Google Analytics zonder toestemming bezoeker gebruiken

  • Home
  •  / 
  • Analytics
  •  / 
  • Google Analytics zonder toestemming bezoeker gebruiken

Google Analytics zonder toestemming bezoeker gebruiken

Als eigenaar van een website wil je natuurlijk weten hoeveel bezoekers je hebt en welke onderdelen van jouw website het goed doen. Daarom plaats je een pakket om webstatistieken bij te houden. Maar sinds de nieuwe Telecomwet (of Cookiewet) in maart 2015 van kracht is geworden mag dit niet zomaar meer. Je mag namelijk niet zonder toestemming privacygevoelige gegevens van jouw bezoekers opslaan. En het ip-adres, dat door de meeste pakketten wordt opgeslagen, is zo’n gegeven. Voor Google Analytics, het meest gebruikte analytics pakket in Nederland, is een uitzondering gemaakt. Je moet daarbij wel aan 4 voorwaarden voldoen. In dit artikel leg ik deze voorwaarden uit.

1) Anonimiseer het ip-adres

Je hebt in Google Analytics de mogelijkheid om de laatste 3 posities van het ip-adres te verbergen. Hiermee sla je niet meer het hele ip-adres op, maar een deel. Let wel op dat ondanks dat je nu niet meer het hele IP-adres opslaat het CBP dit gegeven nog wel als persoonskenmerk ziet. Daarbij wordt aangeraden de gegevens alleen via een beveiligde verbinding op te zetten.

Hoe doe je dit?

Gebruik je Universal Analytics dan voeg je 2 stukjes code toe aan de standaard tracking code. Kopieer daarvoor de trackingcode uit je Google Analytics account en plak dat op je webpagina. Voeg daarna de in rood omrande regels toe. Let erop dat je deze regels op de aangegeven plek invoegt!

Cookiewet ip adres anonimiseren

Gebruik je WordPress, installeer dan de plugin Google Analytics van Yoast, daarin kun je dit in het instellingen scherm aangeven. Gebruik je Google Tag Manager, dan kun je dit aangeven bij de tag waarin je de tracking code instelt.

Om te bewijzen op welk moment je de code om het IP-adres hebt geplaatst raadt het CBP aan om een schermprint hiervan te bewaren.

2) Deel geen gegevens met Google

Google biedt aan data met hen te delen om zo ondersteuning te krijgen als je tegen een probleem aanloopt of als je benchmark gegevens wilt ontvangen binnen jouw branche. Wil je geen toestemming vragen om jouw website door te laten meten vink deze opties dan uit. Wil je deze gegevens wel ontvangen dan moet je actief toestemming vragen aan jouw bezoeker om de gegevens te mogen delen.

Hoe doe je dit?

Ga in jouw Google Analytics account onder account naar accountinstellingen. Scroll daarna naar beneden naar Instellingen voor gegevens delen. Daar haal je alle vinkjes weg. Hieronder een voorbeeld.

Google Analytics gegevens delen

3) Teken een bewerkersovereenkomst met Google

Google biedt de mogelijkheid om binnen Google Analytics een bewerkersovereenkomst te sluiten. Hierin leg je vast dat Google de data alleen bewerkt, maar er zelf niets mee mag doen.

Hoe doe je dit?

Ook onder account en accountinstellingen vind je de bewerkersovereenkomst. Klik op accepteren. Daarna wordt de datum gevuld. Let op, pas nadat je op opslaan hebt geklikt wordt de datum groen en heb je de overeenkomst daadwerkelijk getekend!

Google analytics bewerkersovereenkomst

4) Vertel dat je gegevens verzamelt via Google Analytics

De laatste voorwaarde is dat je in je privacystatement of op een andere pagina vermeldt dat je Google Analytics gebruikt, dat je het IP-adres anoniem hebt gemaakt, dat je hierbij geen privacygevoelige informatie opslaat, en dat je geen gegevens met Google deelt.

Hoe doe je dit?

Heb je aan deze voorwaarden voldaan dan mag je zonder cookiemelding Google Analytics gebruiken om je site te optimaliseren. Bekijk bijvoorbeeld mijn privacystatement eens.

Wanneer is toestemming wel nodig?

Je hebt wel toestemming nodig van de gebruiker als je

  • Tracking cookies gebruikt om bezoekers over verschillende websites te volgen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij retargeting/remarketing
  • Je bezoekers volgt over verschillende apparaten (desktop, laptop, mobiel) heen (device fingerprinting)

En natuurlijk als je niet aan de eerder genoemde 4 voorwaarden voldoet. Wil je meer over de achtergrond van deze wet weten, kijk dan eens op de website van het CBP.

Heb jij je deze 4 stappen al doorlopen of kies je ervoor toestemming te vragen en meer gegevens op te slaan? Laat het me weten via de reacties!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren