De hoe en waarom van adverteren op Facebook

De hoe en waarom van adverteren op Facebook

Ook jij ziet ze. De “gesponsord” berichten in je Facebook tijdlijn. Maar wat zijn deze gesponsorde berichten? Veel kenners en marketeers zullen zich afvragen of ik deze vraag echt stel. Het zijn advertenties!

Maar is dat echt zo vanzelfsprekend?

Ik denk van niet. Marketeers verdienen hun brood met advertenties en weten dus direct dat “gesponsord” gelijk staat aan “advertentie”. Maar stel je eens voor, een huisvrouw. Een huisvrouw die pas sinds kort de mobiele telefoon snapt en vijf jaar geleden nog geen e-mail durfde te versturen.

Ja die zijn er echt! Mijn moeder durft het pas sinds de komst van haar IPad..

Voor deze mensen is de internetwereld zo overweldigend dat ze blij zijn met de vaardigheden om de “basis” dingen te doen. Scrollen op Facebook, het nieuws bekijken, e-mails en whatsapp berichten versturen. De simpelste taken voelen voor deze mensen niet natuurlijk.

Waarom ik dit vertel?

Nou het zit zo. Dezelfde huisvrouw die nauwelijks snapt hoe ze een e-mail de deur uit moet doen kijkt ook televisie. Wanneer haar huis, tuin en keukenprogramma wordt onderbroken door een reclameblok van maar liefst 7 minuten zit ze te vloeken. “Die irritante reclames ook altijd.” Op televisie merkt ze de reclame op en vindt deze irritant. Op Facebook heeft ze echter geen idee. Ze ziet het niet en vind de berichten dus minstens net zo interessant als alle andere.

En dit is één van de de vele superkrachten van Facebook-advertenties.

De superkracht van adverteren op Facebook

Nog een superkracht is het enorme bereik. Dat je (schoon)moeder ronddwaalt op het netwerk schetst precies hoe groot het kanaal is geworden. Letterlijk IEDEREEN zit op het netwerk. De grote gebruikersaantallen zorgen ervoor dat jij veel mensen kunt bereiken. Met een klein budget kun je al snel duizenden mensen bereiken!

Laatst heb ik zelf een advertentie geplaatst. Met een geoptimaliseerde afbeelding en een pakkende titel wist ik 6565 duizend mensen te bereiken voor minder dan vijf en een halve euro.Maar naast het grote bereik voor relatief weinig geld, wat zijn nog meer goede redenen om te adverteren op Facebook?

Laten we kijken;

1. Jij kiest hoeveel mensen je wil bereiken.
Je kunt al adverteren vanaf 1 euro per dag! Perfect om eerst uit te testen welke advertenties werken en welke vooral niet. Van daaruit kun je het budget en daarmee het effect van je advertenties opschroeven.
2. Jij kiest wie je wil bereiken
Facebook heeft een ongelofelijk sterk targeting systeem. Een wat? Een targeting systeem. Dit is een systeem waarbij je kunt aangeven wie jouw advertenties mogen zien en op welk kanaal. Later hier meer over.
3. Jij kiest HOE je deze mensen wil bereiken
Waar veel traditionele media een enkel advertentieformaat aanbieden kun je bij Facebook kiezen uit 11 doelstellingen. Elke doelstelling kent zijn eigen manier van plaatsen en kunt dus een ander resultaat. Benieuwd?

Facebook advertentie types

Laten we kijken welke type advertenties Facebook voor ons beschikbaar heeft gemaakt.

Merkbekendheid

merkbekendheidHet type merkbekendheid zorgt ervoor dat jij veel mensen op de hoogte kunt brengen van jouw bedrijf. Het gaat hier enkel over een boodschap overbrengen. Dit type advertentie is niet geoptimaliseerd om bezoekers naar je website te trekken bijvoorbeeld.

Bereik

Het type bereik is volledig geoptimaliseerd om je bericht aan zoveel mogelijk mensen te tonen. De kosten per bereikte persoon is hierdoor enorm laag. Een nadeel van dit type is het effect. Je zult namelijk wel veel mensen bereiken, maar wellicht niet de mensen op wie jij je richt. Hierdoor kan het zijn dat jouw doel niet behaald wordt.

Verkeer

Het type verkeer is zo opgezet dat je meer bezoekers naar je website kunt sturen. Facebook wil het liefst zoveel mogelijk mensen op het platform houden. Toch, en gelukkig ook, hebben ze toch een type beschikbaar gemaakt waarbij jij de URL van een pagina kunt opgeven. Facebook detecteert automatisch de titel van de pagina en plaatst deze in een heldere advertentie.

Betrokkenheid

Wanneer er gekozen wordt voor betrokkenheid kies je ervoor om je advertentie te tonen aan mensen waarbij de kans groot is dat zij er ook daadwerkelijk iets mee doen. Afhankelijk van de kwaliteit van je advertentie zal Facebook de advertentie zo weergeven dat mensen je pagina sneller liken of sneller een comment plaatsen

App Installaties

Zoals de naam al zegt. Dit type advertentie is er enkel op gericht om meer mensen je applicatie te laten installeren. De uitstraling van je advertentie zal een klein stukje anders zijn dan bij het type verkeer en betrokkenheid. Het voordeel van dit type advertentie is dat jij geen moeite hoeft te steken in het opzetten van een goede landingspagina.

Videoweergaven

Op dit moment de enige en daardoor veel gebruikte type om video’s als advertentie te plaatsen. Tussen alle organische video’s zal jouw video als advertentie worden geplaatst. Het voordeel van videoweergaven is de mogelijkheid dat jouw video zich automatisch af speelt. Waarbij je bij andere types het gevaar loopt dat ze je advertentie negeren, kun je hier geluk hebben dat je blijft “plakken”.

Leads genereren

Leads genereren lijkt erg op app installaties. Het verschil zit hem in het uiteindelijke resultaat. Bij appinstalies wil je dat de bezoeker je app installeert. Bij leads genereren wil je dat de Facebook gebruiker gegevens achter laat. Dit kan zijn; voornaam, e-mailadres, telefoonnummer. Alles wat je maar nodig hebt om de klant later te kunnen contacteren.

Chatberichten

Chatberichten is een verlengde van Facebook messenger. Via dit type advertentie kun je zorgen dat meer mensen met jou in contact komen via het messenger platform. Er is een nieuwe hype gaande over chatbots. Chatbots kunnen automatisch in gesprek gaan met jouw klant om de standaard vragen te beantwoorden. Er wordt zelfs gezegd dat communicatie de nieuwe leads zijn.

Conversies

Conversies zijn perfect voor webshop eigenaren. Facebook biedt ondernemers de mogelijkheid direct producten aan te bieden in de hoop dat de Facebook gebruiker direct overgaat tot koop. Vaak wordt het conversietype samen met andere advertentie types gebruikt om de al geïnteresseerde klant over de streep te trekken.

Verkopen uit catalogus

Wanneer je veel producten hebt en eigenlijk niet weet of de klant geïnteresseerd is, en zo ja in welk product, kun je gebruik maken van dit type. Facebook zorgt dan dat een greep van jouw producten wordt getoond aan mensen waarvan zij denken dat ze dit product nodig hebben en willen aanschaffen. Perfect om Facebook het werk te laten doen en zelf achterover te leunen.

Winkelbezoeken

Een iets wat gekke manier om online je klanten te bereiken maar ook hiervoor heeft Facebook een apart type bedacht. Via dit type advertentie zorgt Facebook dat jouw doelgroep gestimuleerd wordt om bij je langs te komen. Facebook houdt rekening met reisafstand en zal jouw advertenties dus niet tonen aan mensen die honderden kilometers verderop wonen.

Conclusie

Facebook is een perfect middel om mensen te bereiken. Via de vele advertentiemogelijkheden en specifieke target opties kun je precies bereiken wie je wil, hoe je wil en met hoeveel tegelijk je dit wil. Ideaal als je bijzondere producten aanbiedt die voor een specifieke doelgroep geschikt zijn.

Enthousiast over Facebook-advertenties? Wij ook!

Wil je er direct meer weten? Binnenkort verschijnt er een uitgebreid artikel op de website waar jij leert om bezoekers te trekken en klanten te werven.

Over de auteur

Dennis Adriaansen
Dennis Adriaansen is een ervaren front-end webdeveloper. Hij realiseert de techniek achter de websites en applicaties die jij dagelijks gebruikt. Door zijn beroep weet Dennis precies wat online werkt en wat niet. Niet alleen op technisch maar vooral ook op marketingvlak weet hij precies te vertellen hoe zaken sneller, beter en efficiënter kunnen. Deze kennis gebruik hij niet alleen voor zichzelf maar helpt andere ondernemers graag op weg!
Meest recente berichten

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren