Event of Virtual pageview

Event of Virtual pageview

Via de standaard page tracking meet je gemakkelijk alle pagina’s op jouw pagina’s van jouw website. Maar soms gebeurt er iets op jouwe website waardoor de url niet verandert, maar wat je wel wilt meten. Je kunt dan gebruik maken van een event (nederlands: gebeurtenis) of virtual pageview (nederlands: virtuele paginaweergave). Beiden kunnen gebruikt worden, maar hebben hun voordelen en nadelen. In dit artikel geef ik je een aantal uitgangspunten op basis waarvan jij jouw keuze kunt maken.

De basisregel voor events of virtual pageviews

De basisregel voor het gebruik van een event of een virtual pageview is: Bekijk je content of is hetgeen je bekijkt onderdeel van een funnel dan gebruik je een virtual pageview; wil je het aantal interacties tellen dan gebruik je een event. Hieronder een aantal voorbeelden:

Kies voor een virtual pageview als:

  • Jouw verkoopproces uit meerdere stappen bestaat waarbij de url niet verandert
  • Je gebruik maakt van popups, lightboxes of uitschuivende panelen waarin ondersteunende content staat

Kies voor een event als:

  • events virtual pageviewsJe het aantal keer dat een video is bekeken wilt meten
  • Je wilt weten hoe vaak een document is gedownload

Er is een schemergebied waarbij het onduidelijk is of je een virtual pageview of event gebruikt. Dit is bijvoorbeeld als jou contactformulier uit 2 stappen bestaat: het formulier en de bedanktmelding. Je zou deze stappen graag als funnel willen meten, maar daarnaast is het interessant wat meer gegevens van het contactformulier op te slaan. Kies er dan voor beide in te zetten. Dit is binnen Google Analytics geen enkel probleem.

Nog even de voor en nadelen van events en virtual pageviews op een rijtje:

Voordelen virtual pageviews:

  • Je kunt ze gebruiken bij het maken van een funnel of trechterweergave
  • Door het gebruik stijgt de bounce rate niet

Nadelen virtual pageviews:

  • Het aantal pageviews neemt toe (kan een nadeel zijn als je dit misbruikt om bijvoorbeeld downloads te meten)
  • Je kunt weinig informatie meegeven

Voordelen events:

  • Verlaagt jouw bounce rate (behalve als je dit actief uitzet)
  • Zorgt niet voor een toename in aantal paginaweergaves
  • Je kunt een aantal kenmerken aan het event meegeven, zodat je meer kunt analyseren

Nadelen events:

  • Je kunt een event niet gebruiken in een funnel of trechterweergave

Zoals je ziet zijn de voordelen van events ongeveer de nadelen van virtual pageviews en natuurlijk ook andersom. Dit maakt het belangrijk vooraf goed na te denken over wat je wilt meten en hoe dit relateert met andere onderdelen van jouw website. Een van de belangrijkste verbeteringen die Google nog zou kunnen doorvoeren is het toestaan van events binnen een funnelweergave. Daarmee zou je bijvoorbeeld het downloaden van een verplicht document in een verkoopproces op de juiste manier kunnen taggen en meten.

Heb jij nog tips over de inzet van events of virtual pageviews?

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren