De vinger automatisch naar de koopknop

  • Home
  •  / 
  • Conversie
  •  / 
  • De vinger automatisch naar de koopknop

De vinger automatisch naar de koopknop

koopknop activerenIn zijn boek de koopknop  beschrijft Martin de Munnik hoe neuromarketing het marketing- en reclamevak op zijn kop zet. Door middel van een MRI apparaat worden de hersenen gescand terwijl uitingen aan de persoon in de MRI worden voorgelegd. Het apparaat registreert dan feilloos welke emotie de uiting oproept. Op deze manier wordt een fantastisch nieuw inzicht gecreëerd in het onbewust menselijk handelen. En kunnen marketeers heel veel leren over het potentiële succes van hun campagnes. En dat vaak al bij 30 respondenten. In dit artikel een aantal learnings uit de neuromarketing die de vinger van jouw bezoeker onzichtbaar naar de koopknop trekt.

13 emoties bepalen het succes van jouw campagne

Binnen het menselijk brein worden 13 emoties onderkend. Elk van deze emoties triggert een ander deel van de hersenen en licht op in het MRI apparaat als de campagne of propositie wordt getoond. Op deze manier kan de sterkste emotie bepaald worden. Is deze positief dan zal de campagne aanslaan. Is dit een negatieve emotie ga dan vooral niet door met de campagne. Een voorbeeld van een campagne met een negatieve emotie was een van de eerste campagnes van a.s.r. In deze campagne stelde a.s.r. zich voor: Wij zijn a.s.r., wie bent u? Mensen kenden a.s.r. niet en vroegen zich af waarom ze in hemelsnaam kennis met hen wilde maken. Deze campagne had op basis van MRI resultaten nooit uitgezonden geworden.

13 Learnings uit neuromarketing om de koopknop te activeren

  1. Voorkom keuzestress. Bij veel opties raakt het brein in paniek en weet niet meer wat te kiezen. Beperk het aantal keuzes en verkoop meer. Help indien mogelijk de bezoeker ook om de juiste keuze te maken.
  2. Vernieuw of verbeter, maar zeg nooit dat iets nieuw is. Nieuw is onbekend en onbekend raakt de emotie angst. Praat liever over vernieuwd of verbeterd. Zo blijft het oude bekend en wordt dat alleen maar beter.
  3. Slechts 10 procent van de lezers kent een stuk tekst nog na 3 dagen. Visualiseer de tekst en 65 procent van de lezers herinnert zich het.
  4. Pas op met het gebruik van leedvermaak. Leedvermaak zorgt voor een glimlach en een leuk gepercipieerde reclame. Echter leedvermaak zorgt ook op termijn voor een negatieve associatie met jouw merk.
  5. Kies voor doelgroepmuziek. Wil je echt aansluiten bij jouw doelgroep kies er dan voor om muziek te gebruiken uit de late pubertijd. Die tijd heeft de sterkste emotionele herinnering.
  6. Kies voor mooie beelden of mooie producten. Deze doen ons brein geloven dat iets mooier is en soms zelfs of we het al eerder hebben gebruikt.
  7. Creëer een ritueel rondom een merk. Door een ritueel aan een merk te koppelen ontwikkel je een sterke emotionele meerwaarde. Is iemand eenmaal verkocht dan kan deze persoon eigenlijk niet meer terug.
  8. Laat gewenst gedrag zien. Maak je reclame laat dan personen in de reclame het gewenste gedrag zien. Hieraan spiegelen we ons graag en dat schept vertrouwen.
  9. Schaarste is geld waard. Is een product slecht beschikbaar dan kopen we het eerder. Dit triggert de angst om een product mis te lopen. Dit is een bekend principe uit de overtuigingstechnieken van Cialdini.
  10. Maak gebruik van het HALO-effect. Onze hersenen verwarren gemakkelijk de ene begeerte met de andere. Zien mannen een mooie vrouw bij een auto dan vinden ze automatisch de auto aantrekkelijker.
  11. Plaats beelden links in de tekst. Tekstverwerking gebeurt in onze linker hersenhelft. Plaats daarom tekst links en afbeeldingen rechts.
  12. Keep it short and simple. Hou een boodschap kort en simpel. Des te eerder is ons brein in staat de boodschap te verwerken en voor waar aan te nemen.
  13. Zoek oogcontact. Over dit punt is geen overeenstemming. De traditionele online marketeers zweren bij de ogen richting de koopknop en niet naar de lezer. Dit zou aanzetten tot twijfel. Ik wil dus eerst graag bewijs van deze tip zien.

Iedereen zal het met me eens zijn dat een aantal van de learnings al bekend waren en zeker simpel om toe te passen. We hebben neuromarketing hiervoor dus niet (meer) nodig om hier zeker van te zijn. Toch kan ik me voorstellen als je een campagne gaat doen van een aantal miljoen euro je er toch wel wat zekerder van wilt zijn dat deze aanslaat bij jouw doelgroep. In dat geval zou ik zeker adviseren om een aantal proefpersonen in de MRI te laten plaatsnemen.

Het onderwerp is nogal controversieel en gaat diep in op jouw onbewuste gevoelens. Vind jij het acceptabel dat jouw hersenen worden uitgelezen om jou de beste aanbieding te doen?

Photo Credit rode knop: Pulpolux !!! via Compfight cc
Photo Credit man met electroden: krischall via Compfight cc

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren