Facebook marketing: 5 tips voordat je begint

  • Home
  •  / 
  • Social
  •  / 
  • Facebook marketing: 5 tips voordat je begint

Facebook marketing: 5 tips voordat je begint

facebook-marketingSteeds meer bedrijven maken gebruik van Facebook marketing. Ze maken een fanpage aan omdat ze vinden dat ook zij “iets” met Facebook moeten doen. Vaak is er echter van tevoren niet goed nagedacht over waarom ze Facebook marketing als onderdeel van de marketingmix gaan inzetten. In dat geval kan het resultaat behoorlijk tegenvallen. Doe je het goed, en weloverwogen dan kan jouw fanpage een fantastische manier zijn om contact te onderhouden met jouw (potentiële) klanten. In dit artikel geef ik je een aantal tips waar je rekening mee moet houden als jij je eigen fanpage opzet.

  1. Kies voor een pagina in plaats van een profiel

    Een profiel op facebook is voor personen. Met dit profiel kun je vrienden toevoegen en deel je updates. Een pagina, of fanpage, is voor bedrijven. Een groot verschil tussen beiden is dat als je vrienden wordt je elkaars updates ziet. Wordt je fan bij een bedrijf dan zie je alleen de updates van het bedrijf. Het bedrijf ziet jouw updates niet. Facebook staat het niet toe dat bedrijven een profiel hebben. Komen zij erachter, dan verwijderen ze in het ergste geval jouw profiel en ben je al jouw vrienden kwijt. Heb jij als bedrijf nu, per ongeluk, een profiel, dan kun je dit omzetten naar een fanpage.

  2. Gebruik nooit de woorden Facebook of FB in de naam van jouw fanpage

    Maak je een fanpage aan, dan mag je voor deze pagina een url aanmaken. Met deze url kun je (potentiële) fans gemakkelijk naar jouw fanpage leiden. Gebruik in deze url nooit de woorden Facebook of FB. Dit mag niet van Facebook en de kans is groot dat jouw fanpage wordt verwijderd. Je krijgt deze niet meer terug, en je bent je fans dus kwijt.

  3. Denk na over het doel van jouw Facebook marketing

    Facebook marketing omdat het erbij hoort is niet de manier om jouw fanpage succesvol te maken. Het kan zelfs afbreuk doen aan jouw merk of onderneming. De grote kracht van Facebook ligt namelijk in het aangaan van de dialoog met jouw fans. Praat jij alleen maar vanuit jezelf, of probeer je krampachtig jouw producten te slijten, dan zullen jouw fans de “vind ik niet meer leuk” knop snel weten te vinden. Stel jezelf daarom vooraf de volgende vragen voordat je een fanpage maakt:

    • Wat wil ik bereiken met Facebook?
    • Wie is er verantwoordelijk voor de inzet?
    • Welk budget is er, en hoeveel tijd steek ik erin?
    • Waarom heb ik fans nodig?
    • Wat is de toegevoegde waarde voor onze fans?

    Heb je vooral bij de laatste vraag een goed verhaal, start dan direct!

    facebook-miljonair-formule

     

  4. Facebook is niet gratis

    Natuurlijk maak je gratis een fanpage aan, maar denk er wel aan dat het onderhouden van deze pagina tijd kost. Jouw fans verwachten van jou interessante updates, en dat je met ze in dialoog gaat. Facebook marketing mag je niet onderschatten. Daarnaast zul je in het begin extra tijd kwijt zijn aan het krijgen van fans. Wellicht dat je hier zelfs geld aan moet besteden.

  5. Gebruik Facebook niet hetzelfde als Twitter

    Twitter is voor veel mensen een passief medium. Men gebruikt het om op de hoogte te blijven van nieuws op onderwerpen die ze interesseren. Twitter is een vluchtig medium. Er worden dagelijks zoveel tweets verstuurd dat het niet erg is als je er een mist, of als je een tweet een aantal keer stuurt. Facebook wordt daarentegen veel meer actief gebruikt. Er wordt op updates gereageerd, er wordt iets leuk gevonden, en informatie wordt gedeeld. Jouw updates moeten dus gericht zijn op het starten of onderhouden van interactie met jouw fans.

Inspiratie voor dit artikel komt van Peter Minkjan. Wil je alles weten van Facebook marketing, koop dan zijn boek. Voor slechts € 24,95 ben je volledig op de hoogte van alle kansen die Facebook marketing jouw onderneming biedt.

Ik ben in ieder geval overtuigd en ga een fanpage op Facebook maken. Via een nieuw artikel zal ik je laten zien welke stappen ik heb ondernomen.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren