Google authorship alleen nog voor de echte goeroe’s

  • Home
  •  / 
  • SEO
  •  / 
  • Google authorship alleen nog voor de echte goeroe’s

Google authorship alleen nog voor de echte goeroe’s

Met Google authorship word je door Google gewaardeerd voor alles wat je schrijft. Je kreeg hiervoor tot voor kort jouw foto in de SERP’s  en direct ook een link naar jouw Google+ profiel. Tot voor kort inderdaad, want er is door Google een verandering doorgevoerd. Men vond het ongepast dat iedereen door de juiste tags te plaatsen zich expert kon noemen. In dit artikel laat ik je zien wat er is veranderd.

Google authorship voor de verandering

Schreef je een artikel op een website en plaatste je daarbij een link naar jouw Google+ profiel dan verscheen jouw profielfoto van Google+ bij het zoekresultaat. Ook werd werd je naam genoemd en het aantal kringen waar je in opgenomen bent. Hieronder een voorbeeld van de website van Avinash Kaushik.

google-authorship-met-foto

Waren er meer zoekresultaten van jou op 1 pagina zichtbaar dan werd bij alle volgende resultaten wel jouw naam en het aantal kringen genoemd, maar werd de foto niet meer getoond.

google-authorship-zonder-foto

 

3 varianten op Google authorship

Vanaf nu is het niet meer standaard dat bij het eerste zoekresultaat van jou jouw foto wordt getoond en dat uberhaupt de link naar jouw Google+ profiel wordt opgenomen. Google heeft dit gedaan om de kwaliteit van de zoekresultaten te vergroten. Als je nu een foto ziet dan weet je nagenoeg zeker dat dit een door Google gerespecteerde auteur is. Hieronder wat Matt Cutts erover zegt.

“We want to make sure that the people who we show as authors are high quality authors. And so we’re looking at the process of possibly tightening that up. It turns out  if we reduce the amount of authorship we are showing by just about 10 or 15 percent, we’re radically able to improve the quality of the authors that we show. Which is another nice signal for those searchers and users who are typing into Google and say, “Ah, I see this picture, I see this person is an author. This is something I can trust. This is content that I really want to see.” So it’s not just going to be about the markup; it’s going to be about the quality of the author.”

Om dit onderscheid te maken zijn er 3 vormen van Google authorship gecreëerd. De eerste is het volledige Google authorship. Dit komt overeen met de vorm waarin hiervoor alle resultaten werden getoond. Inclusief foto, jouw naam met de link naar het Google+ profiel en het aantal kringen waar je in zit.

matt-cutts-google-authorship

De tweede variant bevat wel jouw naam met link naar jouw Google+ profiel en het aantal kringen waar je in zit, maar heeft geen foto meer. Deze variant komt dus overeen met hoe het resultaat werd getoond als je vaker dan 1 keer op een zoekpagina voorkwam.

master-mind-google-auteur

De derde variant is eigenlijk geen variant op Google authorship, want er worden gewoon geen elementen van authorship meer getoond. Het zoekresultaat is nu gewoon een zoekresultaat geworden.

Hoe krijg je nu je foto bij een zoekresultaat in de SERP’s?

De wijziging is pas recent doorgevoerd, maar het lijkt erop alsof het gaat om een combinatie van de auteur en de website waarop de bijdrage is geschreven. Bekende en gewaardeerde auteurs krijgen in nagenoeg alle gevallen hun foto getoond. Ben je minder bekend dan kan het voorkomen dat indien je een bijdrage plaatst op een website die Google waardeert de foto wel wordt getoond, maar dat op een minder hoog ingeschaalde website jouw foto ontbreekt. Zorg er dus voor dat de kwaliteit in jouw artikelen hoog is en schrijf gastblogs of bijdrages op gewaardeerde websites!

Photo Credit afbeelding pen: sure2talk via Compfight cc

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren