Funnel optimalisatie: 2 must have grafieken!

  • Home
  •  / 
  • Conversie
  •  / 
  • Funnel optimalisatie: 2 must have grafieken!

Funnel optimalisatie: 2 must have grafieken!

Heb je een webshop dan doorlopen jouw klanten waarschijnlijk meerdere stappen voordat ze een product afgerekend hebben. Je zult ook weten dat bij elke stap die iemand verder moet in jouw winkel er mensen afhaken. Natuurlijk heb je er al voor gezorgd dat je zo min mogelijk stappen hebt, maar toch krijg je het gevoel dat het beter kan. In een eerder bericht beschreef ik al hoe je een actiegericht dashboard opstelt om te monitoren hoe jouw website of webwinkel ervoor staat. In dit artikel wil ik dieper ingaan op 2 grafieken die ik raadpleeg om te zien waar ik funnel optimalisatie kan toepassen.

Stel doelen op aantallen en stapconversie

Het doel van jouw funnel is om zo veel mogelijk mensen op stap 1 binnen te krijgen en daarna zo’n groot mogelijk gedeelte naar elke volgende stap te krijgen. Maar wanneer is jouw funnel nu succesvol? Idealiter komen er veel mensen binnen en halen ze allemaal de eindstreep. Het hangt af van hetgeen je aanbiedt en hoe goed jij bent in het overtuigen verder te gaan in het proces hoe goed je het er uiteindelijk vanaf brengt.

Het is hierbij wel belangrijk om doelen voor jezelf te stellen. Niet alleen omdat dit hoort, maar ook om een ijkpunt te hebben waar je naartoe wilt werken. Bij het stellen van doelen moet je er rekening mee houden dat er binnen een funnel verschillende typen stappen zijn:

  • Informatieve gegevens invoeren
  • Privacygevoelige gegevens invoeren
  • Totaalprijs inzien/betaalpagina
  • Controle van gegevens

Over het algemeen kun je zeggen dat bij het invoeren van informatieve gegevens meer dan 60% van je bezoekers verder zou moeten gaan. Bij het invoeren van privacygevoelige informatie zal dit percentage iets lager liggen. De pagina waarop je de totaalprijs laat zien is niet in een vuistregel te vatten. Het hangt volledig af van het aangeboden product of de dienst en de gepercipieerde prijs door de koper. Bij de controlestap zou meer dan 90% van de mensen verder moeten gaan. Ze hebben dan namelijk de keuze al gemaakt om te kopen. De enige reden om er nog vanaf te zien is meestal om een aanpassing in de gegevens te doen. Ook moet je je realiseren dat jijzelf of mensen bij jou in dienst de funnel hebben kunnen testen. Zij zullen dan niet de bedanktpagina bereiken (omdat ze niet daadwerkelijk willen kopen) maar vlak voor de definitieve koop afhaken.

Handige grafieken voor stapconversie in je funnel

Ik gebruik in mijn werk als webanalist voor het analyseren van stapconversie de volgende 2 grafieken. De eerste laat zien hoeveel mensen er binnenkomen op de eerste stap en daarna welk gedeelte doorgaat naar een volgende stap. Ik heb hierbij gekozen om als meetperiode een week aan te houden. Of je deze periode langer of korter moet maken hangt af van het aantal bezoekers je per periode in de funnel hebt om zinnige uitspraken te doen.

funnel conversie

In de staafdiagrammen zie je de aantallen bezoekers per stap per week. Dit geeft een indicatie over het succes van de website over het krijgen van mensen in de funnel. Zie je grote schommelingen in deze aantallen dan is het verstandig goed te kijken naar jouw verkeer en eventueel bepaalde acties uit de analyse te halen. Daarna kijk ik naar de ontwikkeling in stapconversie. Is dit percentage acceptabel en stijgt of daalt het. In deze grafiek kun je ook goed zien of een optimalisatieslag in een funnelstap zorgt voor een stijging in deze stapconversie.

Daarnaast wil je overall weten of de conversie van jouw funnel de goede kant op gaat. Daarvoor kijk ik naar de tweede grafiek. Hierin zet ik de conversie voor het lopend jaar af tegen de conversie per week. Zo kun je zien of de funnelconversie de goede kant op gaat. Zoals je in dit voorbeeld ziet scoort deze website wekelijks onder target en zelfs onder de tot nu toe gerealiseerde conversie. Wat je wilt zien is dat de donkerblauwe lijn boven de lichtblauwe gaat lopen en daarna zelfs boven de 100%.

funnel optimalisatie

Ik ben benieuwd hoe jij de conversie in jouw funnel optimaliseert? Gebruik jij dezelfde soort grafieken of doe jij dit heel anders? Laat het me weten via de reacties op dit artikel.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren