De perfecte landingspagina: 10 tips

De perfecte landingspagina: 10 tips

De perfecte landingspaginaDe landingspagina is de pagina waarop iemand binnenkomt op een website. Als iemand het adres van een website intikt is de landingpage vaak de homepage. Komt een bezoeker echter via een andere bron zoals een zoekmachine, Adwords advertentie of verwijzende site dan is dat vaak een pagina die dieper in de structuur van een website ligt. Het is belangrijk dat de bezoeker van de website bij het openen van de pagina direct herkent bij wie hij is aangekomen en dat de pagina voldoet aan de verwachtingen. Brian Clifton, auteur van onder andere Advanced Web Metrics , heeft de 10 basisprincipes van een goede landingspagina mooi beschreven.

De 10 basisprincipes van de perfecte landingspagina

  1. Schrijf de landingpage vanuit de behoefte van de lezer. Voldoe aan de verwachting van de bezoeker en probeer niet aan de robots van de zoekmachine te denken.
  2. Maak voor elk zoekwoord thema een aparte landingspagina. Kies ook voor aparte landingpages voor organische en betaalde zoekresultaten.
  3. Richt je pagina op 5 tot maximaal 10 combinaties van jouw keywords.
  4. Laat een bezoeker zo dicht mogelijk bij de uiteindelijke conversie landen. Op deze manier zal er zo min mogelijk uitval zijn.
  5. Denk goed na over je titel. Dit is de belangrijkste motivatie van een bezoeker om naar jouw website te komen. Je mag hier best een paar uur over nadenken. Schrijf de titel in een actieve vorm.
  6. Gebruik jouw zoekwoorden in linkteksten op de pagina.
  7. Laat jouw belangrijkste zoekwoorden terugkomen in de eerste 200 woorden van de pagina. Denk daarbij aan de manier hoe een journalist zijn artikelen opzet.
  8. Doe niet aan keyword stuffing. Een inkoppertje, maar wel ontzettend belangrijk. Wees creatief in het bedenken van een goed keyword thema met aantrekkelijke keyword combinaties.
  9. Gebruik een robots.txt bestand om de niet belangrijke pagina’s uit de index van Google te halen. Op deze manier geef je meer nadruk aan de belangrijke pagina’s.
  10. Zorg dat (belangrijke) tekst niet in plaatjes of Flash bestanden is verwerkt. Dit kan een zoekmachine niet lezen.

En een bonustip van mij:

Zorg dat je pagina snel laadt! Niet alleen bezoekers laten je pagina snel liggen als ze te lang moeten wachten. Zoekmachines zijn hier ook gek op. Laadt jouw pagina snel in, dan is de kans groter dat je hoger in de zoekresultaten komt! [bol_product_links block_id=”bol_51ad0a97ad769_selected-products” products=”1001004011578487,1001004006918298,1001004010641094″ name=”Landingpages” sub_id=”” background_color=”FFFFFF” text_color=”0000FF” link_color=”000000″ border_color=”D2D2D2″ width=”540″ cols=”3″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″] Voer je deze tips consequent door dan zul je zien dat je minder bounces hebt op je landingspagina’s en dat je een hogere conversie zult bereiken. En daar doe je het natuurlijk allemaal voor! Om af te sluiten een leuke poging van internetbureau Wepoppep om in een video uit te leggen hoe je een hoog converterende landingspagina maakt. Heb jij zelf nog tips voor de perfecte landingspagina, deel ze dan hieronder!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren