 3000 en 4000 zoekopdrachten hebben.

 

2. Schrijf beschrijvende teksten

Om binnen zoekmachines te worden gevonden moet jouw pagina relevant zijn. Een van de criteria is de lengte van jouw tekst. Probeer minimaal 250 woorden te schrijven. Daaronder wordt een tekst minder serieus genomen. Zorg er wel voor dat de tekst relevant is!

 

3. Vermijd dubbele teksten

Probeer unieke teksten te schrijven. Als een zoekmachine het vermoeden heeft dat pagina’s teveel op elkaar lijken dan word een de “kopien” van de pagina automatisch uit de zoekresultaten gehaald. Hiermee wordt jouw webpagina dus minder goed gevonden en jouw site uiteindelijk minder relevant.

 

4. Let bij SEO schrijven op het gebruik van jouw zoekwoorden

Gebruik niet constant hetzelfde woord (of woordcombinatie), maar probeer ook synoniemen te gebruiken. Naast dat het irritant is voor jouw lezer om steeds hetzelfde woord te lezen snappen zoekmachines synoniemen ook en wordt de gehele content beter gewaardeerd.

 

5. Zoekwoordoptimalisatie

Zorg bij SEO schrijven voor een juist en gedifferentieerd gebruik van jouw zoekwoorden. Zorg bijvoorbeeld dat jouw zoekwoord voorkomt in de url, de metatagdescription, de headings 1 -6, bij opsommingslijsten, uitgaande links en in verschillende paragrafen. Probeer het zoekwoord (samen met de synoniemen) ongeveer 5% van de woorden op de pagina te laten zijn. Dit wordt de zoekwoorddichtheid genoemd. Wil je de zoekwoorddichtheid van jouw pagina weten kijk dan eens op http://pagerank-backlink-tool.nl/

Deze blogpost is onder meer geinspireerd op een blog over seo schrijven op www.webseoanalytics.com en de opleiding online marketing van Lectric.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren