Facebook marketing: een fanpage maken – deel 1

  • Home
  •  / 
  • Social
  •  / 
  • Facebook marketing: een fanpage maken – deel 1

Facebook marketing: een fanpage maken – deel 1

Een facebook fanpage maken is niet moeilijk. Het is daarmee de perfecte manier om voor jouw bedrijf, vereniging of evenement een portal te hebben waar je leuke dingen deelt. In een eerder artikel gaf ik al aan waaraan je moet denken voordat je een fanpage gaat maken. In dit artikel gaan we de basis voor jouw fanpage neerzetten. 

Stap 1: een fanpage maken

Om een pagina te kunnen maken moet je eerst een persoonlijk profiel bij Facebook hebben. Heb je dit eenmaal aangemaakt dan kies je in het menu aan de linkerkant van de pagina voor “Een pagina maken”. Als je dit hebt gedaan dan kies je daarna de categorie voor jouw pagina. Heb je de verkeerde gekozen? Geen probleem, dit kun je later nog aanpassen.

Stap 2: Kies de naam van jouw pagina

Kies de naam van jouw pagina zorgvuldig. Hieraan gaat jouw pagina herkend worden. Wil je de naam van jouw pagina aanpassen dan kan dit, zolang het aantal likes op jouw pagina nog minder is dan 100.

Stap 3: Geef jouw fanpage een profielfoto

facebook-fanpage-maken-profielfotoKies voor een duidelijke foto. Deze wordt namelijk naast elke update die jij doet geplaatst. Je kunt hierbij kiezen voor bijvoorbeeld een foto van het logo van jouw onderneming, een herkenbare foto voor jouw doelgroep, of bijvoorbeeld een foto van jezelf. Hou er rekening mee dat de minimale afmetingen van de profielfoto van jouw fanpage 180 bij 180 pixels moeten zijn.

Stap 4: Kies een webadres voor jouw fanpage en vul de aanvullende informatie in

Een fanpage maken doe je voor jouw doelgroep. Vertel hen daarom in het kort wat deze op jouw fanpage kan verwachten. Wees hierbij beknopt. Type je namelijk meer dan 140 tekens dan wordt jouw informatie afgekapt, en kan iemand het alleen maar zien als hij erop klikt (en dat gebeurt weinig!). Geef als webadres bijvoorbeeld de url van jouw onderneming of evenement op.

[bol_product_links block_id=”bol_50c0ebb435f34_selected-products” products=”9200000006380056″ name=”scoren-facebook” sub_id=”” background_color=”FFFFFF” text_color=”FF0000″ link_color=”000000″ border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″]

Stap 5: Vul zoveel mogelijk andere informatie in

Afhankelijk van de gekozen categorie kun je bij het maken van jouw fanpage aanvullende informatie invullen. Denk daarbij aan de oprichtingsdatum, producten, adres- en contactgegevens. Hoe meer je invult, hoe beter het beeld van jouw pagina is dat jouw bezoeker zal krijgen.

Stap 6: Voeg een omslagfoto toe

Met een omslagfoto kun jij de sfeer van jouw fanpage naar je hand zetten. De foto wordt aan de bovenkant van jouw profiel geplaatst, en is dus altijd bij het openen van de fanpage zichtbaar. Hou voor het optimale resultaat van een facebook fanpage maken rekening met een afmeting van 851 bij 315 pixels. Je kunt niet zomaar elke foto plaatsen. Facebook heeft hier regels aan verbonden. Kijk hier even bij de voorwaarden om te zien of jouw gewenste omslagfoto geaccepteerd wordt.

facebook-fanpage-maken-omslagfoto

Het eerste deel van een fanpage maken heb je nu afgerond. Het is nu tijd om jouw tijdlijn te gaan vullen. In een volgend bericht neem ik je in een aantal stappen mee naar een mooie initiële vulling.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren