De top 10 belangrijkste social media trends in 2014

  • Home
  •  / 
  • Social
  •  / 
  • De top 10 belangrijkste social media trends in 2014

De top 10 belangrijkste social media trends in 2014

social media trends 2014Een van de meest bekende en meest actieve bloggers over online marketing is Jeff Bullas. Op zijn blog schrijft hij zeer regelmatig over de nieuwste ontwikkelingen binnen online marketing. Recent kwam van zijn hand de top 10 belangrijkste social media trends voor 2014. Ik ben zo vrij geweest deze op een rijtje te zetten en te voorzien van mijn mening erover. Wat zie jij als de belangrijkste ontwikkelingen op social media gebied voor het komend jaar?

Social media is volwassen geworden

Social media is in 2013 uitgegroeid van een speeltje voor bedrijven naar een essentieel onderdeel  van de (online) marketingmix. Het is noodzakelijk geworden een contentkalender te maken en doelen en doelgroep te bepalen die bereikt gaan worden. Hieronder de 10 trends die het verschil gaan maken.

  1. Betalen om mee te doen
    Het bereik van jouw updates neemt af. Je ontkomt er niet aan door via advertenties dit bereik te vergroten. De aandeelhouders moeten tenslotte ook tevreden gehouden worden ;-).
  2. Planning is noodzakelijk
    Om jouw doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap te bereiken moet je toch echt die social media strategie gaan schrijven.
  3. Merken publiceren meer dan traditionele online uitgevers
    Grote merken investeren steeds meer in eigen online communicatie. En met succes. Merken als Red Bull en Coca cola krijgen heel veel mensen in beweging met hun updates. Deze worden massaal gedeeld. Crowd sourced marketing is daarmee het nieuwe toverwoord.
  4. Social updates moeten visueel zijn
    Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en snel draadloos internet is overal. Het maken van foto’s is daarmee een fluitje van een cent geworden. En daarmee de standaard in social media updates.
  5. Maak jouw social mobile proof
    Waar mobile een jaar geleden nog leuk was om erbij te hebben is het nu in veel gevallen het eerste contact met jouw potentiële klant. Die eerste indruk wil jij toch niet verpesten. Social is daarom een absolute must geworden.
  6. Het automatiseren van social media is geaccepteerd
    Sterker nog, zonder automatisering van jouw social media is het onmogelijk om het tempo bij te houden.
  7. Draagbaar social media komt op
    Heb jij aan het einde van het jaar al Google Glass of een smartphone om je post? Het zal vooral van Apple afhangen of deze trend zal aanslaan.
  8. Google+ gaat content bij Facebook weghalen
    Ik schreef het al eerder, maar zonder Google+ kom je er niet in 2014. Facebook is commercieel geworden en de aandeelhouders moeten tevreden gehouden worden. Facebook zal dus steeds meer advertenties gaan krijgen. Google+ is gratis en zal dat blijven. De verwachting is dat dit veel mensen over de streep gaat trekken. En daarbij helpt het jouw SEO ook nog eens enorm!
  9. De kracht van online beïnvloeders zal toenemen
    Binnen traditionele media zien we het al jaren. Bekende mensen die producten en diensten aanprijzen. Dit verschijnsel gaan we terugzien in social media. Wat een impact zal het hebben als Jan Smit opeens Tweet dat hij toch een verdomd fijne onderbroek van de Zeeman aanheeft 😉
  10. Traditionele media zullen vaker worden overgeslagen
    Beyonce lanceerde afgelopen jaar haar nieuwe album niet meer via radio en televisie. Het enige dat zij deed was aan haar 8 miljoen volgers op instagram een update versturen met de aankondiging dat haar nieuwe album op itunes te koop was. Binnen 1 dag was het album 365000 keer gedownload en was er 1,2 miljoen keer over getweet. Wie heeft met zulke aantallen nog andere media nodig?

En wat denk ik van de social media trends in 2014?

Ik denk dat Google+ komend jaar belangrijk gaat worden. Het zal nog niet zo zijn dat het groter wordt dan Facebook, maar dit social media platform heeft er een geduchte concurrent bij. Ik ben benieuwd of het de strategie zo kan aanpassen dat het mee kan in het nieuwe geweld. Wat betreft het overslaan van de traditionele media vind ik het iets overdreven. Je moet wel erg veel volgers hebben (die ook nog eens behoorlijk fan zijn) om de resultaten van Beyonce te benaderen. Vooral in Nederland zal dit nog niet zo’n vaart lopen, al verwacht ik wel dat meer bekende Nederlanders zich commercieel met social media bezig gaan houden.

O ja, en natuurlijk draag ik voor het eind van het jaar een smartwatch. De Google Glass zie ik pas daarna groter worden. Ik vermoed dat dat meer aanpassing van mensen vergt.

Wat denk jij?

Photo Credit hond met Google Glass: Thomas Hawk via Compfight cc
Photo Credit smartwatch: liewcf via Compfight cc

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren