De geheimen van de trechter

De geheimen van de trechter

De trechterweergave (funnel visualisation in het Engels) in Google Analytics is de eerste plek waar jij als ondernemer kijkt als je wilt weten op welke manier jij jouw conversie kunt verbeteren. De trechter weergave gaat uit van een bepaald doel dat jij stelt. Dit kan een verkoop zijn, het inschrijven voor de nieuwsbrief of bijvoorbeeld het verzenden van een contactformulier. Meestal zijn dit in ieder geval de acties waarop jij KPI’s hebt gemaakt. Als het behalen van het doel uit meerdere stappen bestaat dan is het belangrijk te weten hoeveel mensen het proces starten en waar de mensen die het doel niet bereiken afhaken. In dit artikel laat ik je zien hoe je de trechterweergave op de optimale manier gebruikt en welke zaken je in je achterhoofd moet houden bij het interpreteren van de cijfers.

Het inrichten van de trechterweergave

Trechterweergave trechter Google AnalyticsDe trechter weergave vind je terug onder het kopje conversie en daarna doelen binnen Google Analytics. In deze weergave worden alleen gegevens getoond als je doelen hebt ingesteld op je website. Dat doe je onder beheerder en dan onder de dataweergave waar je doelen wilt instellen. Om een trechter te kunnen maken kies je daarbij voor “bestemming” en geef je aan dat je een trechter wilt gebruiken. Je kunt daarna 1 tot maximaal 20 stappen opnemen die leiden tot de doelpagina. Voor andere doelen dan “bestemming” is het op dit moment niet mogelijk om een trechterweergave te maken.

Bij het inrichten kun je ervoor kiezen om de eerste stap in de funnel verplicht te maken. Er wordt dan geen rekening gehouden met instroom later in het proces. Dat is een keuze die je zelf maakt aan de hand van het proces wat je ingericht hebt.

Om te weten hoe de trechterweergave werkt is het belangrijk om te weten hoe een doel wordt bepaald. Een doel stel je in als het bereiken van een bepaalde pagina of groep van pagina’s. Het doel wordt gemeten als de doelpagina wordt gehaald. Dit kan slechts 1 keer per sessie. Bij alle voorgaande stappen wordt gekeken of binnen de sessie deze url ook is geraakt. Is dat zo dan wordt deze opgeteld, is dat niet zo dan wordt het meten van deze stap overgeslagen. Zo krijg je een opsomming van unieke paginabezoeken die geleid hebben tot het doel.

Wat zie je op de trechterweergave

Trechter Google AnalyticsIn de funnel weergave zie je 4 belangrijke indicatoren voor het succes van een funnel stap. Je ziet uiteraard het aantal unieke paginabezoeken op de stappen in de trechter en het aantal keer dat het doel is gehaald. Daarnaast zie je links het de top 5 pagina’s die geleid hebben tot een bezoek aan een doelstap en het aantal pagina’s dat als input heeft gediend. Aan de rechterkant zie je de uitstroompagina’s van deze funnelstap. Het aantal unieke bezoeken aan een stap vermeerderd met de instroom op de nieuwe stap en verminderd met de uitstroom van de vorige stap is de input voor de volgende stap. Dit wordt weergegeven in een aantal en een percentage. Dit percentage is jouw belangrijkste graadmeter of jouw funnel werkt en wil je natuurlijk zo hoog mogelijk krijgen, met als uiteindelijk doel de trechterconversieratio te verhogen. Want deze laatste waarde bepaalt het succes van jouw funnel.

De beperkingen van de trechter

  1. Kies je voor het verplicht stellen van de eerste stap en er worden meer unieke paginaweergaves gemeten op een stap later in het proces dan wordt het aantal unieke paginaweergaves eerder in het proces automatisch ingevuld. Je kunt dus nooit een stapconversie van meer dan 100% hebben.
  2. Als de eerste stap verplicht is is stapconversie niet gelijk aan het uitstappercentage. Bij stapconversie wordt namelijk wel gekeken naar het verplicht bezocht hebben van de eerste stap, bij het uitstappercentage wordt daar geen rekening mee gehouden.
  3. De trechterweergave kan niet omgaan met geavanceerde segmenten. Wil je de trechterweergave van een specifiek segment dan kun je daar het beste een aparte dataweergave voor aanmaken. TIP: Wil je alle instellingen van het hoofdprofiel meenemen, kies er dan voor om de dataweergave te kopiëren.

Tips om jouw funnel conversie te verhogen

Is het percentage dat doorstroomt in jouw funnel te laag dan kun je aan verschillende knoppen draaien om de conversie te verhogen. Hieronder een aantal suggesties. Je kunt natuurlijk zelf kijken of deze van toepassing zijn op jouw website:

  • Aanpassen van de call-to-action (kleur, tekst, positie)
  • Aantrekkelijker maken van jouw content
  • Verminderen van het aantal formuliervelden
  • Overtuigingstechnieken toepassen
  • Het aantal stappen in het proces weergeven en zo mogelijk verminderen

Wil je structureel optimaliseren? Gebruik dan de Lean Analytics cycle. In 4 iteratieve stappen optimaliseer jij jouw trechter.

Wat zijn jouw ervaringen met de trechterweergave in Google Analytics? Ik ben benieuwd op welke manier jij deze hebt gebruikt om meer uit jouw website te halen.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren